Scielo RSS <![CDATA[La aljaba]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1669-570420140001&lang=pt vol. 18 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA[Between house and agora: gender, space and power in the Greek polis]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se analiza y reflexiona en este trabajo acerca del modo en que la sociedad griega clásica organizó en sus espacios, material y simbólicamente, las diferencias y jerarquías de género, como parte esencial del sistema de la polis. Aunque la sociedad de la Grecia clásica estaba bien definida genéricamente, los espacios de género eran permeables y flexibles, debiendo distinguirse entre ideal y práctica social. En la vida real, las mujeres se movían por los espacios públicos; los hombres vivían y trabajaban en la casa; aunque no se movieron por los mismos espacios del mismo modo. Se estudian principalmente dos espacios: el masculino andron, situado dentro de la femenina casa; y la femenina fuente, ubicada en la masculina ágora. Su ubicación, su expresión física, el uso que se hizo de ellos y su simbología nos hablan del modo en que mujeres y hombres estaban en la sociedad, y manifiestan espacialmente las relaciones de género como relaciones de poder.<hr/>The aim of this article is to analyse and reflect on the way how classical Greek society organised through spaces -material and symbolically-, gender differences and hierarchies, as an essential part of the system of the polis. Although genders in classical Greek society were well defined, gender spaces were permeable and flexible; thus we must separate ideal from social practice. In the real life women moved in public spaces; men lived and worked at home; but women and men were not in the same spaces in the same way. Two spaces are especially studied: the male andron in the fwomen and men in the society, and reveal spatially the gender relations as relations of power. <![CDATA[Nineteen Century Suffragettes: A misogynist approach in Henry James book, The Bostonian]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la historia del feminismo occidental, las Sufragistas norteamericanas marcaron un hito importante en la lucha por los derechos de las mujeres y, sin duda, al igual que en Europa, tuvieron que enfrentar una fuerte reacción por parte de las elites de varones de la época. Tanto en el viejo continente como en los países de América, las ciencias emergentes, la literatura, la filosofía, el arte, constituyeron un bastión defensivo frente a las aspiraciones de ciudadanía de las mujeres, lo que se ha llamado Misoginia Romántica, cuyo discurso intenta convencer de que la verdadera feminidad consiste en la subordinación al amor y al matrimonio. El libro Las Bostonianas de Henry James (1886) forma parte de las manifestaciones antifeministas de la época, a la vez que constituye una suerte de crónica acerca de la conflictiva situación que tuvo que vivir el movimiento de mujeres. Asimismo, sus páginas muestran la burda descalificación empleada como estrategia para oponerse a la equidad de los sexos.<hr/>North American suffragettes were a landmark in the history of the rights for women, and, as well as it happened in Europe, suffered the strong reaction from the male elites. Literature, social science, art, developed an antifeminist discourse, called Romantic Misogyny, as a defense against women’s ambition of equality, trying to convince that femininity is only reached in love and marriage. The Bostonian written by Henry James (1886) belong to this antifeminist strategy, although it constitutes a record of the difficulties for suffragettes at the time, and a good evidence of the coarse purposes against women political actions. <![CDATA[Women and sexuality: Querétaro, (México) 1940-1960]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La investigación pretende, desde la Historia de las mujeres con perspectiva de género y de la Historia de la vida cotidiana, dar cuenta de las transformaciones discursivas y empíricas en materia de sexualidad, vividas por las mujeres queretanas de la clase media urbana entre los años de 1940-1960, período considerado como el inicio del proceso modernizador. En este contexto, la reacción de algunas instituciones (Iglesia, familia, escuelas, etc.) se mostró adversa a la modernización, pues aseguraban que sería el inicio del caos social al insertar a las mujeres en ámbitos “que no les corresponden”. Mostramos los discursos esgrimidos por las instituciones para mantener la tradición y el discurso del Estado para incentivar la modernización.<hr/>The research seeks to explain the discursive and empirical transformations experienced by local women from urban middle class between the years 1940-1960, a period considered as the beginning of the modernization process, from those proposed in the women History and gender perspective and also the History of the everyday life. In this context, the reaction of some institutions (church, family, schools, etc.) was adverse to the modernization, because they claimed that inserting women in areas “that are not theirs” would be the beginning of the social chaos. Thus, we will show which were the discourses put forward by the institutions to keep the tradition and what was the State discourse to encourage modernization. It also intends to show how the change impacted on women daily lives, mainly in their sexuality. <![CDATA[Extended citizenship: Laws and activism from the civil society]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo nos proponemos registrar y analizar el proceso desarrollado en la provincia de La Pampa para la obtención de la ley que garantiza la ligadura tubaria y vasectomía en los servicios estatales de salud, sancionada a fines de 2003. No es una ley específica, sino que la práctica fue incluida dentro de otra norma. Este proceso, estuvo liderado por un grupo que emergió, se fortaleció y forjó su identidad a partir de este activismo. Asimismo, daremos cuenta del tratamiento de la norma en la Legislatura de La Pampa.<hr/>In this article we intend to record and analyze the process developed in the province of La Pampa for the obtaining of the law that guarantees ligation tubal and vasectomy in the State health services, sanctioned by the end of 2003. It is not a specific law, but that practice was included in other legislation. This process was led by a group that emerged, was strengthened and forged its identity from this activism. Also, we will realize the treatment of the law in the legislature of La Pampa. <![CDATA[Women and work: talking about gender inequalities]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo plantea el estudio de dos modalidades del trabajo femenino en Neuquén: en primer lugar, un trabajo en relación de dependencia, el caso de las encargadas del barrido de veredas en la ciudad de Neuquén y, en segundo lugar, las trabajadoras de venta directa que explotan un supuesto “tiempo libre” a través de una relación laboral informal disfrazada de “micro emprendimiento”. Nuestro abordaje lejos de postular un reduccionismo economicista, encuadra el mundo laboral femenino en las relaciones de poder y la asimetría de las construcciones de género y subraya que éstas tienen su mayor apoyo en el plano simbólico, esto es, en las representaciones sociales acerca de la dupla mujer/ varón.<hr/>The article focuses in the study of two kinds of female works: first, a dependency job, female street sweepers at Neuquén city; secondly, saleswomen who operate their pretended leisure in an informal work ratio disguised in autonomy labor. Our approach obviates an economic reductionism and places work female world in power relationships and gender inequality social constructions. Futhermore, we claim that gender inequalities are supported by social ideologies which state what female/male have to be. <![CDATA[Women, care and community level: Considerations for the study of changing relationships]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Existe un importante corpus bibliográfico que da cuenta de la relevancia en términos teóricos y metodológicos de incluir las organizaciones sociales y comunitarias (OSC) en las diversas formas de provisión de bienestar y en la distribución social del cuidado. Asimismo, en América Latina, se observa una prolífica producción académica -estudios de género y/o con enfoques feministas- que ha puesto en el centro del análisis -y del debate- la cuestión de la provisión de cuidado en contextos de pobreza y desigualdad. No obstante, se ha prestado menos atención al cambio que se produjo en las OSC en relación con su participación en la provisión del cuidado y el lugar que han desempeñado las mujeres en estos procesos. En este sentido, el artículo -en base al análisis de datos primarios y secundarios- se propone aproximar respuestas a los siguientes interrogantes ¿Qué factores permiten explicar la emergencia de nuevas OSC y/o la reconfiguración de las existentes en materia de provisión de cuidado? ¿Es esta una consecuencia del peso de las políticas sociales asistenciales implementadas a partir de los años noventa? ¿Es más un resultado de la transformación de las relaciones establecidas a nivel territorial? ¿Qué lugar ocupan las prácticas y la subjetividad de las mujeres en estos procesos?<hr/>There is a substantial corpus of literature that realizes the importance, in theoretical and methodological terms, to include social and community organizations (CSOs) in the various forms of welfare provision and social care delivery. Also, in Latin America, a prolific academic production -gender studies and / or feminist approaches- that has put the issue of the provision of care in contexts of poverty and inequality in the center of analysis, and debate. However, less attention has been paid to the change that occurred in the CSOS in relation to to their participation in the provision of care and to the place that women have played in these processes. In this regard, the article -based on the analysis of primary and secondary data- proposes approximate answers to the following questions: Which factors can explain the emergence of new CSOs and / or the reconfiguration of the existing ones in the provision of care? Is this a result of the weight of social welfare policies implemented from the nineties? Is it more a result of the transformation of the relations established at local level? Which is the place of women´s practices and subjectivities in these processes? <![CDATA[Case analysis: Sonia: Violation of their rights in the legal field]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo propone analizar el fragmento de una entrevista, en la que se describen minuciosamente ciertas prácticas al interior de la institución judicial; observándose la reproducción de modelos de intervención que vulneran los derechos de las mujeres. El mismo, forma parte de la tesis de la Maestría en Estudios Sociales y Culturales: “Mujeres que sobreviven a la violencia. Un estudio en la ciudad de Santa Rosa” (de mi autoría). Aborda la violencia contra las mujeres en la ciudad de Santa Rosa, teniendo como objetivo analizar las experiencias y estrategias de las mujeres que sobrevivieron a los efectos de la violencia física-emocional provocada por su pareja (novio, cónyuge, concubino). Sigue los lineamientos de la investigación cualitativa y el diseño descriptivo- explicativo, que permite recuperar las voces de cinco mujeres, mostrar cómo definen su problema y cómo lo enfrentan; presentar el contexto y las características particulares de la violencia, identificar y explicar aquellos aspectos individuales, comunitarios y/o institucionales intervinientes.<hr/>The article aims to analyze the fragment of an interview, in which certain practices within the judicial institution are described in detail; intervention models that violate the rights of women are observed. Such article forms part of the Master thesis of Social and Cultural Studies: "woman survivors of violence”. A study done in the city of Santa Rosa". It addresses the violence against women from the city of Santa Rosa; its aim is to analyze the experiences and strategies of women who survived the effects of physical and emotional violence caused by their partner (boyfriend, spouse, common-law husband). The article considers the guidelines of qualitative research and the descriptive-explanatory design; such features allow to recover the voices of five women, to show how they define their problem and how they face it, to present the context and the particular characteristics of violence and to identify and explain the individual, community and / or institutional aspects involved in the case. <![CDATA[Three artists, many metaphors: the social Argentine reality across the work of women sculptresses (1960-2000)]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se analiza la relación existente entre la creación artística de tres escultoras argentinas de diferentes generaciones -residentes en la Ciudad de Buenos Aires-y los contextos sociales en los que han desarrollado su obra, a fin de conocer las distintas condiciones de producción y las significaciones sociales de cada recorrido escultórico. Se analizan las diversas estéticas en el presente hacia la búsqueda de fundamentos históricos y adhesiones plásticas de cada artista en su recorrido profesional, para mostrar que las obras de las escultoras son representaciones sociales del devenir de la historia expresada en múltiples estéticas vigentes en la actualidad.<hr/>It is analyzed here the relationship between artistic creation of three Argentine sculptresses from different generations -residents in Buenos Aires City- and the social contexts in which they have developed their work, in order to know the different conditions of production and the social significances of each sculptural path. The diverse aesthetics are analyzed in the present towards the search of historical foundations and plastic adhesions of each artist in their professional career, to show that the works of the sculptresses are social representations of the course of history expressed in multiple aesthetics in force at present. <![CDATA[Blogs and genre stereotypes: Dissenting ethos]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los colectivos que enfrentan políticamente al orden dominante producen discursos a través de los cuales discuten en diversos niveles los estereotipos que el discurso dominante les impone. En los casos de colectivos de lesbianas, esas representaciones emergentes resignifican clichés descalificadores o poses estereotipadas. Este trabajo propone una lectura crítica de los blogs http://adoratrixsdelavlvapeluda.blogspot.com; http://malascomolasa.blogspot.com/ y http://escritosheréticos.blogspot.com, con el propósito de estudiar en ellos los modos discursivos y las poses políticas ligadas al ethos que asumen esas identidades en construcción, tensionadas entre la necesidad de imágenes para identificarse en relación con un grupo y el reconocimiento del carácter opresivo del concepto de identidad. Si ésta se define a partir de un consenso ilusorio poco sensible a la diferencia y a la multiplicidad, el concepto de pose de Sylvia Molloy redefine la identidad como transitoria, arbitraria o excéntrica, abierta a la posibilidad de ser otr*/s. El presente análisis se enfoca en la subjetividad y el lenguaje y relación con otr*/s, para intentar un acercamiento a las formas que asume el ethos en esos discursos, como signo cultural que intenta escapar a los mandatos identitarios de la cultura dominante.<hr/>The collectives that face politically the dominant order produce discourses through which they discuss, at various levels, those stereotypes imposed by the dominant discourse. In cases of lesbian collectives, those emerging representations redefine derogatory clichés or stereotyped poses. This paper proposes a critical reading of the http://adoratrixsdelavlvapeluda.blogspot.com; http://escritosheréticos.blogspot.com and http://malascomolasa.blogspot.com/ blogs, in order to study their discursive modes and political poses linked to the ethos that those building identities assume, tensioned between the need of images to be identified in connection with a group and the recognition of the oppressive nature of the concept of identity. If this is defined from an illusory consensus, little sensitive to difference and multiplicity, Sylvia Molloy’s concept of pose redefines identity as something transient, arbitrary or eccentric, open to the possibility of being other/ s. This analysis focuses on subjectivity and language and relationship with other/ s, to try an approach to the forms assumed by the ethos in those discourses, as a cultural sign that tries to escape the identity mandates of the dominant culture. <![CDATA[Beauty and virtue: The message of the postcards and representations of women in cities in the pampas of argentina at the beginning of the 20th century]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo aborda las rápidas transformaciones que se dieron en la constitución de un patrón familiar homogéneo y referencial y en la universalización de pautas de la moral sexual femenina entre fines del siglo XIX y principios del XX en el área pampeana. En este sentido, identifica los mecanismos que contribuyeron a que las mujeres adoptaran una moral sexual más rígida que la mantuvieron las mujeres decimonónicas. Las formas estereotipadas de relaciones entre los sexos y el papel pasivo y subordinado de la mujer fueron elementos de las nuevas representaciones. A través del posicionamiento de un “prohombre” de una ciudad pampeana, como “tutor” de las jóvenes locales, manifestado en las treinta y cuatro misivas que escribió entre agosto de 1903 y septiembre de 1904, analizamos las relación entre un “vecino notable “, custodio de la moral sexual de un grupo selecto de jóvenes de su localidad, -que debían actuar como referencia para el resto de las mujeres de la comunidad- las destinatarias y sus familias.<hr/>This paper deals about the quick changes in the constitution of a familiar pattern and other topics of female sexual moral, between the late nineteenth and early twentieth centuries. It attempts to identify the mechanisms that led women to adopt a more rigid sexual moral, with stereotyped forms of generic relations and a passive, subordinated role of women. Through a "great man" of Pampas, as a "guardian" of the local young women -as showed in the thirty-four letters written between August 1903 and september 1904- we analyzed the relationships among the “honourable residents" of the community, and the moral principles exalted in the speech. <![CDATA[Women’s Cultural Patrimony: Women’s Lives Histories in the Museum]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La utilización de la historia oral como herramienta metodológica en esta investigación nos ha permitido la recuperación, interpretación y difusión de experiencias sociales de mujeres en relación con el patrimonio cultural existentes en museos de la Provincia de Buenos Aires. El uso de este método nos facilitó la construcción de fuentes históricas recuperando a través de la memoria de las mujeres entrevistadas (James, 2003) la participación de todos/as aquellos/as que no entran en la narrativa histórica dominante y están ausentes en las fuentes tradicionales.<hr/>The use of oral history as a methodological tool in this research has allowed us to recovery, interpretation and dissemination of social experiences of women in relation to the existing cultural heritage in museums of the Province of Buenos Aires. Using this method provided us the construction of historical sources by recovering the memory of the women interviewed involving all / as those / as not falling within the dominant historical narrative and absent in traditional sources. <![CDATA[María Herminia Beatriz Di Liscia (2013), Mujeres y política. Memorias del primer peronismo en la pampa. Santa Rosa, EdUNLPam/Miño y Dávila, 174 págs]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La utilización de la historia oral como herramienta metodológica en esta investigación nos ha permitido la recuperación, interpretación y difusión de experiencias sociales de mujeres en relación con el patrimonio cultural existentes en museos de la Provincia de Buenos Aires. El uso de este método nos facilitó la construcción de fuentes históricas recuperando a través de la memoria de las mujeres entrevistadas (James, 2003) la participación de todos/as aquellos/as que no entran en la narrativa histórica dominante y están ausentes en las fuentes tradicionales.<hr/>The use of oral history as a methodological tool in this research has allowed us to recovery, interpretation and dissemination of social experiences of women in relation to the existing cultural heritage in museums of the Province of Buenos Aires. Using this method provided us the construction of historical sources by recovering the memory of the women interviewed involving all / as those / as not falling within the dominant historical narrative and absent in traditional sources. <![CDATA[Laura Pautassi y Carla Zibecchi (coordinadoras) (2013), Las fronteras del cuidado. Agenda, derechos e infraestructura. Buenos Aires, ELA. Biblos. Colección Derechos Sociales y Políticas Públicas,. 451 páginas]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La utilización de la historia oral como herramienta metodológica en esta investigación nos ha permitido la recuperación, interpretación y difusión de experiencias sociales de mujeres en relación con el patrimonio cultural existentes en museos de la Provincia de Buenos Aires. El uso de este método nos facilitó la construcción de fuentes históricas recuperando a través de la memoria de las mujeres entrevistadas (James, 2003) la participación de todos/as aquellos/as que no entran en la narrativa histórica dominante y están ausentes en las fuentes tradicionales.<hr/>The use of oral history as a methodological tool in this research has allowed us to recovery, interpretation and dissemination of social experiences of women in relation to the existing cultural heritage in museums of the Province of Buenos Aires. Using this method provided us the construction of historical sources by recovering the memory of the women interviewed involving all / as those / as not falling within the dominant historical narrative and absent in traditional sources. <![CDATA[Domínguez Mon, Ana; Mendes Diz, Ana María; Schwarz, Patricia y Camejo, Magdalena (Comp.) (2012), Usos del tiempo, temporalidades y géneros en contextos. Buenos Aires, Editorial Antropofagia, 2012, 206 p]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La utilización de la historia oral como herramienta metodológica en esta investigación nos ha permitido la recuperación, interpretación y difusión de experiencias sociales de mujeres en relación con el patrimonio cultural existentes en museos de la Provincia de Buenos Aires. El uso de este método nos facilitó la construcción de fuentes históricas recuperando a través de la memoria de las mujeres entrevistadas (James, 2003) la participación de todos/as aquellos/as que no entran en la narrativa histórica dominante y están ausentes en las fuentes tradicionales.<hr/>The use of oral history as a methodological tool in this research has allowed us to recovery, interpretation and dissemination of social experiences of women in relation to the existing cultural heritage in museums of the Province of Buenos Aires. Using this method provided us the construction of historical sources by recovering the memory of the women interviewed involving all / as those / as not falling within the dominant historical narrative and absent in traditional sources. <![CDATA[Goicoechea Gaona, Mª Ángeles y Clavo Sebastián, Mª Josefina (coords.), (2012), Mujeres que miran a mujeres. La comunidad pakistaní. Logroño, Universidad de La Rioja, 2012, 269 páginas, ISBN 978-84-96487-71-0]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La utilización de la historia oral como herramienta metodológica en esta investigación nos ha permitido la recuperación, interpretación y difusión de experiencias sociales de mujeres en relación con el patrimonio cultural existentes en museos de la Provincia de Buenos Aires. El uso de este método nos facilitó la construcción de fuentes históricas recuperando a través de la memoria de las mujeres entrevistadas (James, 2003) la participación de todos/as aquellos/as que no entran en la narrativa histórica dominante y están ausentes en las fuentes tradicionales.<hr/>The use of oral history as a methodological tool in this research has allowed us to recovery, interpretation and dissemination of social experiences of women in relation to the existing cultural heritage in museums of the Province of Buenos Aires. Using this method provided us the construction of historical sources by recovering the memory of the women interviewed involving all / as those / as not falling within the dominant historical narrative and absent in traditional sources. <link>http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 11:05:11 29-05-2015-->