Scielo RSS <![CDATA[Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1850-001320110002&lang=en vol. 6 num. 17 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <link>http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Scientific research contributing to social inclusion]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo explora la factibilidad de aportar a la resolución de problemas asociados a la inclusión social con la contribución -entre otros factores- de la investigación científica. Para ello plantea una propuesta analítica que consiste, por una parte, en la identificación sistémica del conjunto de actores involucrados en el proceso y, por otra, en el seguimiento del recorrido que va desde la existencia de un problema de inclusión social hasta su resolución. Finalmente se ilustra y pone a prueba la propuesta analítica con casos concretos de la experiencia uruguaya.<hr/>The paper explores the feasibility to contribute to solving problems derived from social exclusion with the support of scientific research, among other factors. The exploration is based on an analytical path consisting, first, in the systemic identification of the actors involved in the process and, second, in the follow-up of the journey that goes from the existence of the problem of social inclusion until its resolution. Finally, the analytical path is illustrated and tested with concrete examples of the Uruguayan experience. <![CDATA[Open access to scientific output from Latin America and the Caribbean]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los resultados de una década de iniciativas de acceso abierto en América Latina y el Caribe revelan que es mínima la presencia en esos servicios de producción científica publicada por América Latina y el Caribe en revistas internacionales. El avance del movimiento internacional de acceso abierto, con mandatos que exigen el auto-archivo de la producción de los investigadores en repositorios institucionales, anticipa que en forma creciente gran parte de la producción científica publicada por América Latina y el Caribe en revistas internacionales estará también disponible en acceso abierto. Este artículo, luego de describir los principales servicios regionales de acceso abierto, analiza índices internacionales y regionales que permiten identificar cuáles son las principales instituciones de la región en cuanto a producción científica y visibilidad web de su producción, con el objetivo de que estén visibles para proyectos nacionales y regionales de acceso abierto al conjunto de la producción científica de un país y de la región. Los resultados muestran liderazgo de universidades de Brasil; una fuerte presencia de universidades de México, Colombia, Argentina, Chile y Venezuela; y presencia de universidades de Ecuador, Perú, Costa Rica, Cuba, Puerto Rico y Uruguay.<hr/>A decade of open access initiatives in Latin America shows minimal presence in those initiatives of articles published in international journals by researchers from Latin America and the Caribbean. Advances in the international open access movement, with mandates that require self-archiving in institutional repositories, anticipate that a growing number of articles published in international journals by researchers from Latin America and the Caribbean will also be available in open access. This article describes the open access initiatives in Latin America and the presence of the region in international indexes to identify which are the institutions of the region with more scientific output and visibility of its output in the web, with the aim of making those institutions visible for national and regional integration strategies of open access to national or regional scientific output. Results show a leading position of universities from Brazil; strong presence of universities from México, Colombia, Argentina, Chile and Venezuela; and presence of universities from Ecuador, Peru, Costa Rica, Cuba, Puerto Rico and Uruguay. <![CDATA[Social perception of science: Utopy or distopy]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Vivimos en la era del conocimiento, disfrutando sus logros y temiendo sus riesgos. Y a pesar de la enorme cantidad de información científica generada cada día, en nuestra sociedad el analfabetismo científico es alarmante: basta con observar el incremento en la difusión de pseudociencias, sectas y charlatanerías que buscan manipular a las poblaciones mundiales aprovechando su ignorancia científica. En el fondo de esta paradoja está la incapacidad de la población para evaluar y distinguir entre un conocimiento científico y la charlatanería, entre la potencialidad de la ciencia y sus riesgos. La última oportunidad escolar de quienes no estudian ciencias para aprender y analizar los temas científicos de manera crítica es la preparatoria; por ello este trabajo explora las concepciones que de la ciencia y los científicos tienen los estudiantes de ese nivel. Los resultados muestran una ambivalencia en las opiniones estudiantiles, que puede ser el reflejo de su incapacidad para distinguir un conocimiento de una mera opinión o de una mentira.<hr/>We live in the era of knowledge, enjoying its successes and fearing its risks. In spite of the enormous amount of scientific information generated every day, scientific illiteracy in our society is alarming as evidenced in the increase in the diffusion of pseudo-sciences, sects, or bogus science that attempt to manipulate world populations by taking advantage of their scientific ignorance. At the core of this paradox is the incapacity of the population to evaluation and distinguish between scientific knowledge and bogus science, between the potential of science and its risks. The last educational opportunity of those who do not study science to learn and analyze scientific topics in a critical way is at the high school or preparatory school level. This article explores the conceptions that high school students have of science and scientists. The results show an ambivalence that could be the reflection of their inability to distinguish and evaluate knowledge versus a simple opinion or a fallacy. <![CDATA[Feminization and popularization of science and technology in the science policies of Colombia and India]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo argumenta que el proceso de institucionalización e incorporación de la popularización de la ciencia y la tecnología en la política científica de países del sur como India y Colombia, muestra a esta práctica educativa como feminizada. Se sostiene que dicha dinámica contribuye a reproducir estereotipos androcéntricos en torno al conocimiento científico y tecnológico. El artículo señala que este proceso de feminización puede rastrearse dando cuenta de la posición que la popularización de la ciencia y la tecnología ocupa al interior de estos discursos oficiales sobre la ciencia y la tecnología en ambos países. Al respecto señala que este lugar está simbólicamente asociado con una noción esencialista de lo femenino. Empíricamente este análisis realiza una lectura crítica de la política científica india y colombiana que aborda el tema de la popularización y que está vigente al 2009. Esta reflexión permite dar cuenta de los modos en que estos discursos oficiales se encuentran atravesados simbólicamente por dinámicas de género, que tienen el poder de performar ciertas jerarquías y subordinaciones entre nociones particulares de lo femenino y lo masculino y de instituirlas en el campo de la ciencia y la tecnología.<hr/>This paper argues that the institutionalization and incorporation of science and technology's popularization in the public policies of southern countries such as India and Colombia, shows this educational practice as feminized. It suggests that this dynamic also reproduces the androcentric stereotypes of mainstream scientific and technological knowledge. This article sustains that this feminization process can be traced by giving account of the position that the popularization of science and technology occupies in the official discourses of science and technology in both countries. This research shows that popularization is associated with an essentialist culture of all things feminine. Empirically the study is based on a critical reading of Indian and Colombian scientific public policy that explicitly deals with the topic of science and technology popularization. This analysis allows the understanding of gender mechanisms that symbolically configure official discourses, and that have the power to perform certain hierarchies and subordinations between particular notions of the feminine and the masculine, and to institute them in the field of science and technology. <![CDATA[Sustainable development, university and knowledgemanagement from a luhmannian perspective]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En atención a la evidente crisis socioambiental que se gesta a nivel planetario y local, hemos preparado el presente articulo, cuyo objetivo es plantear la construcción de nuevas bases teóricas, metodológicas y epistémicas que permitan orientar y fortalecer la producción científica en las universidades autónomas venezolanas (UAV), en función del Desarrollo Sustentable (DS) y con el fin de contribuir a alcanzar un mayor compromiso con el bienestar colectivo, la inclusión, la equidad, la conservación ambiental y la paz en el planeta, utilizando como instrumento la Gestión del Conocimiento (GC). En consecuencia, y reportando los hallazgos producto de una investigación de tipo documental y de campo inspirada en la teoría de la complejidad y los sistemas sociales de Nicklas Luhmann, se infiere que el DS no está considerado en las políticas y prioridades de investigación en las universidades autónomas venezolanas, por lo que los resultados en esta materia son dispersos, de tipo disciplinario, cortoplacista y mayormente en el área de las ciencias de la naturaleza.<hr/>In response to the obvious social and environmental crisis that exists nowadays, both at a global and at a local level, this article aims at raising the construction of a new theoretical, methodological and epistemic perspective to guide and strengthen the scientific production in Venezuela's autonomous universities, according to the standards set by what is known as Sustainable Development (SD), and to contribute to a greater commitment to achieve collective well-being, inclusion, equity, environmental conservation and peace in the world, by use of Knowledge Management (GC). As a result, and inspired by the complexity theory and social systems of Nicklas Luhmann, this paper concludes that DS is not considered as a policy and research priority within Venezuelan autonomous universities. This leaves, as a result, a scattered amount of knowledge that is only of the disciplinary type, of a very short-term point of view and mostly related to the area of natural sciences. <![CDATA[The impact of subsidies to R&D: Empirical evidence on alternative assessment approaches]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A lo largo de las dos últimas décadas, los países industrializados y en vías de desarrollo han llevado a cabo una intensa promoción de las actividades tecnológicas mediante distintos instrumentos de política. La financiación directa mediante subsidios a la investigación y desarrollo (I+D) y la introducción de incentivos fiscales a la I+D en el sistema impositivo han sido las prácticas más extendidas. Simultáneamente a la aplicación de estos programas de promoción de la ciencia y tecnología, surge la necesidad de estudios de evaluación para medir la efectividad de la intervención pública. Este trabajo revisa las experiencias llevadas a cabo en países de la OCDE y de América Latina, a la luz de la evolución de los distintos criterios de adicionalidad empleados para evaluar la efectividad de la política de innovación. Su contribución principal es incorporar a las revisiones ya existentes las conclusiones extraídas a partir de los trabajos basados en nuevos criterios de adicionalidad.<hr/>Through various policies, both industrialized and developing countries have spent the last two decades carrying out an intense promotion of knowledge based activities. Direct funding including subsidies and soft credits to finance R&D projects and tax incentives have been the most extended practices. Simultaneously, the implementation of all these S&T programs has arisen the need of public policy evaluation in order to quantify and assess the impact and effectiveness of the public sector's intervention. Following the evolution of additionality criteria in policy evaluation, this article reviews the empirical evidence found in OECD and Latin American countries. Its main contribution is the addition of new conclusions to the already existing survey studies. <![CDATA[Bottlenecks in the regional endogenous development of Colombia from the perspective of science, technology and innovation]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo pretende evidenciar los obstáculos que tiene el desarrollo endógeno territorial desde la perspectiva del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación, C+T+I, entre los cuales se destacan: mayor número de catedráticos que docentes de tiempo completo vinculados al sistema universitario; exigua cantidad de doctores, Ph. D, laborando en el Sistema Universitario y en el sistema productivo; imperceptible número de personas haciendo I+D en las empresas y en la industria. Todos estos obstáculos han generado un cuello de botella que retrasa los procesos de desarrollo integral y sostenible de las diversas regiones de Colombia.<hr/>This paper aims to show the main obstacles to territorial endogenous development from the perspective of the Science, Technology and Innovation System (STI). Some of these obstacles are: a higher number of part-time professors (instead of full-time professors) in the university system, meager number of Ph. D professors working for the university and the production systems and an undetectable number of people doing Innovation and Development (I+D) in business and industry. These factors helped to produce a bottleneck that delayes the process of integral and sustainable development in many regions of Colombia. <![CDATA[Influence of society on technological development: a study on the conceptions of Brazilian undergraduates]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Buscando compreender como a sociedade influencia nas concepções e atitudes dos indivíduos frente ao desenvolvimento tecnológico, desenvolveu-se um modelo teórico, traduzido em escala Likert para aplicação com graduandos brasileiros do Estado de São Paulo. A análise dos dados, através de Modelagem de Equações Estruturais (SEM), permitiu concluir que a amostra pesquisada aponta o governo, as instituições educacionais e de pesquisa, as empresas e os cidadãos, como os atores sociais estritamente responsáveis pelas escolhas tecnológicas. Os dados também permitiram estabelecer bases iniciais de discussão de políticas públicas educacionais, abrindo espaço para trabalhos futuros sobre educação tecnológica<hr/>Trying to understand how society influences the individuals' views and attitudes towards technological development, we have developed a theoretical model, transformed into a Likert scale to be applied to undergraduates Brazilians in Sao Paulo State. The data analysis, using Structural Equation Modeling (SEM), showed that the surveyed sample indicates the government, educational and research institutions, companies and citizens, as social actors strictly responsible for technology choices. The data also helped to establish the initial bases for the discussion of public policies in education, making room for further work on technological education <![CDATA[Public scientific controversies: Citizen participation and the "paper-mills" conflict between Argentina and Uruguay]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se aborda el conflicto que mantienen desde el 2002 Argentina y Uruguay, debido a la instalación de plantas de celulosa en territorio uruguayo, sobre las aguas binacionales del Río Uruguay. El conflicto fue adquiriendo relevancia internacional y se transformó en una verdadera controversia científica pública a partir del 2005. Mediante el presente caso, analizaremos la participación ciudadana en conflictos medioambientales, en especial la participación en casos de controversias relacionadas con la tensión entre valores ambientales y prioridades económicas o políticas. Los argumentos científicos fueron utilizados por algunos de los actores como asiento de una discusión política de fondo, poniendo de relieve la compleja relación de la política con las controversias científicas que devienen públicas. Sostenemos que el caso sienta un precedente histórico y de sumo valor para el porvenir de la participación ciudadana en estas temáticas, en tanto constituye un caso emblemático de organización por parte de la ciudadanía, para informarse, actuar y constituirse en una voz privilegiada en estas temáticas.<hr/>This article approaches the conflict Argentina and Uruguay mantain since 2002, due to the installation of cellulose plants in Uruguayan territory, on the binational waters of the Uruguay River. This conflict has gained international relevance and has transformed itself into a true public scientific controversy since 2005. This paper uses this case to analyze citizen participation in environmental conflicts, especially participation in cases of controversies related to the tension between environmental values and economic or political priorities. The scientific arguments were used by some of the actors in the "papermills" conflict as the basis for a political discussion, highlighting the complex relation between politics and scientific controversies that become public. We maintain that the case creates a historical precedent of extreme value for the future of citizen participation in these issues, in that it is an emblematic case of citizens organizing to inform themselves, act, and constitute themselves as a legitimate player in these debates. <![CDATA[Conflict over a specific technological intervention: environmental risk perception, knowledge and ambivalencein the mining exploitation of Bajo de la Alumbrera]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El temor en una localidad pequeña a los perjuicios ambientales, productivos y para la salud de la explotación minera a cielo abierto se sustenta en una situación de conflicto en la que el conocimiento experto y el conocimiento local son negados y deslegitimados mutuamente. En este trabajo, el análisis del rechazo a la explotación por parte de la población brinda la oportunidad de explorar algunos conceptos relativos a la relación entre expertos y público en la construcción de significados y el uso del conocimiento. El enfoque es microsocial y centrado en el discurso de diferentes agentes sociales que argumentan sobre el objeto de controversia. En primer lugar, se diferencian los distintos argumentos que se ponen en juego para definir las posiciones subjetivas de los actores. Luego, se explora la valoración y el significado del conocimiento experto para el público no experto y el papel del conocimiento de los legos sobre los problemas de contaminación. En tercer lugar, se analizan distintos aspectos de la situación que influyeron en la percepción subjetiva de los pobladores, especialmente la ambivalencia (en términos de confianza-desconfianza y en términos de valores contradictorios) que éstos sufren al producir significados sobre el riesgo.<hr/>The population of a small town in Argentina is experiencing fear of damages caused to the environment, to production and to health by the open cast mining that is taking place in their territory since 1997. This fear has generated a conflict between experts and the local population. Both sides deny and discredit each other. This paper aims at exploring the local population's rejection to the mining exploitation in their surroundings as a way of installing a new debate over the relationship between experts and general public in the construction of knowledge. The approach of this paper is micro-social and centres itself on the arguments provided by different actors that participate in the conflict. Throughout the text that follows, these arguments are carefully discriminated in order to define the subjective positions of the participants. There is also place for an extensive exploration of the importance and meaning the knowledge of experts has on non experts and of the role that common people's knowledge plays in issues concerning pollution. Finally, this paper analyses all aspects related to the situation that have had an influence on the subjective perception of local people and, particularly, in regard of the ambivalence they show when giving their opinion about the risk that open cast mining represents to their territory.