Scielo RSS <![CDATA[Estudios y perspectivas en turismo]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1851-173220150003&lang= vol. 24 num. 3 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA[El turismo como núcleo de estudio interdisciplinario: [Re]construcción de los procedimientos y adecuaciones metodológicas]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300001&lng=&nrm=iso&tlng= Este artículo realiza una reflexión crítica sobre el turismo como campo de conocimiento interdisciplinario. Parte de la hipótesis de que el turismo es un objeto de estudio cuyo sistema teórico está entrelazado en disciplinas diversas. Se realiza la reconstrucción metodológica por medio de un esquema-base que permite observar la construcción lógica, epistemológica y ontológica del universo de la disciplina turismo a partir de un proceso investigativo inicial cuyo universo de investigación es el proyecto de tesis titulado “Políticas públicas de turismo en la Pan-Amazonía: perspectivas de gestión local en áreas protegidas de la triple frontera de Brasil, Colombia y Perú”. Dicha reflexión crítica se basa en las contribuciones de autores como Jantsch (1970), Japiassu (1976; 1988), Monteiro (2010), Oliveira Filho (1976), Simonian (2004) y Wartofsky (1973), entre otros. Asimismo se refiere a estudios recientes y paradigmáticos sobre la investigación en turismo en la Amazonía.<hr/>Tourism as an Interdisciplinary Study Center: [Re]Construction of Procedures and Methodological Adjustments. Through this paper it is referred to critical reflection on tourism as an interdisciplinary field of knowledge. It is assumes that tourism is object of study whose theoretical system is intertwined in various disciplines. A methodological reconstruction through a base schema that allows to observe the epistemological and ontological, logical construction of tourism discipline from an initial investigative process is conducted that has the search universe the thesis project entitled "public policies for tourism in the Pan-Amazon: prospects of local management in protected areas in the tri-border area of Brazil, Colombia and Peru". Such criticism is objectified reflection from the contribution of authors such as: Jantsch (1970), Japiassu (1976; 1988), Monteiro (2010), Oliveira Filho (1976), Simonian (2004), Wartofsky (1973), among others. As well as recent studies and reports on tourism research pieces in the Amazon. <![CDATA[Desajuste educativo: Situación actual e implicancias en el sector hotelero del Noroeste argentino]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300002&lng=&nrm=iso&tlng= El objetivo de esta investigación es analizar la adecuación del nivel educativo de los trabajadores del sector hotelero del área bajo estudio en relación al requerimiento de los puestos de trabajo que ocupan. Se partió de una base de datos obtenida de encuestas directas a trabajadores de hoteles de las capitales de provincias del Noroeste argentino: Tucumán, Santiago del Estero, Salta y Jujuy. Se utilizó el método de análisis subjetivo, directo e indirecto, introduciendo al análisis variables sobre la experiencia, la formación específica en el puesto de trabajo y la movilidad funcional y ocupacional, siguiendo las Teorías del Capital Humano. Los resultados muestran que el 54,0% de los trabajadores está adecuadamente educado, el 20,7% sobreeducados y el 25,3% infraeducados. La sobreeducación afecta más a las mujeres y la infraeducación a los hombres. Considerando la edad de los trabajadores, la sobreeducación disminuye conforme el individuo envejece. En el área de Restauración prevalece la sobreeducación y en el área de Cocina la infraeducación. Existe segregación por género tanto vertical como horizontal: el área de Pisos y Limpieza la forma un 97,6% de mujeres y la de Administración y Recepción sólo tiene un 36,0% de trabajadoras.<hr/>Educational Mismatch: Current Situation and Implications for the Hotel Industry in Northwestern Argentina. The main objective of this research is to analyze the adequacy of the educational level of the Argentinean hotels' workers in relation to the requirements of the different jobs they occupy. To this purpose, has been conducted a survey based in a questionnaire adapted to the particularities of the Argentinean hotel market and carried out into the provinces of Tucumán, Santiago del Estero, Salta and Jujuy, in Northern Argentina. The methodology for obtaining information has been taken from the perspective of the indirect subjective method. According to the Human Capital Theory, a set of variables representative of workers’ experience, specific training in the workplace and functional and occupational mobility have been included in the analysis. The results show that 54.0% of workers are properly educated, 20.7% overeducated and 25.3% undereducated. Overeducation affects more female than male and the opposite for undereducation. Taken into account the age of the workers, overeducation decreases as the individual ages. The functional area with higher overeducation is Restaurant, whereas the Kitchen area suffers higher undereducation. It has been verified that exist gender segregation both vertically and horizontally: the staff of Rooms & Cleaning is composed by 97.6% female whereas the functional area of Administration & Reception only has 36.0% of female. <![CDATA[Contribución del ocio para la sustentabilidad y los desafíos ambientales del presente]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300003&lng=&nrm=iso&tlng= El presente artículo es parte de una investigación mayor que busca comprender de qué manera el ocio puede colaborar con la sustentabilidad y con los desafíos ambientales del presente. Para esto, en este artículo fue hecho un recorte buscando identificar y debatir específicamente el tema de las contribuciones del ocio a estos desafíos, a partir de la visión de estudiantes, profesores y profesionales vinculados a los programas de Maestría y Doctorado dedicados a las temáticas de la sustentabilidad y el medio ambiente en América Latina. De enfoque cualitativo, la metodología de la investigación aquí contemplada fue basada en un estudio bibliográfico, la aplicación de cuestionarios y entrevistas en el contexto de 12 programas vinculados a la Red CLACSO de Posgrado desarrollados en siete países latinoamericanos: Argentina, Bolivia, Brasil, Colombia, Cuba, Ecuador y México. El análisis de los resultados siguió la estrategia de análisis de contenido. Como resultados, fue identificado que la mayoría de los voluntarios participantes de la investigación consideran que el ocio puede desarrollar un importante aporte a los desafíos de la sustentabilidad, por ser el ocio/recreación un momento privilegiado de conexión del sujeto consigo mismo y por tener un potencial educativo muy grande aún sin considerar las prácticas educativas en general.<hr/>Contribution of Leisure to Sustainability and Environmental Challenges in the Present Moment. This paper belongs to a broader research and its objective is to identify and discuss the perceptions on Leisure that students, professors and workers related to Masters and Doctoral programs dedicated to sustainability and environment on Latin America have. With a qualitative approach, the research methodology has been based on bibliographical study and questionnaire administration on the context of 12 programmes related to the CLACSO Post-Graduation network developed on 7 Latin American countries: Argentina, Bolivia, Brazil, Colombia, Cuba, Ecuador and Mexico. The analysis of the results followed the content analysis strategy. Leisure was perceived differently by the 49 volunteers, presenting a variety of meanings: perceived mainly as different from work and daily activities, with different categories (time, attitude, activity and space) to characterize it. This diversity of opinions indicates the importance of enhancing the understanding on the conceptual categories which constitute leisure, once there are several ways to perceive it on Latin America and other contexts throughout the world. <![CDATA[El turismo en Cabo Verde: Perfil y valoración del viajero]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300004&lng=&nrm=iso&tlng= Las islas han tenido en los últimos años un cambio significativo en su estructura económica que se ha reflejado en un incremento significativo de su desarrollo económico. En este artículo se analiza la transformación que ha tenido Cabo Verde en la última década gracias, sobre todo, a la actividad turística y al aumento de la construcción. Asimismo, se presentan los resultados de una investigación en la que se analiza la opinión y valoración que de diferentes variables relacionadas con el turismo tienen los viajeros extranjeros que visitan la principal isla turística del país, la isla de Sal. Se expone las conclusiones de un estudio basado en la realización de encuestas a los turistas extranjeros que se han alojado en dicha isla en régimen de todo incluido. Estas conclusiones muestran un elevado nivel de satisfacción de los turistas extranjeros, principalmente por las playas, la hospitalidad y el clima. Sin embargo, se debe destacar la necesidad de facilitar y simplificar los trámites de entrada al país de los turistas y el aumento de zonas comerciales. También se discuten las implicaciones y las limitaciones prácticas del estudio.<hr/>Tourism in Cape Verde. Profile and Valuation of the Traveler. In recent years, the islands have had a significant change in its economic structure that is reflected in a significant increase in their economic development. This paper describes the transformation that Cape Verde has taken in the last decade, thanks mainly to tourism and the increase of the construction sector. In addition, the results of this study present the review and assessment of different variables related to tourism and foreign travelers who visited the main tourist island of the country, the island of Sal. Accordingly, this study is based on surveys applied to foreign tourists who visit the island in All-Inclusive System. The findings show a high level of satisfaction of foreign tourists, especially related to the beaches, the hospitality of local people and the weather. However, it must be emphasized the need to facilitate and simplify the procedures of the entry of tourists in the country and the increasing of the shopping areas. The study’s practical implications and limitations are also discussed. <![CDATA[Análisis de la relación entre apego al lugar, satisfacción y fidelidad a un destino turístico ambiental: El caso de Fernando de Noronha, Brasil]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300005&lng=&nrm=iso&tlng= La competencia entre los destinos turísticos ambientales ha generado la necesidad de definir estrategias diferenciadas cuyo propósito sea encantar y retener a los visitantes. La satisfacción del cliente, su fidelización y el apego al lugar forman un conjunto sólido en la búsqueda de la promoción de un destino turístico. En este sentido, el presente estudio intenta analizar la relación entre apego al lugar, satisfacción y fidelidad de los visitantes, teniendo como objeto de estudio el archipiélago de Fernando de Noronha, Brasil. La metodología aplicada fue una investigación exploratoria y descriptiva, con una muestra aleatoria compuesta por individuos que visitaron Fernando de Noronha en el período de abril a mayo de 2013. Se definió un cuantitativo equivalente a 246 cuestionarios aplicados en el momento en el que el visitante dejaba el destino, en la sala de embarque del aeropuerto local. Para investigar la relación causal entre las variables Apego al Lugar, Satisfacción y Fidelidad, se utilizó el método del Modelo de Ecuaciones Estructurales. Los resultados indican la existencia de relaciones causales significativas entre las variables en estudio, excepto entre Fidelidad Cognitiva y Fidelidad Conativa; lo que demuestra que la información adquirida antes de la experiencia en el lugar no influye en la retención y fidelidad del visitante.<hr/>Analysis of the Relationship between Place Attachment, Satisfaction and Loyalty for an Environmental Tourism Destination: A study in Fernando de Noronha, Brazil. The competition between environmental tourist destinations has generated the need to define different strategies in order to delight and retain its visitors. Customer satisfaction, loyalty and place attachment form a solid compound in pursuit of promoting a tourist destination. In this sense, this study presents an analysis of the relationship between place attachment, satisfaction and loyalty, using Fernando de Noronha, Brazil, as a study object. The methodology used in conducting the study consisted in an exploratory and descriptive study, comprised of individuals who visited Fernando de Noronha in the period April-May 2013, setting up the equivalent of 246 questionnaires quantitative sample, applied in moment that visitors left the destination. at the departure lounge of the local airport. To investigate the causal relationship between Place Attachment, Satisfaction and Loyalty variables, it was used Structural Equation Modeling. Findings indicate the existence of significant causal relationships between the variables under study, except among Cognitive Loyalty and Conative Loyalty constructs demonstrating that information acquired before the experiment in place did not influence the retention and visitor loyalty. <![CDATA[Desarrollo sustentable: Un índice para el Circuito Turístico Trilha dos Inconfidentes - Minas Gerais, Brasil]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300006&lng=&nrm=iso&tlng= Este estudio analiza el proceso de desarrollo de los municipios del circuito turístico de la Trilha dos Inconfidentes. Se trabajó con un índice de desarrollo turístico (IDT) compuesto por las dimensiones ingreso, educación, infancia, habitación y longevidad, para 1991, 2000 y 2010. Los resultados mostraron diferentes tendencias de desarrollo para la región, destacándose altos niveles para las dimensiones infancia y habitación, y problemáticos niveles para ingreso y educación. La región ofreció precarios servicios para un circuito turístico, cuando éstos deberían ser parte de su atractivo. Esta precariedad puede asociarse a los bajos niveles escolares, reflejando el bajo salario observado. Así, las dos dimensiones están relacionadas y deberían ser tenidas en cuenta en políticas públicas de desarrollo para la región, especialmente en el caso del turismo que requiere servicios de calidad. Además, la falta de una estructura de “policy learning” y coordinación debilita las iniciativas de los actores locales hacia un desarrollo sustentable del turismo, aumentando la degradación ambiental y social. Por lo tanto, en un circuito de tamaña diversidad y potencial es necesario implementar una política de desarrollo sustentable concreta, participativa, integrada y coordinada.<hr/>Sustainable Development: A Measure for a Tourist Circuit of the Trilha Dos Inconfidentes - Minas Gerais, Brazil. This research analyses the development process of the municipalities belonging to the tourist circuit of the Trilha dos Inconfidentes. For this, a tourism development index (IDT), composed of five dimensions (income, education, childhood, housing and longevity) and was calculated for the years 1991, 2000 and 2010. The results showed different development trends for the region, with especially higher levels for childhood and housing dimensions, but with problematic low levels for income and education dimensions. The region offered precarious services for a tourist circuit which is part of its attractiveness. This precariousness can be associated with lower schooling level reflecting the low wages observed. Thus, the two dimensions are interrelated and should be the focus of a public policy for development of the region, especially in the case of tourism, which requires quality services. Moreover, the lack of policy learning and coordination structure weakens local actor initiatives towards a sustainable path of development of tourism, leading to high levels of social and environmental degradation. Therefore, in a track of such diversity and potential, a concrete, participatory, integrated and coordinated implementation of sustainable development policy is needed. <![CDATA[Estrategias de gestión de personal en la hotelería del nordeste brasileño]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300007&lng=&nrm=iso&tlng= El objetivo general de esta investigación fue evaluar el grado de implementación de las estrategias de gestión de personas en la hotelería del Nordeste brasileño. Se llevó a cabo un estudio descriptivo de abordaje cuantitativo en los hoteles de los principales destinos turísticos de cuatro estados del Nordeste de Brasil. El instrumento de recolección de datos analizó las estrategias de gestión de personas en base al Modelo de Valores Competitivos (Quinn & Rohrbaugh, 1983; Cameron & Quinn, 2006). Los resultados indican la tendencia a una mayor implementación de las estrategias con un enfoque organizacional orientado al ambiente interno y una menor implementación de las estrategias con un enfoque organizacional orientado al ambiente externo. Esta tendencia puede reflejar la actual postura asumida por la gestión de personas en las organizaciones, desvinculada de las estrategias organizacionales, del posicionamiento de mercado y de los resultados organizacionales, los cuales son elementos directamente asociados al ambiente externo.<hr/>Human Resource Strategies on the Brazilian Northeast Hotel Sector. The general objective of this research was to assess the degree of implementation of human resource strategies in the Brazilian Northeast hotel sector. A descriptive study, with a quantitative approach, was developed in hotels of the principal tourist destinations of four states in the Northeast Region of Brazil. The instrument for data collection investigates the human resource strategies based on the Competing Values Model (Quinn & Rohrbaugh, 1983; Cameron & Quinn, 2006). The results indicate a tendency toward greater implementation of strategies that have organizational focus orientated toward the internal environment and lower implementation of strategies that have organizational focus orientated toward the external environment. This tendency may reflect the current stance taken by the human resource management in organizations, still quite unrelated of organizational strategies, market positioning and organizational outcomes, which are elements directly related to the external environment. <![CDATA[Análisis de la estructura de distribución de micro y pequeños hospedajes en el destino periférico Urubici, Santa Catarina, Brasil ]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300008&lng=&nrm=iso&tlng= El objetivo de este estudio es analizar los canales de distribución utilizados por micro y pequeños hospedajes en la región periférica de Urubici (Santa Catarina, Brasil). Es un estudio exploratorio y descriptivo con abordaje de métodos mixtos. Se compilaron y describieron los datos oficiales que permitieron encuadrar a Urubici como región periférica del Estado de Santa Catarina, y conocer las principales fortalezas y debilidades del destino. Se recolectaron los datos primarios mediante la técnica de entrevistas personales en profundidad con gestores de 19 hospedajes para identificar la estructura de los canales de distribución de este sector. Se utilizaron entrevistas semiestructuradas con preguntas abiertas y cerradas, que fueron analizadas por medio del análisis de contenido y la estadística descriptiva. Los resultados indican que la estructura de distribución de los hospedajes tiende a ser simple y se basa en las ventas directas, destacándose el uso de internet y la recomendación boca a boca como los principales medios de captación de clientes. Se enfatiza la necesidad de profundizar la relación entre el porte de las empresas y el destino periférico que impacta en la estructura de distribución.<hr/>Analysis of the Distribution Structure of Micro and Small Accommodation in the Peripheral Destination of Urubici, Santa Catarina, Brasil. This study aims to analyze the distribution channels used by micro and small accommodation in the peripheral region of Urubici in the state of Santa Catarina, Brazil. This is an exploratory and descriptive study with mixed methods approach. methodological procedures included a compilation and description of official data and information that allowed frame the city of Urubici as peripheral region in the state of Santa Catarina, and know the main strengths and weaknesses of the destination. Primary data were collected, with the technique of in-depth personal interviews with 19 accommodation managers/ owner, aiming to identify the structure of distribution channels in this sector. The semi-structured interviews with a sequence of open and closed questions were analyzed with the techniques of content analysis and descriptive statistics. The results show that the accommodation sample distribution structure tends to be simple and based predominantly on direct sales, with emphasis on the use of internet and indication (word of mouth) as the main sources of attracting customers. It is also emphasized the need for deeper understanding in relating the characteristics of the size of companies and the peripherality attributes that impact the distribution structure. <![CDATA[El boca-oído online como herramienta para la gestión hotelera: El estado de la cuestión]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300009&lng=&nrm=iso&tlng= La industria turística se ha visto notablemente afectada por el desarrollo de las tecnologías de la información como la comunicación boca-oído electrónico o e-WOM, que permite a los usuarios ofrecer opinión online sobre su experiencia como turistas. Los hoteles son muy afectados por la aplicación, de la que pueden obtener retroalimentación y aprovechar la información generada para mejorar su gestión y resultados. Hasta el momento, la literatura académica sobre el tema se ha centrado en la perspectiva del consumidor y ha prestado escasa atención a la gestión. Esta investigación pretende añadir valor mediante el estudio del estado de la cuestión del e-WOM como herramienta para la gestión, centrándose en hoteles del ámbito español. Se realiza un análisis descriptivo de la situación desde una encuesta dirigida a directivos hoteleros, que permite distinguir entre usuarios y no usuarios del sistema. Los resultados indican la no existencia de diferencias entre ambos grupos por características del encuestado, ni por sus percepciones sobre las ventajas de la aplicación; las diferencias emergen al considerar fiabilidad y reflejo de la realidad, así como intenciones de uso futuro de la herramienta.<hr/>The E-WOM as a Management Tool. The State of the Knowledge. The tourism industry has been greatly affected by the development of information technologies, among them electronic word of mouth or e-WOM, which allows online users to provide feedback on your experience as tourists. Hotels are one of the members of the industry most affected by the application, which can get feedback and take advantage of the information generated to improve their management and results. The academic literature on the research has focused on the consumer perspective and has paid little attention to the perspective of management. Thus, this research aims to add value by studying the state of knowledge of e-WOM as a tool for management, focusing the study in hotels and in the Spanish area. To do this, a descriptive analysis of the situation is developed, from a survey of hotel managers, able to discriminate between users and non-users of the system. The results indicate the absence of differences between groups by characteristics of the respondent, or their perceptions of the advantages provided by the application; differences emerge when considering reliability and reflection of reality as well as the intentions of future use of the tool. Therefore, some management implications arrive. <![CDATA[Los discursos fotográficos de los viajeros: Curitiba - Brasil en Tripadvisor]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300010&lng=&nrm=iso&tlng= Entre las manifestaciones sociales contemporáneas se mencionan las fotografías de los viajeros en redes sociales, sitios fotográficos y de recomendaciones turísticas que captan miles de seguidores. Actualmente para los turistas no es suficiente viajar y fotografiar sino que necesitan mostrarse y compartir la experiencia. Este estudio buscó conocer y analizar los efectos producidos por los discursos visuales de las fotografías de viajes posteadas por los turistas en TripAdvisor durante la Copa del Mundo FIFA 2014, sobre los atractivos turísticos de Curitiba. Posee carácter cualitativo y exploratorio, y se basa en los aportes de Ferrari (2013) sobre los discursos fotográficos materializados en las revistas de turismo. Las fotografías elegidas para este trabajo fueron examinadas bajo la perspectiva de la semiótica visual conforme Pietroforte (2008; 2010). Como resultado se puede destacar que las fotografías de Curitiba posteadas en Tripadvisor producen discursos visuales apasionantes con diversas posibilidades de experiencias en los atractivos. Esas fotografías [re]producen afectividades y tienden a provocar efectos de sentidos y proyectar a los observadores en la vivencia turística futura. Los discursos fotográficos analizados instrumentan valores contemporáneos sociales, culturales, políticos y económicos construyendo estilos de vida y de consumo.<hr/>The Discourses of Travelers Photography: Curitiba in Tripadvisor. Among contemporary social manifestations traveller photos on social networks, photographic and sightseeing recommendations that capture thousands of followers’ sites mentioned. Currently for tourists is not enough to travel and photograph but need to show and share the experience. This study sought to understand and analyze the effects of the visual discourses of travel photographs posted by TripAdvisor tourists during the 2014 FIFA World Cup, on the tourist attractions of Curitiba. It has qualitative and exploratory in nature and is based on input from Ferrari (2013) on photographic discourses embodied in tourist magazines. The photographs chosen for this study were examined from the perspective of visual semiotics by Pietroforte (2008; 2010). As a result it can be noted that photographs of Curitiba posted on Tripadvisor produce exciting visual discourses with different possibilities of experience in the attractions. These photographs [re] produced affectivities and tend to cause effects senses and project observers in future tourism experience. The analyzed photographic discourses orchestrate contemporary political, social, cultural, and economic values building lifestyles and consumption. <![CDATA[Evaluación del impacto económico de la Copa del Mundo: Las copas de Francia (1998), Japón/Corea del Sur (2002) y Alemania (2006)]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300011&lng=&nrm=iso&tlng= Este artículo evalúa el efecto de la realización de la Copa del Mundo sobre los gastos de los visitantes en Francia (1998), Japón/Corea del Sur (2002) y Alemania (2006). Se adoptó la metodología de control sintético desarrollada por Abadie & Gardeazabal (2003) para construir la trayectoria de los gastos de los turistas fuera de estos eventos. Los resultados indican que en las ediciones de Japón y Alemania el gasto de los turistas aumentó no sólo durante la realización del evento, sino de forma consistente y sostenida en el tiempo. Estos resultados rechazan la posibilidad de que exista un efecto de substitución (crowding out) durante la copa y corroboran la hipótesis de que la Copa del Mundo al aumentar la exposición internacional del país, aumenta el turismo en forma duradera.<hr/>Economic Impact Assessment of the World Cup on the Cups of France (1998), Japan/South Korea (2002) and Germany (2006). This study investigates the impact of a Soccer World Cup on the foreign visitor expenditure paths of France (1998), Japan/South Korea (2002) and Germany (2006). It has used the synthetic control method to build the dependent variable simulated path in the absence of the event. The results show that, for issues of Japan and Germany, spending of tourists has increased not only during the event but consistently over time. These results reject the possibility of substitution effect (crowding out) during the World Cup and corroborate the hypothesis that the World Cup, by increasing international exposure of the country, increases tourism activities in the same lastingly. <![CDATA[Destinos Colombia: Un estudio de valoración de riesgos turísticos]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300012&lng=&nrm=iso&tlng= Este estudio identifica y valora los riesgos a los que se enfrentan los consumidores al tomar la decisión de viajar hacia destinos turísticos colombianos. El concepto de riesgo está asociado a la percepción intrínseca de éste por parte de expertos en todo el proceso de compra y disfrute, por ello se recurre a la valoración de éstos desde la óptica de las agencias de viajes de la ciudad de Medellín, Colombia. La metodología utilizada es la técnica multicriterio de proceso de análisis jerárquico para encontrar los riesgos más importantes de acuerdo a los criterios de evaluación identificados, dada la incertidumbre y subjetividad existente inherente al proceso. Entre los riesgos con mayor valoración se destacan las condiciones de seguridad, aspectos relacionados con los itinerarios del viaje, los elevados precios en el destino final, y que el viaje no cumpla con las expectativas; asimismo se encontró que las zonas de costa se perciben con un nivel más alto de presencia de riesgo.<hr/>Destination Colombia: A Study of Tourist Risk Assessment. This paper identifies and ranks the risks consumers face when choosing a vacation destination in Colombia. The concept of risk is associated with the intrinsic perception of experts in the whole process of purchasing and enjoyment; therefore we use as qualitative information the assessment of travel agencies in the city of Medellin (Colombia). A multi-criteria analytic hierarchy process methodology is used in order to find the most important risks according to the identified valuation criteria, given the inherent uncertainty and subjectivity of the process. Among the risks with higher valuation are security conditions, aspects related to the itineraries of the trip, higher prices at the final destination, and trips that do not meet expectations; it was also found that coastline areas are perceived with a higher level of risk. <![CDATA[Estrategia empresarial el períodos de crisis: Un estudio del sector hotelero de la región metropolitana de Belo Horizonte - Brasil]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300013&lng=&nrm=iso&tlng= El presente estudio se refiere al desempeño competitivo, a los recursos existentes y a cómo éstos se relacionan con el segmento de hospedaje en un destino turístico durante una potencial situación de crisis. Se identificaron qué recursos emplean las empresas en sus estrategias y cuáles son considerados importantes para su desempeño. Se realizó una investigación descriptiva con aplicación de técnicas cuantitativas. Se emplearon técnicas de Análisis de Correspondencia Multivariada y Análisis Booleano. Los resultados indican que el desempeño superior está asociado a la aplicación de forma intensiva de recursos de relacionamiento con otras organizaciones de la cadena productiva del turismo. A pesar de este resultado, no se observa cooperación u otros comportamientos organizacionales relacionados con ella (como confianza e intercambio de información). Los resultados del Análisis Booleano corroboran esta perspectiva e identifican combinaciones de recursos capaces de generar un desempeño superior.<hr/>Business Strategy in Times of Crisis: A Study of the Hotel Sector in Belo Horizonte´s Metropolitan Area - Brazil. This paper discusses the competitive performance, the resources and how they are related to hotels in a tourism destination in a potential crises context. We determine what kind of resources firms use for their strategies which are important to their performance. The research is characterized as descriptive with the application of quantitative techniques like correspondence and Boolean Analysis. Results show that the superior performance is associated with the intensive application of resources like relationship with other organizations in the tourism production chain. Despite this result, we did not find the presence of cooperative or other organizational behaviors associated with it (such as trust and exchange of information). The results of the Boolean analysis corroborate this perspective and identify combinations of resources capable of generating superior performance. <![CDATA[Evolución conceptual de la literatura turística sobre el terrorismo: Una exploración inicial]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300014&lng=&nrm=iso&tlng= La presente revisión apunta a describir las preocupaciones sobre el terrorismo de la literatura turística y su evolución. Tres escuelas, desde diversos ángulos, han focalizado en diversos aspectos del terrorismo y sus efectos sobre el turismo. La vertiente precautoria hace foco en los efectos del terrorismo sobre el turismo, llamando la atención sobre los planes que deben implementarse para prevenirlos. Por el contrario, la escuela científica buscaba comprender la relación que existen entre la percepción del riesgo y el mensaje terrorista. Los métodos cuantitativos logran recrear las condiciones de laboratorio para explorar la mente del turista. Por último, la escuela historicista, aparecida por las inconsistencias de las otras dos a la hora de mitigar los efectos del terrorismo, considera que terrorismo y turismo han estado ligados desde sus orígenes. Para esta corriente, la estructura cognitiva del turista no es metodológicamente válida pues diversos sesgos emocionales y cognitivos interfieren en sus respuestas.<hr/>Updating the Specialized Literature on Terrorism: an Exploratory Study. The present essay-review is aimed at discussing the concerns of tourism-related scholars respecting to terrorism. Three waves, from diverse angles, have focused on the diverse aspects of terrorism and its effects on tourism. The Precautory School, which originally, echoes on the needs of implementing preventive programs to control of terrorism. Rather, the scientific school alludes to the perception of risk and its understanding of terrorist message to infer on the law of tourist experience. The quantitative-led methods reconstruct the condition of laboratory, which are necessary to understand experience. Lastly, historicism emerged by the discrepancies between the other two to mitigate terrorism, explores the historical roots of terrorism and its original connection to tourism. Far from being an “evil”, tourism and terrorism has been historically intertwined. For this current of thought, the tourist as a source of investigation is not valid because its structured is biased by emotional arousing. <![CDATA[El mito del paraíso perdido en la definición del destino turístico]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300015&lng=&nrm=iso&tlng= La promoción turística de los destinos vacacionales y los elementos de su imagen internacional muestran similitudes. Las similitudes se dan incluso en destinos distantes y distintos en su geografía, sociedad, cultura y clima. En este trabajo se plantea si existe algún elemento cultural al que evocan estas similitudes. Se propone el “Paraíso Perdido” como posible elemento cultural de evocación en la promoción de los destinos vacacionales. El anhelo de regreso a un paraíso del que los humanos fueron expulsados es un elemento presente en las mitologías de civilizaciones de diversos continentes. Los elementos comunes de este mito en distintas culturas coinciden con los elementos comunes en la promoción de muchos destinos vacacionales. Por tanto, muchos destinos vacacionales ofrecen una “Isla Paradisíaca habitada por el Buen Salvaje” y venden el regreso temporal al Paraíso Perdido.<hr/>The Myth of Paradise Lost in the Definition of the Tourist Destination. Promotion of the top rated tourism destinations and their international image elements show some similarities. These similarities occur even among distant destinations with differences in geography, society, culture and climate. This research note raises the question of the potential existence of some cultural elements that evoke these similarities. We propose the "Paradise Lost" as a possible cultural element of evocation in the promotion of the holiday destinations. The desire to return to a paradise from which humans were once expelled is an element present in the mythologies of civilizations from different continents. The common elements of this myth in different cultures coincide with the common elements in the promotion of many holiday destinations. Therefore, many vacation destinations offer an "island paradise inhabited by the good Savage" and sell the temporary return to paradise lost. <![CDATA[Comida local y memoria gustativa: El Tirolerfest de Treze Tílias (Brasil)]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300016&lng=&nrm=iso&tlng= ¿Cómo explicar la sensación única que acelera la mente de muchos al apreciar un pastel de harina de maíz, un puré de papas con huevo frito, pollo con polenta o feijoada, si no es mediante la memoria gustativa? La memoria gustativa almacena olores y gustos en un compartimiento específico del cerebro, que puede ser activado por medio de la nostalgia al recordar el pasado a través de un plato especial. Este artículo analiza los conceptos de memoria gustativa y gastronomía local mediante las percepciones de los entrevistados en el Tirolerfest en Treze Tílias. Treze Tílias se ubica al sur de Brasil y fue colonizada por habitantes de la región del Tirol en Austria.El Tirolerfest es un festival que celebra esta herencia. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a 158 personas que representan los grupos de organizadores y los turistas del Tirolerfest, así como los residentes de diferentes franjas etarias de Treze Tílias. Se observó que el consumo de platos típicos refuerza las raíces familiares que van pasando de generación en generación y cada vez que se consumen despiertan sentimientos y emociones (memoria gustativa).<hr/>Local Cuisine and Gustatory Memory: Perceptions of the Tirolerfest in Treze Tílias (Brazil). How can be explained the unique sensation that quickens the minds of many humans when they taste such dishes as traditional corn-flour cake, mashed potatoes with fried egg, stewed chicken with polenta, or feijoada, if not through gustatory memory? The gustatory memory stores smells and tastes in a specific compartment of the brain, and these can be activated by emotions such as missing or longing, making us remember the past when a specific dish is eatent. This article analyzes the concepts of gustatory memory and local cuisine through the perceptions of people interviewed at the Tirolerfest in Treze Tílias, SC, Brazil. Treze Tílias is a town in the South of Brazil that was founded by colonists from the Tyrol in Austria and the Tirolerfest is a festival celebrating this heritage. Semi-structured interviews were conducted with 158 people, representing the organizers of the Tirolerfest, the visitors and residents of Treze Tílias from a range of different age groups. Their responses illustrated the way that eating typical traditional dishes strengthens their family roots, which are maintained from generation to generation, and how every time these dishes are eaten they trigger feelings and emotions (gustatory memory). <![CDATA[La promoción turística a través de técnicas tradicionales y nuevas: Una revisión de 2009 a 2014]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300017&lng=&nrm=iso&tlng= La promoción es un elemento integrador en el proceso de las comunicaciones integradas del marketing y según la definición de Kotler (1999), la promoción se entiende como las actividades que comunican los atributos del producto y persuaden a los consumidores a su adquisición. Ejarque (2005: 231) define la promoción de un destino como “comunicar a los potenciales consumidores-turistas que la oferta propuesta es capaz de satisfacer sus exigencias y sus demandas; en definitiva, es tratar de convencer al turista de que merece la pena ir a un destino, visitarlo”. En relación a esto, se identifican dos grandes grupos de instrumentos de promoción de destinos turísticos: los tradicionales y los no tradicionales. El presente documento es de tipo teórico-conceptual y su objetivo es recopilar y analizar los artículos sobre promoción turística publicados entre 2009 y 2014 en la base de datos electrónica Scopus, identificando en ellos, principalmente, los instrumentos de promoción turística y los destinos turísticos estudiados. En los últimos años, la eficacia de las técnicas de comunicación tradicionales ha ido disminuyendo y los profesionales del mercadeo han usado las prácticas más creativas para atraer a los consumidores. Dentro de estos nuevos instrumentos para la promoción turística, se encuentra el cine y los advergames de los móviles.<hr/>The Tourism Promotion through Traditional Techniques and New Techniques: A Review of 2009-2014. The promotion is an integral element in the process of integrated marketing and as defined by Kotler (1999) communication is understood as promoting activities that communicate product attributes and persuade consumers to purchase. Ejarque (2005: 231) defines the promotion of a destination as "communicating to potential customers-tourists that the proposed offer is able to meet your requirements and demands; in short, is to try to convince tourists that it's worth going to a destination, visit ". In this connection, are identified two major groups of instruments of promotion of tourist destinations: traditional and non-traditional. This paper is a theoretical-conceptual and aims to collect and analyze tourism promotion articles published between 2009 and 2014 in Scopus database, identifying them mainly instruments to promote tourism and tourist destinations studied. In recent years, the effectiveness of traditional communication techniques has been declining and marketing professionals have used more creative to attract consumer practices. Some of these new instruments for promoting tourism are cinema and mobile advergames. <![CDATA[Turismo negro y crimen]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322015000300018&lng=&nrm=iso&tlng= La promoción es un elemento integrador en el proceso de las comunicaciones integradas del marketing y según la definición de Kotler (1999), la promoción se entiende como las actividades que comunican los atributos del producto y persuaden a los consumidores a su adquisición. Ejarque (2005: 231) define la promoción de un destino como “comunicar a los potenciales consumidores-turistas que la oferta propuesta es capaz de satisfacer sus exigencias y sus demandas; en definitiva, es tratar de convencer al turista de que merece la pena ir a un destino, visitarlo”. En relación a esto, se identifican dos grandes grupos de instrumentos de promoción de destinos turísticos: los tradicionales y los no tradicionales. El presente documento es de tipo teórico-conceptual y su objetivo es recopilar y analizar los artículos sobre promoción turística publicados entre 2009 y 2014 en la base de datos electrónica Scopus, identificando en ellos, principalmente, los instrumentos de promoción turística y los destinos turísticos estudiados. En los últimos años, la eficacia de las técnicas de comunicación tradicionales ha ido disminuyendo y los profesionales del mercadeo han usado las prácticas más creativas para atraer a los consumidores. Dentro de estos nuevos instrumentos para la promoción turística, se encuentra el cine y los advergames de los móviles.<hr/>The Tourism Promotion through Traditional Techniques and New Techniques: A Review of 2009-2014. The promotion is an integral element in the process of integrated marketing and as defined by Kotler (1999) communication is understood as promoting activities that communicate product attributes and persuade consumers to purchase. Ejarque (2005: 231) defines the promotion of a destination as "communicating to potential customers-tourists that the proposed offer is able to meet your requirements and demands; in short, is to try to convince tourists that it's worth going to a destination, visit ". In this connection, are identified two major groups of instruments of promotion of tourist destinations: traditional and non-traditional. This paper is a theoretical-conceptual and aims to collect and analyze tourism promotion articles published between 2009 and 2014 in Scopus database, identifying them mainly instruments to promote tourism and tourist destinations studied. In recent years, the effectiveness of traditional communication techniques has been declining and marketing professionals have used more creative to attract consumer practices. Some of these new instruments for promoting tourism are cinema and mobile advergames.