Scielo RSS <![CDATA[Revista electrónica de investigación en educación en ciencias]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1850-666620090001&lang=es vol. num. ESP lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA[Mario Bunge: Físico, filósofo y defensor de la ciencia]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662009000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Mario Bunge was born in Argentina in the final year of the First World War. He learnt atomic physics and quantum mechanics from an Austrian refugee who had been a student of Heisenberg. Additionally he taught himself modern philosophy in an environment that was a philosophical backwater. He was the first South American philosopher of science to be trained in science. His publications in physics, philosophy, psychology, sociology and the foundations of biology, are staggering in number, and include a massive 8-volume Treatise on Philosophy. The unifying thread of his scholarship is the constant and vigorous advancement of the Enlightenment Project, and criticism of cultural and academic movements that deny or devalue the core planks of the project: namely its naturalism, the search for truth, the universality of science, rationality, and respect for individuals. At a time when specialisation is widely decried, and its deleterious effects on science, philosophy of science, educational research and science teaching are recognised - it is salutary to see the fruits of one person's pursuit of the 'Big' scientific and philosophical picture.<hr/>Mario Bunge nació en Argentina el último año de la Primera Guerra Mundial. Aprendió física atómica y mecánica cuántica de un refugiado austriaco que había sido estudiante de Heisenberg. Adicionalmente, aprendió en forma autodidacta filosofía moderna en un entorno que era hostil. Fue el primer filósofo de la ciencia sudamericano con formación inicial en ciencias. Sus publicaciones en física, filosofía, psicología, sociología y fundamentos de la biología son sorprendentemente numerosas, e incluyen en extenso Tratado de Filosofía en ocho volúmenes. La línea unificadora de su producción es la constante y vigorosa defensa del Iluminismo, y la crítica a los movimientos culturales y académicos que niegan o devalúan sus fundamentos: su naturalismo, la búsqueda de la verdad, la universalidad de la ciencia, la racionalidad y el respeto por los individuos. En un tiempo en que se alaba ampliamente la especialización y son reconocidos sus efectos sobre la ciencia, la filosofía de la ciencia, la investigación educativa y la enseñanza de las ciencias, es saludable ver los frutos del empeño de una persona por construir una 'gran' imagen científica y filosófica. <![CDATA[Uso de analogías para el "aprendizaje sustentable": El caso de la enseñanza de los niveles de organización en sistemas biológicos y sus propiedades emergentes]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662009000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Uno de los problemas frecuentes en la enseñanza de la biología es la dificultad para comprender las relaciones estructura-función que permiten reconocer cada nivel de organización de los sistemas vivos. Aún mayor es la dificultad cuando se pretende explorar el concepto de propiedad emergente. Para trabajar con estos obstáculos, se diseñó un Modelo Didáctico Analógico (MDA) que permitió desarrollar estos conceptos a partir de un juego de naipes, basado en la estructura y función de fábricas de diferentes alimentos, y de tablas para que los estudiantes pudieran realizar actividades de "correlación conceptual" entre seres vivos como el hombre, el árbol, los organismos unicelulares y los ecosistemas, y la analogía de la fábrica. Estas tablas se utilizaron luego para que los estudiantes construyeran por comparación los conceptos mencionados. A partir de ellos, los estudiantes diseñaron esquemas para representar sus modelos mentales sobre sistemas biológicos. Todas las actividades estaban atravesadas por momentos de metacognición que permitieron a los estudiantes tomar conciencia de aquellos conceptos que debían incorporar o modificar, como también identificar y superar los obstáculos que les dificultaban la resolución de las actividades. La efectividad de la propuesta se evaluó analizando la evolución en las producciones de los estudiantes con respecto a sus ideas previas, al uso del lenguaje y a los logros conceptuales que resultaron de la aplicación de un MDA.<hr/>Structure-function relationships in Biology are difficult to be understood by secondary students. Even harder is the introduction of concepts like emergent properties and organisation levels for living systems. In order to overcome these obstacles, we designed an Analogical Didactical Model (ADM) to work with these concepts through a card game based on finding the structure-function relationships in a food factory. Through developing different tables, students could perform activities of 'conceptual correlation' between living beings such as humans, trees, unicellular organisms and ecosystems, and the factory analog. Then, students draw schemas to represent their mental models about biological systems. Every set of activities included meta-cognitive works that permitted students to become aware of those concepts that should incorporate or modify, as well as identify and overcome cognitive obstacles. The effectiveness of the proposal was evaluated by analysing the evolution in students' productions regarding their misconceptions, the use of language and the conceptual achievements resulted of the application of an ADM. <![CDATA[Las características de la actividad generada en un escenario informático tipo foro]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662009000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es This research (Trujillo, 2004) analyses situations of exchange of arguments, questions, synthesis and other types of contribution within an instrument that has a "forum" type design used in a partial distance / partial face-to-face course on Bioclimatic Architecture. The objective was to identify and understand didactic aspects that should be used in a forum type technological mediation so that a group of students could interact with the purpose of constructing a significant knowledge with respect to a learning object. The results showed that at the beginning of the forum, the questions asked were essentially of an explorative nature in order to determine what the exact objective was. By the end more historical feedback was being received and there was more verification and relating of the different interventions. Interventions on regulation predominated, mainly between teacher and students, and to a much lesser extent between the students themselves. It was also shown that the processes of student interaction were very teacher-orientated and essentially tended to respond to the proposals guided by the teacher intervention. However, there were plenty of contributions that were indirectly stimulated by the other interventions. <![CDATA[Un modelo de modelo científico para la enseñanza de las ciencias naturales]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662009000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo revisa, desde la perspectiva de la didáctica de las ciencias naturales, la epistemología reciente y actual en busca de una concepción metateórica acerca de lo que es un modelo científico que tenga valor educativo y que sintonice con la posibilidad de diseñar una auténtica actividad científica escolar para las clases de ciencias naturales de primaria y secundaria. La concepción semántica de modelo, y en especial la idea de modelo teórico tal cual es propuesta por el epistemólogo estadounidense Ronald Giere, parecen adecuadas a la hora de hacer converger, en el aula de ciencias, el pensamiento teórico, el discurso con híbridos semióticos especializados y la intervención transformadora intencionada y valórica sobre el mundo natural.<hr/>This paper reviews, from the perspective of the discipline of science education ('didactics of science'), recent and current philosophy of science in order to find a meta-theoretical conception of what a scientific model is that has educational value and is tuned with the possibility of designing an authentic school scientific activity for primary and secondary science classes. The semantic conception of models, and especially the idea of theoretical model as proposed by the American philosopher of science Ronald Giere, seem adequate when fostering a convergence, in the science classroom, between theoretical thinking, discourse with specialised semiotic hybrids, and an intentional and value-laden intervention to transform the natural world.