Scielo RSS <![CDATA[Cuadernos de historia de España]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=0325-119520030001&lang=es vol. 78 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA[Fiestas, juegos y diversiones prohibidas al clero en la Castilla Bajomedieval]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente estudio se centra en dos aspectos fundamentales. En primer lugar, en el análisis de las fiestas, juegos y diversiones prohibidos al clero, especialmente en el marco de la Corona de Castilla durante los últimos siglos medievales. Y, en segundo, en el examen de las fuentes donde fueron objeto de tratamiento, con predominio de las canónicas.<hr/>This study centres on two main points. The first one, on celebrations, games and recreations forbidden to the clergy, especially in the Kingdom of Castile during the late Middle Ages. The second, on the survey of the sources, with predominance of canonical ones, in which these topics can be detected. <![CDATA[De Arismetica: Un manual de aritmética para mercaderes]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objeto de este trabajo es presentar un manuscrito de aritmética comercial del siglo XIV escrito en castellano. Este tipo de escritos constituye una prueba de la práctica de una actividad didáctica de esta disciplina en Castilla, puesta al servicio de un comercio activo, que establecía relaciones entre mercaderes castellanos y centros europeos tanto atlánticos como mediterráneos. La nueva producción aritmética aparece íntimamente ligada a la "revolución"; comercial y urbana, y contaba en Castilla con una rica tradición andalusí, tradición que permitió a la sociedad castellana utilizar, en un momento determinado, todo el acervo cultural matemático que poseía y conocía desde años atrás y que iba a ser objeto de nuevas y fecundas influencias. El manuscrito estudiado presenta una pequeña colección de problemas (48), que deben proporcionar unos conocimientos apropiados de las operaciones con fracciones.<hr/>The aim of this work is to introduce a manuscript on commercial arithmetic written in Castilian in the fourteenth century. This kind of document proves the general practice of an educational activity on the subject in Castile, meant to serve a lively trade which involved deals between Castilian merchants and European centres both Atlantic and Mediterranean. The new arithmetic production is closely linked to the urban and commercial "revolution";, there being a rich Andalusi tradition in Castile, which enabled Castilian society to use all the mathematical cultural heritage acquired over a long time, and which would be affected by new influences. The document contains a small collection of problems (48) meant to provide the reader with the appropriate knowledge on operations with fractions. <![CDATA[Simbología del poder en un linaje castellano: los descendientes de Pedro I excluidos de la línea sucesoria]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la España bajomedieval y moderna, la nobleza busca revestirse de símbolos que otorguen a los miembros de sus familias cohesión e identificación interna y externa. La simbología no es un aspecto secundario del poder nobiliario sino uno de sus elementos constitutivos, que permite la afirmación y la manifestación del orgullo del linaje y, a la vez, proporciona legitimidad a ese poder a los ojos de la sociedad de la época. En el caso de los descendientes de Pedro I de Castilla apartados de la línea sucesoria, el universo simbólico por medio del cual reconstruyeron y reafirmaron su prestigio estuvo basado en las características de sus armas, el uso destacado del apellido, la reiteración de ciertos nombres, las inscripciones colocadas en edificios civiles y eclesiásticos, la labor de mecenazgo y la construcción de centros funerarios destinados a enterramientos familiares. Todos estos elementos son los propios de la manifestación del poder de toda la nobleza bajomedieval castellana, a la vez que acentúan aspectos específicos inherentes a la realidad dentro de la cual maniobró esta rama de los Castilla para buscar recuperar su posición en la sociedad de la época.<hr/>During the late Middle Ages and the modern times in Spain, the nobility looked for symbolic means of investing the members of their families with internal and external forms of cohesion and identification. Symbolism was not a secondary aspect of the power of the nobility but one of its intrinsic elements since it was used to give legitimacy to their power as well as to affirm and express the pride of a lineage. In the case of the descendants of Pedro I of Castile separated from the line of succession, the symbolic universe through which the prestige of the lineage was recreated and reaffirmed, was based on the characteristics of its weapons, the importance given to the use of the last name, the reiteration of certain key names, the inscriptions placed in public and ecclesiastical buildings, the activities of patronage, and the construction of funerary centers for the burial of the family. These elements are common manifestations of the nobility's power throughout the late Middle Ages in Castile. In the particular case object of our study they underline specific aspects of the reality in which this branch of Castilian nobility operated in its attempt to recover its position in the society of those times. <![CDATA[Asociacionismo y religiosidad: Una mirada en torno al espacio cofradiero abulense en el tránsito de la modernidad]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es La consideración del asociacionismo como un marco de referencia y expresión, no tan sólo del sentir religioso y de actitudes benéficas sino también como instancia de prácticas sociales vinculadas a la esfera de lo prescripto por los poderes públicos, facilita una perspectiva de análisis que permite indagar acerca de las distintas percepciones que se desarrollarán en los diferentes espacios del entramado urbano. De esta forma pueden evidenciarse tendencias, algunas veces congruentes, otras quizás cuestionadoras, que remiten a la cuestión del orden social vigente y que no son más que sendas simbólicas de construcción y recreación permanente de relaciones e identidades. Así, la vida cofradiera resultaría una palpable manera de manifestar este juego de tensiones y consensos. Por lo tanto, es necesario observar estos parámetros dentro del espacio físico y simbólico que resulta ser Ávila, reconociendo, en las tendencias al asociacionismo y en las vías de expresión de la religiosidad que tuvieron a esa ciudad como escenario, las redefiniciones operadas por los actores de esas manifestaciones a lo largo de la modernidad y, luego, en las transformaciones que, al respecto, implicará la visión Ilustrada.<hr/>The consideration of associationism as a reference and expression frame not only of a religious feeling and charitable attitudes but also of an instance of social practices related to the public power sphere, provides an analytical approach that allows us to investigate the different percepctions that will develop in the different spaces of the urban web. Thus, different trends -some times coincident, others perhaps questioning- can be observed, which refer to the question of the established social order and which are just symbolic roads to building and recreating permanent relationships and identities. In this context, life in the confraternities would be a clear manifestation of the tensions and agreements to be found. Therefore, it is essential to consider these patterns within the real and also symbolic frame of reference: Ávila. We should take into account that Ávila was the stage where the trends towards associationism and religiosity were expressed and where the redefinitions made by the people concerned were shown throughout the Modern times and, later, in the transformations connected with the Enlightment's view. <![CDATA[La colectoría de España en época de Carlos V: cuentas del nuncio y colector General Giovanni Poggio (1529-1546)]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las "Colectorías"; fueron unas instituciones fundamentales en las finanzas del Papa. Existió una "Colectoría"; por cada uno de los reinos europeos católicos, destacando las "Colectorías"; correspondientes a la monarquía de los Habsburgo: España, Nápoles y Portugal. La más importante fue la "Colectoría"; de España, que comprendía las Coronas de Castilla y Aragón. Esta "Colectoría"; alcanzó su definitiva configuración en época del nuncio en España Giovanni Poggio, un personaje que ocupó altos cargos en las finanzas de Roma.<hr/>The "Colectorías"; were basic institutions of the Pope's finances. There was a "Colectoría"; in each European Catholic kingdom, chiefs of which were those belonging to the Habsburg Monarchy: Spain, Naples and Portugal. The most important was the Spanish "Colectoría";, which included the kingdoms of Castile and Aragon. This "Colectoría"; reached its definitive configuration in the times of the Papal nuncio in Spain, Giovanni Poggio, an important person who held high offices in Rome's finances. <![CDATA[Los intereses locales de una monarquía universal: La venta de jurisdicciones en Córdoba en la época de Felipe II]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es A través de la hacienda de propios de Córdoba en la segunda mitad del XVI comprobamos la influencia decisiva que el poder central ejercía sobre el local y la importancia de este último en el desenvolvimiento de la monarquía hispánica. Al resultar insuficiente la recaudación habitual de la hacienda real para atender la intensa política exterior de Felipe II, éste acudió a las ciudades para que colaboraran en la financiación de los gastos de guerra. Se dirigió al reino -separado en cabildos o reunido en Cortes-, y a las oligarquías locales. En Córdoba se vendieron durante el reinado de Felipe II oficios, baldíos, jurisdicciones y alcabalas. Los compradores de jurisdicción, que es de lo que tratamos en este artículo, fueron nobles, "poderosos"; y las propias villas. Aquí se dieron tres tipos de ventas: cesión a los acreedores del rey, compraventas propiamente dichas y el trueque de "dehesas por jurisdicción";. Para evitar estas ventas, la ciudad ofrecía servicios alternativos a la Corona, lo que hacía imprescindible la contratación masiva de censos que contribuyeron al endeudamiento municipal. Todo esto permite afirmar que no se puede entender la organización política de la monarquía hispánica sin tener muy en cuenta el importante sustento de las haciendas locales.<hr/>Through the public property treasury of Córdoba in the second half of the sixteenth century, we have verified the decisive influence exercised by the central power on the local power and the importance of the latter in the expansion of the Spanish monarchy. With the habitual tax collection by the royal treasury being insufficient to attend to Philip II's intense foreign policy, the latter turned to the cities for them to collaborate in the financing of war expenditure. He resorted to the Kingdom - separated in town councils or meeting in the Cortes-, and to the local oligarchies. In Córdoba, during the reign of Philip II, offices, wastelands, jurisdictions and sales taxes were sold. The purchasers of jurisdictions, which is what we are dealing with in this article, were the "powerful";, nobles and the towns themselves. Here three types of sale were envisaged: cession to the King's creditors, actual purchases and sales, and the bartering of "meadows for jurisdiction";. In order to prevent these sales, the city offered alternative services to the Crown, making it indispensable to massively take out mortgages which contributed to the municipal debt. All this allows us to affirm that it is not possible to understand the political organization of the Spanish monarchy without taking into account the importance of its sustainment by the local treasuries. <![CDATA[Ética y estética de la civilidad barroca: Coacción exterior y gobierno de la imagen en la primera modernidad hispánica]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El Barroco fue "el"; orden social que caracterizó los tres siglos del Antiguo Régimen. El entramado cultural que caracteriza a la civilidad barroca, en la primera modernidad hispana, refuerza el predominio de la estimación del "ser social"; o del ser percibido sobre el "ser individual"; o el propio ser. En el escenario de la competencia despiadada por demostrar la categoría social, la ostentación se convertirá en el decorado exterior de la existencia. La necesidad, la obsesión y la presión por dar muestras externas del rango social (que también son signos de clase), el ansia de provocar la admiración y el respeto en los demás, de despertar la envidia de los otros y la ambición de superar y eclipsar a todos los rivales (tanto a los "poseedores distinguidos"; conocidos como a los "pretendientes pretenciosos"; por conocer) signarán la vida cotidiana de los habitantes de la Corte y, en particular, la del estamento nobiliario, principal paradigma, referente y protagonista de este "tenor de vida"; que "nobleza obliga";.<hr/>The baroque was the social order that characterized the three centuries of the Ancient Regime. The cultural framework that distinguishes the baroque spirit within the first modern hispanic period, strengthens the idea of the preponderance of the "social being"; or the being perceived above the individual or the idea of "being"; itself. As a result of the cruel rivalry to flaunt social category, ostentation will be the external face of existence, the need, obsession and engine to show social lineage, the longing to induce admiration and respect, to arouse envy. And the ambitions to surpass and darken all the rivals (both the well known distinguished owners and the pretentious prospective ones yet unknown) will mark the daily life of the court population and in particular of the nobles, who have the main paradigmatic role of leading life styles, issues and trends. <![CDATA[El oficio de cortesano: cursus honorum y estrategias políticas en el reinado de Carlos II]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el siglo XVI se había intensificado un proceso de reconversión de la nobleza que se vio acompañado por la apetencia de cargos públicos y la necesidad de sobresalir en la corte, para conseguir una participación directa en el gobierno de la monarquía. En el reinado de Carlos II, la autoridad de la Corona estuvo condicionada por el poder de la aristocracia nobiliaria. En este trabajo pretendemos contribuir al mejor conocimiento de la época, a través del análisis de la trayectoria política de uno de sus actores sociales y de las interacciones que producen sus palabras y acciones en el medio cortesano: don Juan Tomás Enríquez de Cabrera. El análisis de algunos momentos significativos de su participación en la corte del último de los Habsburgos, permite cruzar diferentes variables que facilitan la comprensión de su actuación en ese ámbito, alternando planos individuales y colectivos para descubrir mecanismos y estrategias utilizados por los cortesanos de fines del siglo XVII para mantener un lugar preferente en el entorno real.<hr/>In the sixteenth century the process of transformation of the nobility had been intensified. This was accompanied by the longing for high offices and the necessity of standing out in the court, to get direct participation in the government of the monarchy. In the reign of Charles II, the authority of the Crown was conditioned by the power of the noble aristocracy. This work proposes to contribute to the better knowledge of the period, through the analysis of the political trajectory of a social actor and of the interactions that his words and actions produce in the court society: Juan Tomás Enríquez de Cabrera. The analysis of some significant moments of his participation in the court of Spain's last Habsburg, allows us to compare different standpoints that facilitate the understanding of his performance in that scope, alternating individual and collective levels to discover mechanisms and strategies used by the courtiers of the late seventeenth century to mantain a position of preference in the royal power circles. <![CDATA[El libro y la imprenta en Galicia: del escolasticismo a la Ilustración. Un estado de la cuestión y perspectivas de investigación]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de elaboraciones tradicionales y de producción concerniente a las corrientes historiográficas de las mentalidades y de la cultura, y definidos la imprenta y el libro como objetos económicos y culturales, se desprende la existencia de un relativamente importante grupo cuyas actividades giran alrededor del libro y otro tipo de impresos, conformado por diferentes categorías urbano-profesionales (impresores, libreros, libreros-impresores-encuadernadores, mercaderes). Estas verificaciones abren las puertas a nuevas investigaciones para la Galicia del Antiguo Régimen (siglos XVII-XVIII) en las que, entre otros temas, podría establecerse la identificación de los actores relacionados con la imprenta y circulación de libros en el período aludido y si los impresos de diversa índole expresaron las tensiones políticas y culturales resultado de los procesos de integración que sobre Galicia efectuaba el Estado centralizador castellano. También se podría determinar si las ceremonias públicas se politizan progresivamente a medida que el Antiguo Régimen entra en descomposición y cómo el núcleo ilustrado incide en la transición al liberalismo decimonónico.<hr/>Starting from traditional elaborations and from production relative to the average historiographic schools and of culture, and being printing and books defined as economic and cultural objects, there appears a relatively important group whose activities center on the book and other types of printings conformed by different urban professional categories (printers, booksellers, bookseller-printer-binders, merchants). These verifications open the doors to new investigations for Old Régime Galicia (seventeenth and eighteenth centuries) in which, among other topics, we can identify the actors related with the printing and circulation of books in the mentioned period and the issue of whether the different types of printed matter expressed the political cultural tensions as a result of the integration processes that the centralizing Castilian state effected over Galicia. We can also identify whether the public ceremonies become progressively politicised as the Old Régime breaks down and how the enlightened nucleus plays a part in the transition to the nineteenth century liberalism. <![CDATA["La praesentia" y la "virtus": la imagen y la función del santo a partir de la hagiografía castellano-leonesa del siglo XIII]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de elaboraciones tradicionales y de producción concerniente a las corrientes historiográficas de las mentalidades y de la cultura, y definidos la imprenta y el libro como objetos económicos y culturales, se desprende la existencia de un relativamente importante grupo cuyas actividades giran alrededor del libro y otro tipo de impresos, conformado por diferentes categorías urbano-profesionales (impresores, libreros, libreros-impresores-encuadernadores, mercaderes). Estas verificaciones abren las puertas a nuevas investigaciones para la Galicia del Antiguo Régimen (siglos XVII-XVIII) en las que, entre otros temas, podría establecerse la identificación de los actores relacionados con la imprenta y circulación de libros en el período aludido y si los impresos de diversa índole expresaron las tensiones políticas y culturales resultado de los procesos de integración que sobre Galicia efectuaba el Estado centralizador castellano. También se podría determinar si las ceremonias públicas se politizan progresivamente a medida que el Antiguo Régimen entra en descomposición y cómo el núcleo ilustrado incide en la transición al liberalismo decimonónico.<hr/>Starting from traditional elaborations and from production relative to the average historiographic schools and of culture, and being printing and books defined as economic and cultural objects, there appears a relatively important group whose activities center on the book and other types of printings conformed by different urban professional categories (printers, booksellers, bookseller-printer-binders, merchants). These verifications open the doors to new investigations for Old Régime Galicia (seventeenth and eighteenth centuries) in which, among other topics, we can identify the actors related with the printing and circulation of books in the mentioned period and the issue of whether the different types of printed matter expressed the political cultural tensions as a result of the integration processes that the centralizing Castilian state effected over Galicia. We can also identify whether the public ceremonies become progressively politicised as the Old Régime breaks down and how the enlightened nucleus plays a part in the transition to the nineteenth century liberalism. <![CDATA[La corte de Isabel I: Ritos y ceremonias de una reina (1474-1504)]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de elaboraciones tradicionales y de producción concerniente a las corrientes historiográficas de las mentalidades y de la cultura, y definidos la imprenta y el libro como objetos económicos y culturales, se desprende la existencia de un relativamente importante grupo cuyas actividades giran alrededor del libro y otro tipo de impresos, conformado por diferentes categorías urbano-profesionales (impresores, libreros, libreros-impresores-encuadernadores, mercaderes). Estas verificaciones abren las puertas a nuevas investigaciones para la Galicia del Antiguo Régimen (siglos XVII-XVIII) en las que, entre otros temas, podría establecerse la identificación de los actores relacionados con la imprenta y circulación de libros en el período aludido y si los impresos de diversa índole expresaron las tensiones políticas y culturales resultado de los procesos de integración que sobre Galicia efectuaba el Estado centralizador castellano. También se podría determinar si las ceremonias públicas se politizan progresivamente a medida que el Antiguo Régimen entra en descomposición y cómo el núcleo ilustrado incide en la transición al liberalismo decimonónico.<hr/>Starting from traditional elaborations and from production relative to the average historiographic schools and of culture, and being printing and books defined as economic and cultural objects, there appears a relatively important group whose activities center on the book and other types of printings conformed by different urban professional categories (printers, booksellers, bookseller-printer-binders, merchants). These verifications open the doors to new investigations for Old Régime Galicia (seventeenth and eighteenth centuries) in which, among other topics, we can identify the actors related with the printing and circulation of books in the mentioned period and the issue of whether the different types of printed matter expressed the political cultural tensions as a result of the integration processes that the centralizing Castilian state effected over Galicia. We can also identify whether the public ceremonies become progressively politicised as the Old Régime breaks down and how the enlightened nucleus plays a part in the transition to the nineteenth century liberalism. <![CDATA[La historiografía francesa del siglo XX y su acogida en España]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de elaboraciones tradicionales y de producción concerniente a las corrientes historiográficas de las mentalidades y de la cultura, y definidos la imprenta y el libro como objetos económicos y culturales, se desprende la existencia de un relativamente importante grupo cuyas actividades giran alrededor del libro y otro tipo de impresos, conformado por diferentes categorías urbano-profesionales (impresores, libreros, libreros-impresores-encuadernadores, mercaderes). Estas verificaciones abren las puertas a nuevas investigaciones para la Galicia del Antiguo Régimen (siglos XVII-XVIII) en las que, entre otros temas, podría establecerse la identificación de los actores relacionados con la imprenta y circulación de libros en el período aludido y si los impresos de diversa índole expresaron las tensiones políticas y culturales resultado de los procesos de integración que sobre Galicia efectuaba el Estado centralizador castellano. También se podría determinar si las ceremonias públicas se politizan progresivamente a medida que el Antiguo Régimen entra en descomposición y cómo el núcleo ilustrado incide en la transición al liberalismo decimonónico.<hr/>Starting from traditional elaborations and from production relative to the average historiographic schools and of culture, and being printing and books defined as economic and cultural objects, there appears a relatively important group whose activities center on the book and other types of printings conformed by different urban professional categories (printers, booksellers, bookseller-printer-binders, merchants). These verifications open the doors to new investigations for Old Régime Galicia (seventeenth and eighteenth centuries) in which, among other topics, we can identify the actors related with the printing and circulation of books in the mentioned period and the issue of whether the different types of printed matter expressed the political cultural tensions as a result of the integration processes that the centralizing Castilian state effected over Galicia. We can also identify whether the public ceremonies become progressively politicised as the Old Régime breaks down and how the enlightened nucleus plays a part in the transition to the nineteenth century liberalism. <![CDATA[Archivo Gomá: Documentos de la Guerra Civil. Tomo 1: julio-diciembre de 1936]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-11952003000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de elaboraciones tradicionales y de producción concerniente a las corrientes historiográficas de las mentalidades y de la cultura, y definidos la imprenta y el libro como objetos económicos y culturales, se desprende la existencia de un relativamente importante grupo cuyas actividades giran alrededor del libro y otro tipo de impresos, conformado por diferentes categorías urbano-profesionales (impresores, libreros, libreros-impresores-encuadernadores, mercaderes). Estas verificaciones abren las puertas a nuevas investigaciones para la Galicia del Antiguo Régimen (siglos XVII-XVIII) en las que, entre otros temas, podría establecerse la identificación de los actores relacionados con la imprenta y circulación de libros en el período aludido y si los impresos de diversa índole expresaron las tensiones políticas y culturales resultado de los procesos de integración que sobre Galicia efectuaba el Estado centralizador castellano. También se podría determinar si las ceremonias públicas se politizan progresivamente a medida que el Antiguo Régimen entra en descomposición y cómo el núcleo ilustrado incide en la transición al liberalismo decimonónico.<hr/>Starting from traditional elaborations and from production relative to the average historiographic schools and of culture, and being printing and books defined as economic and cultural objects, there appears a relatively important group whose activities center on the book and other types of printings conformed by different urban professional categories (printers, booksellers, bookseller-printer-binders, merchants). These verifications open the doors to new investigations for Old Régime Galicia (seventeenth and eighteenth centuries) in which, among other topics, we can identify the actors related with the printing and circulation of books in the mentioned period and the issue of whether the different types of printed matter expressed the political cultural tensions as a result of the integration processes that the centralizing Castilian state effected over Galicia. We can also identify whether the public ceremonies become progressively politicised as the Old Régime breaks down and how the enlightened nucleus plays a part in the transition to the nineteenth century liberalism.