Scielo RSS <![CDATA[Estudios y perspectivas en turismo]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1851-173220110003&lang=es vol. 20 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA[Marco teórico-metodológico de los estudios del paisaje: Perspectivas de aplicación en la planificación del turismo]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo es un ensayo de fundamentación teórico-metodológica sobre la relación entre paisaje y turismo, delineada a partir del reconocimiento del paisaje como un ente indisociable del turismo, ya que toda experiencia turística implica un acto de percepción predominantemente visual, del paisaje visitado, convirtiéndolo en un elemento substancial del fenómeno turístico y en un recurso de gran valor para el desarrollo y la consolidación de la oferta turística. Los estudios del paisaje, en su dimensión estética o visual conforman un campo del conocimiento poco explorado, más allá de su importancia para la planificación y el desarrollo de espacios y destinos turísticos, en el medio académico del turismo en Brasil. De esa forma, el objetivo de este artículo es exponer los elementos esenciales de este campo del conocimiento en sus aspectos conceptuales y metodológicos además de considerar sus posibilidades de aplicación en la planificación turística. Dado que los tópicos presentados siguen una línea estructural, se comienza con el abordaje del valor turístico del paisaje para luego exponer concisamente el marco teórico de los estudios sobre el paisaje y su cuadro metodológico, enfocando ambos temas en la calidad, fragilidad e impactos visuales como parámetros para la incorporación, tanto de la variable como de la categoría "paisaje", en los modelos operativos de posible aplicación en los espacios turísticos y su contexto ambiental.<hr/>This article consists of a theoretical-methodological essay that focuses on the relationship between landscape and tourism. This relationship is outlined based on the recognition that the landscape constitutes an entity that cannot be disassociated from tourism, as every tourism experience involves the active of perception - predominantly visual - of the landscape visited, making it a important element of the tourism phenomenon and a resources of high value in the development and consolidation of the tourism offer. However, landscape studies, in their esthetic or visual dimension, are a field of knowledge that has been little explored by academics in the area of tourism in Brazil, despite its inherent importance for the planning and development of tourism spaces and destinations. The objective of this article, therefore, is to outline the essential elements of this field of knowledge, in terms of their conceptual and methodological aspects, and to highlight their potential application in tourism planning. The topics presented follow an order that is coherent with the central theme expressed in the title; it begins with an outline of the tourism value of the landscape, followed by a concise summary of the theoretical background to landscape studies, and also its methodological background; it then goes on to focus on the quality, fragility and visual impacts as parameters for the incorporation of the variable, or of the category "landscape" in operational models that can be applied in tourism spaces and in their environmental context. <![CDATA[Factores que interfieren en la toma de decisiones de los contadores gerenciales o controllers de los hoteles: Un estudio en el sector hotelero de Florianópolis, Brasil]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los últimos años surgieron diversos trabajos que exploran el rol del contador gerencial o controller en las organizaciones, principalmente en temas relacionados con las actividades y su participación en el proceso de toma de decisiones. Estos estudios identificaron las actividades, y los factores organizacionales y personales relacionados con el grado de compromiso en la toma de decisiones. En este sentido, el objetivo de la presente investigación es identificar los aspectos organizacionales y de comportamiento que interfieren en el compromiso del controller o contador gerencial en la toma de decisiones. El delineamiento metodológico adoptado para desarrollar la investigación fue el descriptivo, de carácter cualitativo y cuantitativo, conducido a través del instrumento de relevamiento (survey) y del muestreo por accesibilidad. Los resultados de la investigación apuntan a que el controller tiene un bajo involucramiento en la toma de decisiones, si se analiza bajo la óptica de los factores organizacionales. En lo que se refiere a los factores de comportamiento los resultados indicaron que el pensamiento estratégico, la habilidad con la informática, la capacidad de lidiar con los cambios y trabajar en equipo, son habilidades importantes para el involucramiento del controller en la toma de decisiones.<hr/>In recent years there have been several studies exploring the role of management accountant or controller in organizations, mainly on issues related to activities and participation in decision-making process. These studies have identified the activities, organizational and personal factors related to the degree of involvement in decision making. Thus, the objective of this research is to identify the organizational and behavioral issues that interfere with the controller or accountant involvement in management decisions. The methodology adopted to develop the research was descriptive, qualitative and quantitative, conducted through the interviews, and sampling by accessibility. The survey results show that the controller has a low involvement in decision making, if analyzed on the perspective of organizational factors. The behavioral factors indicated that the strategic thinking skills with computers, ability to handle change and teamwork are important skills for involvement in decision-making controller, and indicated that self discipline, critical thinking and openness to new experiences are characteristics that must be present in controller or management accountant, and finally pointed to the impacts to be aware of the numbers in their decisions on the organizational context and/or economic-financial aspect is prominent in his behavioral. <![CDATA[Hacia la comprensión de la lealtad del cliente de restaurantes: Caso Talca, Región del Maule - Chile]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tener clientes leales proporciona grandes beneficios adicionales a la empresa. Los gerentes que logran entender cómo se forma la lealtad hacia el servicio de restaurantes tendrán una mejor base para mejorar sus políticas para generar fidelidad en su clientela. Por ende, conocer los factores que causan y/o condicionan dicho vínculo es fundamental para el negocio. En este estudio, se analiza el modelo de Vásquez-Párraga y Alonso (2000) que estudia los antecedentes de formación de la lealtad y los factores que inciden en la lealtad del consumidor. También se explora la posible existencia de relación entre la personalidad del individuo y la lealtad. Todo esto desarrollado en el contexto de la industria gastronómica. La metodología incluyó una encuesta basada en el instrumento adaptado de Vásquez-Párraga y Alonso también conocido como Vásquez-Alonso (V-A) desarrollado y probado en diversos servicios como el turismo, que vincula a la confianza y el compromiso como mediadores entre la satisfacción y la lealtad. Adicionalmente, la personalidad es evaluada con la escala LOV. Los datos primarios se obtuvieron de clientes entrevistados en cuatro restaurantes en una ciudad de tamaño medio. Luego, los datos fueron analizados con correlaciones, regresión múltiple y análisis de segmentación Jerárquica. Las conclusiones revelaron que la lealtad está fuerte y principalmente vinculada con el compromiso, aunque el compromiso, a su vez, está vinculado a la satisfacción más que con la confianza.<hr/>Managers who actually understand how to create loyalty amongst clients should be better equipped to improve their own policies towards customer relationship development. Thus, identifying key factors determining and/or influencing loyalty is a distinct competitive advantage over close competitors, since getting loyal customers brings in many additionally gains for the firm. In this study, is analyzed the Vásquez-Párraga and Alonso model (2000) about the loyalty formation antecedents and explored factors influencing customer loyalty. Also it is explored the possible influence of personality over loyalty. All this developed in the context of the gastronomy industry. Methodology included a survey with the Vásquez-Párraga and Alonso, also known like Vásquez- Alonso's model (V-A) adapted instrument developed and tested in various services including tourism, which links trust and commitment as mediators between satisfaction and loyalty. Additionally personality is assessed with the LOV scale. Primary data were obtained from customers interviewed in four restaurants in a medium size town. Then, data were analyzed with correlations, multiple regression and hierarchical segmentation analysis. Findings revealed that loyalty is strongly and mainly linked with commitment, although commitment is better linked to satisfaction rather than to trust. <![CDATA[Performance y experiencia turística del Tambor de Crioula en São Luís de Maranhão - Brasil]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo busca analizar la performance turística del Tambor de Crioula, expresión cultural de la ciudad de São Luís, Maranhão. Aborda las relaciones entre patrimonio cultural e identidad, discutiendo las transformaciones de los elementos escénicos y rituales de ese entretenimiento popular. Basándose en la investigación bibliográfica y en la observación sistemática de campo, y recorriendo los conceptos de hibridismo cultural (Canclini, 2000), autenticidad (Getz, 2001) y teoría de la performance (Schechnner, 2003), se constató que el Tambor de Crioula aparece como la recreación de una memoria étnica específica para grupos de visitantes al tiempo que fortalece los lazos de pertenencia cultural en un movimiento circular de intercambio, el cual se potencia y se concreta por medio del turismo.<hr/>This article analyses the tourist performance of Tambor de Crioula, expression of Sao Luis, Maranhao. It addresses the relationship between cultural heritage and identity, discussing the transformation of theatrical elements and rituals that popular entertainment. Based on literature research and systematic observation and field, using the notions of cultural hybridity (Canclini: 2000), authenticity (Getz: 2001) and performance theory (Schechnner: 2003), it was found that the Tambor de Crioula figure how to re update a memory for specific ethnic groups of visitors, the time it strengthens the ties of belonging to a movement of cultural circularity, exchange and swap, which is strengthened and made concrete through tourism. <![CDATA[Turismo en espacios rurales de Perú ¿La encrucijada entre el economicismo y la sostenibilidad?]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo focaliza en el debate sobre de la función de los proyectos de "turismo sostenible" en espacios rurales. Mientras éstos son considerados por sus apologistas como una herramienta para la mejora de calidad de vida de las poblaciones clasificadas como "pobres", sus críticos les acusan de ser un mecanismo de imposición hegemónica del orden dominante. Más allá de fijar una posición a favor o en contra, este artículo tiene por objeto reflexionar sobre: (1) el rol de los actores locales, (2) los alcances de las iniciativas de turismo financiadas por la cooperación internacional, y (3) la posibilidad de alcanzar la sostenibilidad en los espacios en que se llevan a cabo. Para ello, se toma como estudio de caso el componente de turismo de un proyecto denominado"Perú Biodiverso" ejecutado en el noreste del Perú (provincia de San Martín). Este trabajo combina, como metodologías, la autoetnografía y la observación participante. Forma parte de un estudio de mayor profundidad (tesis doctoral) que analiza, a partir de las políticas nacionales e internacionales relacionadas con el turismo, la influencia de la globalización y el "desarrollo sostenible" en espacios rurales.<hr/>This article focuses on the debate over the role of "sustainable tourism" projects in rural spaces. While their apologists consider them effective tools to improve the quality of life of populations classified as "poor", its critics accuse them of being a mechanism from the dominant "world order" to impose its hegemony. Rather than fixing a favoring or rejecting position over this subject, the article's objective is to think over: (1) the local actor's position, (2) the scope of tourism initiatives financed by the international cooperation, and (3) the feasibility of reaching sustainability in the areas where they are implemented. In order to investigate it, a case study is created from the tourism component of a project denominated "Perú Biodiverso", which was executed in Peru's northeast (San Martin province). This research combines autoethnography and participant observation methodologies. It appertains to a wider study (doctoral thesis) that examines, through domestic and international policies related to tourism, globalization and "sustainable development" in rural spaces. <![CDATA[Twitter, Youtube e innovación en la promoción turística online: Análisis de las estrategias del Ministerio de Turismo de Brasil]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Debido al enorme volumen diario de acciones promocionales desarrolladas en los canales tradicionales, la innovación en la promoción turística se torna de fundamental importancia considerando que hoy en día las comunidades virtuales son una excelente oportunidad para crear momentos de interacción, participación y compromiso con los actores sociales del turismo. De esta forma, este estudio pretende analizar las estrategias promocionales realizadas por el Ministerio de Turismo de Brasil en las comunidades virtuales de Twitter y Youtube durante el año 2010. Después de recolectar y analizar los datos, es posible afirmar que dichas comunidades están siendo utilizadas de forma significativa en la promoción turística, proporcionando un contenido capaz de generar interacciones y de construir relaciones entre los actores sociales involucrados en el turismo.<hr/>Due to the enormous daily volume of promotional actions, shared and broadcasted via traditional ways, innovation on tourist promotion has become essential. Having said that, virtual communities nowadays are one excellent opportunity to create and develop moments of interaction, participation and engagement as main social characters on tourism. Therefore, this research aims to analyze promotional strategies performed by the Ministry of Tourism in Brazil on Twitter and YouTube's virtual communities at the present year, 2010. After collected data and careful analysis, it's possible to affirm that these communities are being utilized in a significant way on tourist promotion, providing content capable of generating interaction and consequently building up a relationship with the social actors involved with tourism. <![CDATA[Tradición e innovación: La oferta comercial contemporánea del barreado en el litoral paranaense (Brasil)]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Para muchas localidades la gastronomía se presenta como un elemento destacado de la ampliación de la oferta turística y del desarrollo. Por lo tanto, el empleo de comidas y bebidas tradicionales con fines turísticos requiere una cuidada reflexión. Este artículo trata de la transición de esos alimentos del ámbito residencial hacia el comercial y de las adaptaciones requeridas en ese proceso, tomándose como ejemplo el barreado, plato típico del litoral paranaense. La observación de las innovaciones en la preparación y el consumo de ese plato y de la conclusión de que dichas innovaciones pueden ser comunes a otros platos típicos nacionales y extranjeros de uso turístico, contribuye al conocimiento del turismo gastronómico. El presente estudio se basa en la investigación realizada para la tesis de doctorado en Historia de la Universidade Federal do Paraná, Brasil, titulada "Cozinhando a tradição: festa, cultura e história no litoral paranaense", que comprendió una revisión bibliográfica sobre la historia de Paraná enfocada en la alimentación, un relevamiento de documentos en bibliotecas y archivos públicos (incluyendo folletería, material de difusión institucional y de restaurantes) y 44 entrevistas sobre la tradición oral con cocineros, empresarios y otras personas ligadas al turismo de Antonina, Morretes y Paranaguá, municipios del litoral que explotan el plato con fines turísticos.<hr/>Gastronomy is a relevant element for tourism supply increase and development of several localities. The use of traditional food and beverage for tourism purpose, however, requires reflection and care. This paper deals with the transition of traditional food and beverage from domestic to commercial use and the changes required in such process, taking the "Barreado" as an example, a typical dish of the Paraná State coast. By reviewing changes in the preparation and consumption of such dish, and especially by concluding that such changes might occur in relation to other typical dishes, both local or foreign, during their transition to tourist use, allow to contribute to Culinary Tourism debate. This study is based on the research made for the doctoral thesis in History for the Federal University of the State of Paraná entitled "Cozinhando a tradição: festa, cultura e história no litoral paranaense" (Cooking tradition: party, culture and history in the coast of Paraná), which comprised a bibliographic review of the history of Paraná, with particular emphasis on food, research of documents in libraries and public archives (including folders, institutional and restaurant marketing materials), as well as forty four Oral History interviews of cookers, entrepreneurs and other people related to tourism in Antonina, Morretes and Paranaguá, coastal cities that explore the dish for tourism. <![CDATA[[Re]vista: ¿Cómo nos mostramos? ¿Cómo nos muestran? Un estudio de caso sobre la difusión mediática del turismo en Brasil y en Foz do Iguaçu (Brasil)]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El turismo está directamente relacionado con las áreas de comunicación y marketing. Este hecho se destaca en una sociedad basada en el conocimiento, muchas veces mediático. En este ámbito, las revistas pueden ser entendidas como catálogos informativos que difunden notas y publicidad. Dada su relevancia el presente estudio se propone investigar la información mostrada en las revistas sobre el destino Foz do Iguaçu, en el período entre 2007 y 2009. El método de investigación es exploratorio bibliográfico (libros y revistas) y virtual, cuantitativo y cualitativo; y posee una muestra no-probabilística (intencional). Sus resultados demuestran la necesidad de (re) pensar y realizar una (re) visión de éstas, por parte de todos los actores involucrados en el proceso turístico.<hr/>Tourism is directly related to the areas of communication and marketing. This fact becomes highlighted in a knowledge-based society, often the media. In this context, the magazines can be understood as promoting informational brochures and advertising materials. Given its relevance to this study proposes to investigate the information shown in magazines about the destination Foz do Iguaçu, over the period 2007 to 2009. The research method can be characterized as Exploration (bibliography (books and magazines) and virtual), quantitatively and qualitatively with non-probabilistic sample (intentional). Findings demonstrate the need to [re]think, a [re]view these by all actors involved in tourism. <![CDATA[Factores que influyen las respuestas de las empresas ante las quejas de los huéspedes: Los casos de Hong Kong y Chipre del Norte]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Muchas empresas, sino todas, se proponen brindar a sus clientes, no sólo un servicio perfecto sino también la plena satisfacción de sus necesidades. Sin embargo, los errores y los fracasos son frecuentes en este tipo de empresas, y de lo que no está exenta la industria de la hospitalidad. Las respuestas brindadas por las empresas a las quejas recibidas por diferencias en los servicios, son elementos importantes a tener en cuenta para lograr la satisfacción del cliente y una fidelidad a largo plazo. De esta manera, este estudio intenta primero, detectar las prácticas usuales en la gestión de reclamos en la industria hotelera en dos destinos turísticos: Hong Kong, reconocido centro de negocios y de turismo internacional y Chipre del Norte, estado insular en desarrollo. Intenta también, investigar los factores que influencian las respuestas de la organización en la atención de los reclamos de los clientes en estos dos destinos. A tal fin, se enviaron cuestionarios específicos a todos los miembros de las principales asociaciones hoteleras de ambos lugares. Los resultados revelaron que "el compromiso y la convergencia hacia la satisfacción del cliente" son las variables que más influyen en la gestión de las quejas de las empresas. Además, se detectó la variable que se relaciona con los "prejuicios para con los reclamos de los clientes" como la que tiene una relación negativa significativamente mayor en la capacidad de respuesta de las empresas en ambos destinos. A continuación se presentan los resultados, sus implicancias y limitaciones.<hr/>Many, if not all businesses aim at providing perfect service and satisfying their customers to the fullest extent. However, mistakes and failures are frequent occurrences in service businesses as is the case in hospitality industry. Customers' evaluations of organizations' responses to their complaints in service encounters are important elements of customer satisfaction and long-term loyalty. Thus, this study attempts first to find out the current complaint handling practices in the hotel industry of two tourist destinations, namely Hong Kong, an international recognized tourism and business center and Northern Cyprus, a developing island state. Then, it seeks to investigate the factors influencing organizational responses to guest complaints in these two Estudios y locations. To do so, self administrated questionnaires were sent to all members of major hotel associations in both locations. Results revealed that 'guest focus and commitment' is found to be the most influential variable over the organizational responses. Furthermore, the 'prejudgments towards guest complaints' variable is found to have significant negative relationship with organizational responses in both locations. Discussion of the findings, implications and limitations are given. <![CDATA[Turismo y sustentabilidad: Una reflexión epistemológica]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo efectúa un análisis de los principales argumentos y orientaciones que ha seguido el turismo sustentable como legitimador de una ideología que torna justificable y viable el modelo convencional de desarrollo turístico, relegando la subjetividad del individuo como actor principal de tal modelo. Por ello se puntualiza la importancia que tiene el sujeto y su subjetividad en el significado de la sustentabilidad, con la posibilidad de obtener una verdad y llevarla a la práctica. Así se introduce una reflexión en torno a la construcción de la sustentabilidad como un argumento de la razón instrumental en la sociedad moderna basada en la noción de crisis, la cual regenera un sistema productivo capitalista del Estado al amparo de sus intereses.<hr/>The article makes an analysis of the main arguments and guidelines been followed by sustainable tourism as a legitimating ideology that justified and made viable the conventional model of tourism development, relegating the subjectivity of the individual as a principal actor in such a model. Thus it points out the importance of the subject and subjectivity in the meaning of sustainability with the possibility of gain the truth and put it into practice. This introduces a reflection on the construction of sustainability as an argument of instrumental reason in modern society based on the notion of crisis, which regenerates a capitalist production system of the State under their interests. <![CDATA[Contribuciones de la gestión del conocimiento a los servicios turísticos: Estudio en una agencia de viajes]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Considerando la evolución tecnológica en la que está inmerso el mundo globalizado, el diferencial buscado por las empresas turísticas está en el conocimiento acumulado por las personas que forman parte de la gestión. Este recurso, el conocimiento, pasa a ser el principal activo para que las organizaciones aumenten sus ingresos manteniéndose competitivas. El objetivo del artículo es analizar la temática de la gestión del conocimiento como diferencial para la competitividad en los servicios de los destinos turísticos. Para esto, se llevó a cabo una revisión bibliográfica y se realizaron entrevistas con los colaboradores de una agencia de viajes y turismo del destino Foz do Iguaçu, Brasil. Los resultados se centran en la contribución de la gestión del conocimiento a las empresas turísticas en los ámbitos de la gestión estratégica; el conocimiento del consumidor; las prácticas de la gestión del conocimiento en los hoteles; el aprendizaje organizacional; y el estímulo para compartir el aprendizaje individual y organizacional. La gestión del conocimiento se presenta como una herramienta útil para la innovación, ayudando a garantizar el éxito de la empresa.<hr/>Considering the evolution of technology in the actual globalize world the differential is sought by the tourism businesses in the knowledge accumulated by people who make up its management. The resource knowledge becomes the main asset for organizations to increase their revenue while maintaining competitiveness. The article aims to relate the topic of knowledge management as a competitive differentiator for the services of tourist destinations. Therefore, a literature review was performed and interviews were conducted with employees of a travel and tourism destination at Foz does Iguaçu, Brazil. The results indicate the contribution of knowledge management for companies in the tourist areas: strategic management, consumer knowledge, practices of knowledge management in hotels, organizational learning, and stimulus for the sharing, individual and organizational learning. Knowledge Management is presented as a useful tool for innovation, helping to ensure the success of the company. <![CDATA[La gastronomía como atractivo turístico primario de un destino: El Turismo Gastronómico en Mealhada - Portugal]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322011000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Más allá de que sea un fenómeno relativamente reciente, el turismo gastronómico ha ido adquiriendo importancia en Portugal, así como en otros países, dinamizando un número considerable de visitantes que viajan motivados por la gastronomía. Portugal puede ser considerado un destino con gran potencial para esta modalidad de turismo debido a su relevante patrimonio gastronómico aunque los estudios académicos efectuados sobre esta temática y sobre destinos concretos son escasos en el país. Existen diversos artículos de opinión, que por no estar sustentados en métodos de investigación sistemáticos pueden ser poco precisos. Igualmente, en términos internacionales, la generalidad de los modelos académicos referentes a atracciones turísticas relega a un segundo plano, u omite, a la gastronomía como atractivo turístico. El presente artículo, analiza un exitoso caso de turismo gastronómico en Portugal, la ciudad de Mealhada, procurando mostrar la realidad de los destinos donde la gastronomía es la atracción turística principal con el objeto de contribuir a un mayor conocimiento sobre el fenómeno que involucra el desplazamiento de visitantes por motivos gastronómicos.<hr/>Food Tourism is a relatively recent phenomenon, although it has become important in Portugal like in other countries mobilizing a considerable number of visitors who travel for food. Portugal can be considered a destination with great potential for this kind of tourism because the relevance of his culinary heritage, but academic studies on this topic and on specific destinations are scarce in the country. Not withstanding there are several opinion articles, not supported by academic studies, which can be imprecise. Also in international terms the generality of academic models about touristic attractions, relegates to second place, or omits, gastronomy as a touristic attraction. This article focuses on a success case in terms of food tourism in Portugal, the city of Mealhada, seeking to demonstrate the reality of destinations where the food is the most relevant touristic attraction, and trying to contribute to a better understanding of the phenomenon which involves the movement of visitors because the gastronomy.