Scielo RSS <![CDATA[Revista Pilquen]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1851-312320110001&lang=en vol. num. 14 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA[<i>The rise of bonaerense peronism in local and rural key</i>: <i>Proposals and problems</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de la propuesta es acercar algunas reflexiones que ayuden a explicar la génesis y la consolidación del peronismo en el interior de la provincia de Buenos Aires, básicamente rural y aún no marcado por la huella de la industrialización. ¿Cómo hacerlo cuando no es posible apelar a los viejos obreros o migrantes recientes? Para aproximarnos a esta cuestión, hemos optado por delimitar como objeto de estudio lo local y lo rural. Este enfoque, con sus alcances e incluso problemas metodológicos, permitirá observar las particularidades y complejizar un fenómeno tan trascendente, como es el surgimiento del peronismo en la provincia de Buenos Aires.<hr/>The aim of the offer is to bring over some reflections that help to explain the genesis and the consolidation of the Peronism in the Province of Buenos Aires, basically rural interior still not marked by the fingerprint of the industrialization. How to do it when it is not possible to appeal to the working old men or migrantes recent? For it we suggest to delimit as object of study the local thing and the rural thing. This approach, with his scopes and methodological problems, will allow to observe the particularities and to make complex a phenomenon of great importance. <![CDATA[<i>Trade and institutional quality on economic growth of cono sur americano</i>: <i>issues and challenges</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Diversos estudios enfatizan la importancia de tres grupos de variables que pueden afectar considerablemente la productividad y el crecimiento económico de un país: la situación geográfica, el comercio internacional y la calidad institucional. Este artículo tiene como objetivo central identificar el efecto del comercio internacional y calidad institucional sobre el crecimiento económico de los países Sudamericanos (Argentina, Brasil, Chile, Colombia y Perú) con sus principales socios comerciales para el período 1996 a 2004. Para ello, el capítulo se ha dividido en tres partes.<hr/>Several studies emphasise the importance of three sets of variables that can significantly affect a country's productivity and economic growth: its geographical location, international trade and institutional quality. The main objective of this paper is to identify the effect of international trade and institutional quality on economic growth in some South American countries (Argentina, Brazil, Chile, Colombia and Peru) with their major trading partners over the period 1996-2004. For this purpose, this chapter has been divided into three parts. <![CDATA[La economía neuquina en los albores del siglo XXI]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo tiene por objeto analizar la trayectoria de la economía de la provincia del Neuquén durante el ciclo de crecimiento económico que se inició en el país a partir del año 2003. Se abordan específicamente las transformaciones que han ocurrido en la matriz productiva y en el modelo de acumulación territorial.<hr/>Neuquen economy at beginning of the twenty one century<hr/>This article aims to analyze the economy trajectory of the province of Neuquén in the economic growth cycle the began in the country since 2003. It addresses the changes that have occurred in the productive matrix and in the territorial accumulation model. <![CDATA[<i>"The soul is not white nor black" political rhetoric and popular exclusion during the conjuncture of the courts of Cádiz in Perú</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La fuerte politización de la sociedad surgida por la crisis hispana y los debates que después se generaron en Cádiz pusieron en evidencia la importancia de la prensa y el discurso político en plena coyuntura revolucionaria. Un análisis detenido del Diario de las Cortes nos permite observar la existencia de exclusión de los americanos en Cádiz, incluso, esta tendencia puede encontrarse en los discursos expuestos en la prensa de Lima entre 1810 y 1814. En ese sentido, la presente investigación busca advertir estos debates de la problemática popular en las reuniones de las Cortes y en los diversos periódicos que circularon en el Perú. De todo este estudio se concluye que las elites, a pesar de difundir un discurso reformista, buscaron únicamente el mantenimiento de su legitimidad y la evidente exclusión social y política de los sectores populares.<hr/>Strong politicization of society that emerged by the Spanish crisis and the discussions that were then generated in Cádiz put in evidence the importance of the press and political discourse in full revolutionary situation. A thorough analysis of the journal of courts allows us to observe the existence of exclusion of Americans in Cádiz, even, this trend can be found at speeches exposed in the press in Lima between 1810 and 1814. In this regard, this research seeks to warn these discussions of popular in the meetings of the courts and various newspapers circulated in the Peru problems. This study concludes the disseminate a reformist discourse elites sought only the maintenance of its legitimacy and obvious social and political exclusion of popular sectors. <![CDATA[<i>New working villages after the hydrocarbon's deregulation</i>: <i>The case of Buta Ranquil (Province of Neuquén)</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo indagamos en las villas obreras que han surgido como tales tras la desregulación hidrocarburífera. El análisis focaliza en un pueblo ganadero situado en la Provincia de Neuquén en la Patagonia argentina que rápidamente adquiere un perfil petrolero como consecuencia de la explotación de un yacimiento de hidrocarburos cercano, donde hacia principios de esta década obras de construcción civil para esta industria promovieron la llegada de importantes contingentes migratorios. Partimos de una perspectiva comparativa con aquellos espacios sociales que fueron emblemáticos en lo que a la producción de dicho recurso refiere, como Cutral Co y Plaza Huincul. Describimos la transformación del pueblo centrándonos en la perspectiva de los sujetos. Analizamos un caso puntual referido a la construcción de viviendas en torno al yacimiento y alejadas del pueblo para comprender la experiencia subjetiva y la forma en la que se expresa la desigualdad. Finalmente, reflexionamos en torno a los límites de la desregulación y la libertad de mercado y sus consecuencias en los márgenes territoriales donde se asienta la actividad productiva.<hr/>This paper is about oil working villages and its consequences after the deregulation. The focus is set on the analyze of a village livestock situated in the Province of Neuquén at the Argentinean Patagonia that quickly acquired an oil profile as a consequence of the exploitation of a nearby oil field. At the beginning of the decade, civil construction works for the industry promoted the arrival of important immigration quotas. We choose a comparative perspective taking under consideration social spaces that were emblematic as oil-working villages, such as Cutral Co and Plaza Huincul located in the same province. First, we describe the transformation of the village focusing on the subjects point of view. Then, we analyze the housing construction around the oil field and away of the village to understand the subjects experience and way that inequality is expressed. Finally, we consider the limits of the deregulation and the liberty market and its consequences at social spaces where the productive activity takes place. <![CDATA[<i>Latin american revolutionary armed organizations</i>: <i>analytical problems and proposals</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el análisis de las organizaciones armadas existe cierto divorcio entre la información empírica disponible y las diversas propuestas de conceptualización. Los numerosos estudios de caso, a pesar de su riqueza, carecen de referencias comparativas que permitan comprender la especificidad de cada caso e identificar tendencias o problemáticas semejantes. Las deficiencias de las escasas interpretaciones generales del fenómeno contribuyen a esta situación, ya que no logran dar cuenta del dinamismo y variedad del fenómeno analizado. El artículo analiza los hallazgos y déficits de las interpretaciones habituales así como algunas alternativas prometedoras, centradas en la relación ente las premisas ideológicas, el contexto y las propias dinámicas organizativas.<hr/>There is some separation between the empirical data available and the various proposals for conceptualization of the phenomenon of armed organizations. The numerous case studies, despite their value, lack of benchmarks for understanding the specificity of each case and identify trends or similarities. This situation is related to the shortcomings of the available general interpretations. These are unable to account for the dynamism and variety of the phenomenon discussed. The article analyzes findings ad shortcomings of the usual interpretations as well as some promising alternatives focused on the relationships between the ideological premises, their own context and organizational dynamics. <![CDATA[<i>Women of Pergamino opinion about women's voting (Buenos Aires, 1946)</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo principal de este estudio de caso es analizar e interpretar los sentidos que les otorgan las mujeres de localidades rurales a la inminente inclusión de las argentinas en el ámbito político, que se reproducen en la prensa argentina. Desde una perspectiva que comprende al género como una construcción cultural, se intentará conocer cómo se configuran significados en torno al voto y qué temas aparecen ligados a esta cuestión. A través del análisis de una serie de entrevistas realizadas en 1946 por el diario La Opinión de Pergamino (Provincia de Buenos Aires), se procurará reconstruir opiniones sobre el sufragio femenino producidas por aquellas mujeres que viven sus vidas en los ámbitos rurales; relevando significativos testimonios para explorar sus diversas experiencias y percepciones respecto de su inmediata inclusión en la vida política local y nacional.<hr/>This study tries to analyze and interpret the meanings related to the imminent incorporation of women in political spaces, attending particularly to those who live in rural towns. The theoretical perspective considers gender as a cultural construction and through its assumptions, this paper attempts to explain how meanings are configured and are linked to women's voting. At the same time, it identifies topics connected to this especial matter. A number of interviews that appeared in La Opinión, a daily newspaper of Pergamino (a town in North BuenosAires province) are raw material in the reconstruction of women's opinions about their role as citizens. Their voices are relevant when trying to explore different experiences and perceptions regarding their inclusion in national and local political life. <![CDATA[<i>State controller and the "social control"</i>: <i>The case of the argentine patriot league (1930-1943)</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El golpe de Estado de septiembre de 1930 supone una ruptura en la evolución de los procesos de psico y sociogénesis tendientes a sostener una actividad política democrática y moderna en la Argentina. Se trastoca la relación gobernantes- gobernados, potenciando la intervención estatal en la sociedad ante el debilitamiento de los espacios formales de "lo político". La Liga Patriótica Argentina, creada en 1919 bajo el lema "Orden y Patria", es una institución paraestatal que actúa como un canal de encausamiento de la relación gobernantes-gobernados. También permite la selección y cooptación de nuevos miembros a la clase política. Es un espacio de difusión de las nuevas ideas intervencionistas desde la minoría gobernante al resto de la sociedad. El objetivo propuesto es caracterizar e interpretar -desde la sociología política- similitudes y diferencias entre la labor realizada por la Liga Patriótica Argentina y las medidas adoptadas por el Estado interventor que merecieran, por separado, la atención de la historiografía. Las nuevas acciones sociales entre gobernantes-gobernados y los originales contextos donde ocurren, posibilitan el surgimiento de nuevas "tecnologías sociales" que son implementadas desde el Estado y desde esta institución nacionalista que antecede y trasciende el quiebre institucional de 1930.<hr/>The coup d'état of September 1930 marks a break in the evolution of psycho and sociogenesis processes aimed at keeping a modern and democratic political activity in Argentina. It reverses the ruling-ruled relationship, strengthening state intervention in society to the weakening of the formal spaces of the "political." The Argentine PatriotLeague, founded in 1919 under the motto "Order and Fatherland" is a parastatal institution that acts as a channel of prosecution of the ruling-ruled relationship. It also allows the selection and cooptation of new members to the political class. It is a channel of diffusion of new interventionist ideas from the ruling minority to the rest of society. The proposed objective is to characterize and interpret, from a political sociology, similarities and differences between the work of the Argentine Patriotic League and the measures taken by the State Auditor that separately deserve , the attention of the historiography. The new social actions between ruling-ruled and the original contexts where they occur, allow the emergence of new "social technologies" being implemented from the State and from this nationalist institution that precede and go beyond the institutional breakdown of 1930. <![CDATA[<i>A current history as particulary relevant approach of a present history</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el marco de reflexiones epistemológicas sobre la representación historiográfica del presente histórico, estimo que los rasgos usualmente considerados para caracterizar una "historia del presente", "reciente" o "inmediata", no definen completamente estos enfoques historiográficos sino también la frecuente vigencia y trascendencia político-social de su objeto de estudio. Esta vigencia remite a su efecto en el presente, como pasado enfocado por el historiador que forma parte de los problemas del presente inmediato y que, de hecho, puede partir de ellos. Planteo entonces que la plena vigencia social que suele tener el objeto de estudio de una historia del presente comporta un rasgo fundamental de estos enfoques paradigmáticos de la historia occidental actual, con todas las connotaciones ideológicas, políticas y metodológicas que ello implica. Se trata de un pasado vigente en íntima relación con problemas del presente, que gravita en el presente y que da forma a una historia vigente como particular enfoque de una historia del presente. Esta perspectiva contradice una historia convencional, tradicional, que toma prudente distancia del presente o que deliberadamente lo excluye del quehacer historiográfico en nombre de los arquetipos positivistas de verdad y objetividad.<hr/>In the context of epistemological reflexions on the historiographic representation of the historical present, I believe that the traits usually considered to characterize the "history of the present", "recent" or "immediate" do not completely define these historiographical approaches but also the common currency and political and social relevance of its subject of study. This relevance refers to its effect on the present, as past focused by the historian is part of the problems of the immediate present and, in fact, you can start from them. The question arises then that the full social relevance and political and social significance that is usually the object of study of a history of the present, involves a fundamental trait of these paradigmatic approachs to modern history, with all the ideological, political and methodological connotations this implies. This is a current past in which problems closely related to the present still exist, which weighs on the present and that shapes a current history as particularly relevant approach of a history of the present. This approach contradicts the conventional and traditional history that takes prudent distance from the present or deliberately excludes it from the historiographic task on behalf of the positivist archetypes of truth and objectivity. <![CDATA[<i>Criticism of the "ontology of the present" in Benjamin and Althusser</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo nos proponemos reflexionar acerca de la noción de tiempo histórico -y, específicamente, de la noción de presente- que aparece en las obras de Walter Benjamin y de Louis Althusser, quienes divisaron la necesidad de cuestionar la noción dominante de historia y desarrollar una noción materialista del tiempo histórico. Indagaremos la crítica a la ontología del presente que llevan a cabo ambos autores así como las potencialidades de la noción de historia y de presente histórico que desarrollan para pensar el accionar político.<hr/>In this article we intend to reflect on the notion of historical time and, specifically, the notion of present, which appears in the work of Walter Benjamin and Louis Althusser, who spotted the need to challenge the dominant notion of history and develop a materialist notion of historical time. We will investigate the criticism of the ontology of present that take place both authors and the potential of the concept of history and present that they develop to think about political action. <![CDATA[<i>The (pending) development of Bariloche</i>: <i>reflections after a hundred years of the committee for hydrological studies</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los desiguales impactos y la falta de armonía del desarrollo de San Carlos de Bariloche han ido gestando un "paisaje urbano" donde conviven, por una parte, la imagen de postal de aldea turística en las cercanías del Lago Nahuel Huapi, junto con barriadas pobres hacia el sur y sureste de la ciudad. A cien años del inicio de actividades de la Comisión de Estudios Hidrológicos (CEH), en el presente trabajo repasamos el devenir de algunos períodos constitutivos de la historia de Bariloche, como así también del accionar y los proyectos de desarrollo integral de la CEH. A partir de esta perspectiva histórica, analizamos luego los efectos económicos y socio-territoriales de la actividad turística (consolidada en eje central de la economía local) y finalmente exponemos algunas recomendaciones para la generación de una (en principio, no del todo nueva) estrategia de desarrollo local.<hr/>The uneven impacts and the lack of harmony in the development of San Carlos de Bariloche have been building an "urban landscape" in which they live, on the one hand, the postcard picture of a tourist village in the vicinity of Nahuel Huapi Lake, together with poor slums towards the south and southeast of the city. After a hundred years of start-up of the Committee for Hydrological Studies (CHS), in this article we review the evolution of some constituent periods of Bariloche´s history, as well as the actions and projects of integral development of the CHS. From this historical perspective, then we analyze the economic, social and territorial effects of tourism activities (consolidated as the central axis of the local economy) and finally we make some recommendations for the generation of a (in principle, not entirely new) strategy of local development. <![CDATA[<i>Census, sue and agree to</i>: <i>collective actions and state policies in Gran Buenos Aires</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo pretende contribuir al problema de la distinción y reificación del Estado y la sociedad como esferas escindidas, atendiendo a procesos históricos, políticos y cotidianos que diluyen, a la vez que producen, esta separación. Para ello, se recuperan situaciones etnográficas que permiten identificar cómo las mediciones censales se convirtieron en procedimientos rutinarios para producir vínculos entre pobladores organizados colectivamente y autoridades gubernamentales en el Gran Buenos Aires. El manejo del lenguaje censal asociado con el Estado es aprendido en la implementación de políticas estatales, dinamizado en acciones colectivas, y elaborado por una pluralidad de actores sociales: militantes de partidos políticos, miembros de agrupaciones sindicales, sacerdotes de la iglesia católica, integrantes de Comunidades Eclesiales de Base y profesionales especializados (trabajadores sociales, médicos, psicólogos, maestros) En contextos variables de relaciones de fuerzas, los censos se transforman en pruebas técnicas para fundamentar demandas colectivas, habilitar espacios de negociación y acomodar a la población a los requerimientos de programas estatales. Los argumentos se basan en resultados alcanzados en un trabajo de campo prolongado en los distritos de La Matanza y San Fernando, que se orientaron a conocer la constitución de espacios políticos en torno a la desocupación y la vivienda social.<hr/>This article seeks to contribute to the study of the problem of the differentiation and reification of "State" and "society"-as dissociated spheres- by looking at historical, political, and daily processes that erase, at the same time than produce, this differentiation. To that end, the article draws into ethnographic situations in order to identify how census counting became routine procedures that created links between dwellers organized collectively and governmental officers in the Greater Buenos Aires area. The deployment of State-related census language is learnt in the enforcement of state policies, set in motion through collective actions, and elaborated by diverse social actors-which include political and union militants and activists, Catholic priests, members of the Rank-and-File Ecclesiastical Communities, and professional experts (such as social workers, medical doctors, psychologists, and teachers) In contexts of variable "force relations," the censuses become technical evidence to support collective demands, to open up spaces for negotiation, and to accommodate the population to State programs. The empirical material for this article is drawn from long-term fieldwork conducted in La Matanza and San Fernando, geared to study the constitution of political spaces around unemployment and social housing. <![CDATA[<i>The questioned hegemony</i>: <i>A textual and contextual analysis of semanario CGT</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los últimos años de la década del sesenta el proceso de radicalización político-ideológica acontecido en Argentina fue acompañado por la redefinición del enemigo interno, realizada en el marco de la Doctrina de la Seguridad Nacional. En el presente artículo se realiza un análisis interpretativo del Semanario CGT, publicación perteneciente a la CGT¹ de los Argentinos, indagando el modo en que las figuras del subversivo se articularon con actividades concretas de resistencia a las prácticas represivas. En tal sentido, se busca dar cuenta de la correspondencia entre esa disputa simbólica y la conformación del espacio político que la posibilita, cuyo rasgo distintivo fue la confluencia entre sectores obreros e intelectuales. Contrainformación y organización constituyen los pilares de ese proyecto político que apostó a una construcción contrahegemónica que hiciera frente a la dictadura instaurada en 1966.<hr/>In the last years of the sixties, the process of political - ideological radicalization that took place in Argentina was accompanied by the redefinition of the internal enemy, executed in the frame of the Doctrine of the National Security. In the present article an interpretative analysis of the Semanario CGT, publication belonging to the CGT of the Argentineans, has been carried out, investigating the way in which the figures of the subversive were articulated by concrete activities of resistance to the repressive practices. In this sense, we seek to show the correspondence between this symbolic dispute and the conformation of the political space that makes this possible, whose distinctive feature was the confluence between working and intellectual sectors. Counter information and organization constitute the pillars of this political project that bet on a counter hegemonic construction facing the dictatorship established in 1966. <![CDATA[<i>The beginnings of modern political representation in the Río de la Plata</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo constituye una aproximación al problema teórico del surgimiento de la idea de la representación política en la región del Río de la Plata a comienzos del siglo XIX. Se da cuenta de los diversos sentidos del término representación, y el modo en que el mismo se va adaptando a su uso moderno, a partir del análisis de documentación histórica.<hr/>This paper propose a theoretical approach to the problem of the emergence of the idea of political representation in the Rio de la Plata in the early nineteenth century. It realizes the different senses of the word representation, and how it adapts to its modern usage, based on analysis of historical documentation. <![CDATA[<i>The May Revolution and the intellectuals of the "National Thinking"</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo ahonda en las diversas interpretaciones que sobre la Revolución de Mayo acuñaron una serie de intelectuales de lo que podríamos denominar a grandes rasgos el "Pensamiento Nacional". Rodolfo Puiggrós, Juan José Hernández Arregui, Jorge Abelardo Ramos y Norberto Galasso poseen en común ciertos lineamientos ideológicos articulados alrededor del nacionalismo popular, el latinoamericanismo antiimperialista y el ideario socialista. Se indaga en aquellos aspectos que estos autores comparten pero fundamentalmente, se pone el acento en las principales divergencias en sus interpretaciones a través de un estudio comparativo de sus trabajos. El conjunto de estos intelectuales discute abiertamente con la interpretación que de Mayo hace la llamada "Historia Oficial" cuestionando sus principales pilares, pero a pesar de que todos ellos parten desde el materialismo histórico y comparten una identificación política ("el socialismo nacional") las conclusiones que alcanzarán darán cuenta no sólo de puntos de vista divergentes sino también de trabajos realizados al calor de distintos momentos históricos, encontrándose indisociablemente ligada a las discusiones políticas de su época y claramente atadas al proyecto de país que ellos aspiraban contribuir a construir. Estas articulaciones son también aspectos a los cuales intentaremos echar luz en este trabajo. Hoy, en el marco de los Bicentenarios, donde se generan numerosos foros y actividades que buscan repensar nuestros 200 años de historia, no podemos despreciar estas enriquecedoras discusiones, sino que por el contrario, recuperarlas para ponerlas en debate con las nuevas investigaciones es una tarea necesaria.<hr/>We look into the various interpretations of the May Revolution that several intellectuals put forward in what we might describe roughly as the "National Thinking". Rodolfo Puiggrós, Juan José Hernández Arregui, Jorge Abelardo Ramos y Norberto Galasso have certain ideological perspectives built around popular nationalism, anti-imperialist Latinamericanism and socialist ideology. We discuss the common aspects of these authors, but the main emphasis is on the divergences between their interpretations, via a comparative study of their work. These intellectuals openly argue against the interpretation of May enshrined in the "Official History", questioning its main pillars. But despite the fact that they all begin from historical materialism and share a political identity ("social nationalism"), the conclusions they reach point not only to divergent perspectives but also to work done in the heat of different historical moments, and are inseparably tied to the political discourse of their time and clearly associated with the national project that they aspire to contributing to build. We shall also attempt to throw some light on these aspects. Today, within the framework of the Bicentenaries and the numerous forums and activities that seek to take a new look at our 200 years of history, we should not neglect these enriching discussions but, rather, bring them into the debate together with new research in an essential task. <![CDATA[<i>Childhood, reading and market</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del siguiente trabajo es analizar las concepciones de lector y de literatura que poseen quienes escriben textos "para la infancia", en el cruce controvertido entre el mercado editorial y el mercado escolar, tensiones y cruces que a su vez generan determinado canon literario. Ya que en los últimos años ha habido un auge de la investigación en el campo de la literatura infantil y juvenil, y críticos e investigadores de distintas disciplinas se dedican a estudiar el impacto de la literatura en los niños y adolescentes, tanto en su formación cultural como subjetiva y social, intentamos dar respuesta al problema a través de las voces de quienes escriben para los niños y actúan además en el campo editorial. Para llevar a cabo la investigación se diseñó una breve encuesta que fue enviada a escritores argentinos que se pudieron relevar y contactar. Las conclusiones de dicha encuesta se articularon con un relevamiento bibliográfico de artículos vinculados a la problemática y producidos por agentes del campo que escriben literatura y reflexión sobre ella.<hr/>The aim of the following work is to analyze the conceptions of reader and of literature that writers sustain, focusing in those that write for children, in the controversial crossing between the publishing market and the school market that generates a certain literary canon. On the last years there has been a summit of the investigation in the field of the infantile and juvenile literature, and critics and investigators of different disciplines have dedicated themselves to study the impact of the literature in the children and teenagers, so much in their culture as in their subjective and social formation. Therefore we try to give a response to the problem across the voices of those who write for the children and they work in the publishing field too. A brief survey was designed and sent to a group of Argentine writers to realize this investigation. The interpretation of the conclusions was realized by the contribution of theoretical material on the topic. <![CDATA[<i>Buenos Aires</i><i> in the Bicentenary (1810-2010)</i>: <i>about the city and the urban</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en La celebración que tuvo lugar en la ciudad de Buenos Aires con motivo del Bicentenario de la Revolución de Mayo de 1810 se ha constituido como un hito festivo que devino, indudablemente, en una excelente ocasión para reflexionar sobre nuestra metrópolis -tanto en su dimensión pasada como presente-. A lo largo de este artículo exploraremos ese singular acontecimiento confrontándolo con la celebración del Centenario acaecida en 1910 ya que consideramos a ambos eventos, Centenario y Bicentenario, como epítomes de dos modelos urbanos diferentes: la ciudad moderna y la ciudad contemporánea respectivamente. En ese sentido, pondremos de relieve cómo dichos sucesos trasuntan y cristalizan los preceptos y valores característicos de cada uno de estos modelos. Con ese propósito, nos referiremos en primer lugar a los estrechos vínculos existentes entre la ciudad moderna o "la ciudad del Centenario" y la ideología del progreso civilizatorio, el patrimonio material o tangible y la constitución de la identidad nacional. En segunda instancia, aludiremos a la consolidación de un nuevo modelo urbano basado en el uso de la cultura como recurso, el ensalzamiento de la diversidad cultural y del patrimonio intangible; principios que se visibilizaron ostensiblemente durante el evento Bicentenario.<hr/>The celebration that took place in Buenos Aires to mark the Bicentenary of the May revolution (1810) has become undoubtedly an excellent opportunity to reflect on our cities, both in its past and present dimension. Throughout this article we explore this particular event comparing it with the Centennial celebration occurred in 1910. We consider both events (Centenary and Bicentenary) as epitomes of two different urban models: the modern city and the contemporary city. We remark how these events transcript and crystallize the precepts and values characteristic of both models. To this end, we refer first to the close links between the modern city or the "city of the centennial" and the progress and civilization ideology, the tangible heritage, and the national identity. Secondly, we refer to the consolidation of a new urban model based -as the Bicentennial event shows- in the use of culture as a resource, the glorification of cultural diversity and multiculturalism, and the weakening of the cult rendered to national heritage. <![CDATA[<i>To name, to name onself</i>: <i>Modalities of essay in Augusto Monterroso</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los ensayos de Augusto Monterroso, si bien podemos leer su particular ironía, su humor y ciertos remates de su maestría narrativa de brevedades, la autoficcionalización es el aspecto más relevante. Este mecanismo nos proporciona un sujeto más cercano a las modalidades propias del ensayo con las que el autor se autolegitima a partir de un frecuente uso de la primera persona. A partir de esta estrategia, se evocan universos del campo intelectual que introducen otros nombres con los que resemantiza la tradición literaria latinoamericana y, en especial, centroamericana. Este trabajo analiza la autoficcionalización como modo de redefinir un campo y definirse en una serie.<hr/>In Augusto Monterroso´s essays, although we can read his particular irony and certain endings of his narrative mastery of brevities, the autofictionalization is the most relevant aspect. This mechanism gives us a closer individual to the own essay's modalities, through which the author legitimizes himself since the frequent use of the first person singular. Starting from this strategy, universes of the intellectual field are evoked that introduce other names through which he resemantizes the Latin American literary tradition and, especially, Centre American one. This work analyses the autofictionalization as a way of redefining a field and defining itself in a sequence. <![CDATA[<i>Ricardo Rojas and the invention of the Argentina "mestiza"</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo es analizar los conceptos de raza y nacionalidad en las obra de Ricardo Rojas: Cosmópolis (1908), La Restauración Nacionalista (1909) y Blasón de Plata (1910). Nuestro punto de partida es que en estos textos advertimos un nuevo tratamiento de ambos conceptos que caracterizará las inflexiones del autor. En este sentido, afirmaremos que en el discurso de Rojas es posible advertir la intención de reemplazar las visiones biologistas sobre la raza -divulgadas por las corrientes cientificistas- por otra de corte telúrico-espiritualista. Por otro lado, si la intención Rojas consistió en invertir la dicotomía sarmientina de civilización-barbarie a partir de una nueva relación que sintetizó en los pares indianismo-exotismo, es posible anotar la continuidad de un discurso que si pretendió otorgarle a la nacionalidad una diversidad que se asentaba en el reconocimiento de lo indígena y lo hispánico como constitutiva de la misma, al mismo tiempo, inauguró un conjunto novedoso de distinciones abocadas a diferenciar entre quienes son los sujetos políticos habilitados a conducir la política nacional y quiénes los que deberán sujetarse a esa dominación política-cultural. La imagen del criollo emerge así como un componente central dentro del esquema presentado por el autor, entendido como el sujeto legítimo llamado a decir la nacionalidad y la política en la Argentina centenaria.<hr/>The main of this article is to analyze the concepts of race and nationality in Ricardo Roja's work: Cosmópolis (1908), La Restauración Nacionalista (1909) and Blasón de Plata (1910). From our point of view Roja´s work is a revision of both concepts that will characterize the author's ideas. Furthermore, we affirm that in his speech appears the intention of replace biological vision of race -developed by scientifics currents-, by other telluric-spiritualistic. The intention of Rojas was to review Sarmiento's dichotomy about civilization and barbarism and creat a new relation between the pairs denominated: indianismo-exotismo. While the author recognises indigenous and hispanic tradition as constitutive of nationality also affirms a new set of distinctions among political subjects, the ones who are qualified to drive national policy and the other ones who are to be submitted to the political and cultural domination. Finally, in Roja's scheme, the creole emerges as a central component, understood as the legitimated subject able to tell about Nationality and Policies in the centenarian Argentina. <![CDATA[Civilización offline-online]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo es analizar los conceptos de raza y nacionalidad en las obra de Ricardo Rojas: Cosmópolis (1908), La Restauración Nacionalista (1909) y Blasón de Plata (1910). Nuestro punto de partida es que en estos textos advertimos un nuevo tratamiento de ambos conceptos que caracterizará las inflexiones del autor. En este sentido, afirmaremos que en el discurso de Rojas es posible advertir la intención de reemplazar las visiones biologistas sobre la raza -divulgadas por las corrientes cientificistas- por otra de corte telúrico-espiritualista. Por otro lado, si la intención Rojas consistió en invertir la dicotomía sarmientina de civilización-barbarie a partir de una nueva relación que sintetizó en los pares indianismo-exotismo, es posible anotar la continuidad de un discurso que si pretendió otorgarle a la nacionalidad una diversidad que se asentaba en el reconocimiento de lo indígena y lo hispánico como constitutiva de la misma, al mismo tiempo, inauguró un conjunto novedoso de distinciones abocadas a diferenciar entre quienes son los sujetos políticos habilitados a conducir la política nacional y quiénes los que deberán sujetarse a esa dominación política-cultural. La imagen del criollo emerge así como un componente central dentro del esquema presentado por el autor, entendido como el sujeto legítimo llamado a decir la nacionalidad y la política en la Argentina centenaria.<hr/>The main of this article is to analyze the concepts of race and nationality in Ricardo Roja's work: Cosmópolis (1908), La Restauración Nacionalista (1909) and Blasón de Plata (1910). From our point of view Roja´s work is a revision of both concepts that will characterize the author's ideas. Furthermore, we affirm that in his speech appears the intention of replace biological vision of race -developed by scientifics currents-, by other telluric-spiritualistic. The intention of Rojas was to review Sarmiento's dichotomy about civilization and barbarism and creat a new relation between the pairs denominated: indianismo-exotismo. While the author recognises indigenous and hispanic tradition as constitutive of nationality also affirms a new set of distinctions among political subjects, the ones who are qualified to drive national policy and the other ones who are to be submitted to the political and cultural domination. Finally, in Roja's scheme, the creole emerges as a central component, understood as the legitimated subject able to tell about Nationality and Policies in the centenarian Argentina. <![CDATA[<i>From the critic to reconstruction</i>: <i>Alternatives of the sociological trajectories</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente escrito examina algunas caracterizaciones de la idea de intelectual, cuyos contenidos dan cuenta de los numerosos matices que encierra y las heterogéneas argumentaciones elaboradas para detallarla. El desarrollo de los apartados se nutre de los estudios sobre el tema y reseña las variaciones imputables a las distintas situaciones históricas, las vicisitudes de la relación entre intelectuales y política y las dificultosas articulaciones entre pensamiento, democracia y desigualdad. A modo de ilustración de los problemáticos nexos que vinculan a los productores universitarios de conocimiento con su propio campo disciplinar, con los factores de poder y con la definición de su lugar en las luchas por el monopolio del conocimiento y de los medios de orientación de la vida colectiva, se incluye un punto relativo a las concepciones de los académicos argentinos que actúan en el campo de la sociología. En este caso, los datos provienen de entrevistas realizadas a profesores-investigadores que desarrollan tareas en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Las conclusiones pretenden mostrar que el pensamiento reflexivo y el poder mantienen entre sí relaciones inestables que renuevan los debates sobre el rol y reinstalan el problema de la legitimidad de la autonomía intelectual.<hr/>This paper examines some of the features of the idea of an intellectual, accounting for the many nuances that its components enclose and the heterogeneous arguments that are elaborated in order to illustrate it. The development of the sections are based upon studies on the subject made by many analysts, and it reviews the changes attributable to the different historical situations, the vicissitudes of the relationship between intellectuals and politics, and especially, the difficult articulation between thought, democracy and inequality. As an illustration of the problematic ties which bind the university producers of knowledge with its own disciplinary field, the factors of power, the definition of their place in the struggles for the monopoly of knowledge and the means of orientation of collective life; the work includes an item on the conceptions of Argentine academics working in the field of sociology. In this case, data comes from in-depth interviews with professors- researchers developing activities in the School of Social Sciences at the University of Buenos Aires. The findings aim to show that reflective thinking and power maintain unstable relationships that renew the debates about the role and reinstall the problem of the legitimacy of intellectual autonomy. <![CDATA[A Alberto Dal Bó "Hay un campo de dimensiones enormes para sembrar criterios de cambio en salud"]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente escrito examina algunas caracterizaciones de la idea de intelectual, cuyos contenidos dan cuenta de los numerosos matices que encierra y las heterogéneas argumentaciones elaboradas para detallarla. El desarrollo de los apartados se nutre de los estudios sobre el tema y reseña las variaciones imputables a las distintas situaciones históricas, las vicisitudes de la relación entre intelectuales y política y las dificultosas articulaciones entre pensamiento, democracia y desigualdad. A modo de ilustración de los problemáticos nexos que vinculan a los productores universitarios de conocimiento con su propio campo disciplinar, con los factores de poder y con la definición de su lugar en las luchas por el monopolio del conocimiento y de los medios de orientación de la vida colectiva, se incluye un punto relativo a las concepciones de los académicos argentinos que actúan en el campo de la sociología. En este caso, los datos provienen de entrevistas realizadas a profesores-investigadores que desarrollan tareas en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Las conclusiones pretenden mostrar que el pensamiento reflexivo y el poder mantienen entre sí relaciones inestables que renuevan los debates sobre el rol y reinstalan el problema de la legitimidad de la autonomía intelectual.<hr/>This paper examines some of the features of the idea of an intellectual, accounting for the many nuances that its components enclose and the heterogeneous arguments that are elaborated in order to illustrate it. The development of the sections are based upon studies on the subject made by many analysts, and it reviews the changes attributable to the different historical situations, the vicissitudes of the relationship between intellectuals and politics, and especially, the difficult articulation between thought, democracy and inequality. As an illustration of the problematic ties which bind the university producers of knowledge with its own disciplinary field, the factors of power, the definition of their place in the struggles for the monopoly of knowledge and the means of orientation of collective life; the work includes an item on the conceptions of Argentine academics working in the field of sociology. In this case, data comes from in-depth interviews with professors- researchers developing activities in the School of Social Sciences at the University of Buenos Aires. The findings aim to show that reflective thinking and power maintain unstable relationships that renew the debates about the role and reinstall the problem of the legitimacy of intellectual autonomy. <![CDATA[<i>Aquí</i><i> no podemos hacerlo</i>: <i>Moral sexual y figuración literaria en la narrativa argentina (1960-1976)</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente escrito examina algunas caracterizaciones de la idea de intelectual, cuyos contenidos dan cuenta de los numerosos matices que encierra y las heterogéneas argumentaciones elaboradas para detallarla. El desarrollo de los apartados se nutre de los estudios sobre el tema y reseña las variaciones imputables a las distintas situaciones históricas, las vicisitudes de la relación entre intelectuales y política y las dificultosas articulaciones entre pensamiento, democracia y desigualdad. A modo de ilustración de los problemáticos nexos que vinculan a los productores universitarios de conocimiento con su propio campo disciplinar, con los factores de poder y con la definición de su lugar en las luchas por el monopolio del conocimiento y de los medios de orientación de la vida colectiva, se incluye un punto relativo a las concepciones de los académicos argentinos que actúan en el campo de la sociología. En este caso, los datos provienen de entrevistas realizadas a profesores-investigadores que desarrollan tareas en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Las conclusiones pretenden mostrar que el pensamiento reflexivo y el poder mantienen entre sí relaciones inestables que renuevan los debates sobre el rol y reinstalan el problema de la legitimidad de la autonomía intelectual.<hr/>This paper examines some of the features of the idea of an intellectual, accounting for the many nuances that its components enclose and the heterogeneous arguments that are elaborated in order to illustrate it. The development of the sections are based upon studies on the subject made by many analysts, and it reviews the changes attributable to the different historical situations, the vicissitudes of the relationship between intellectuals and politics, and especially, the difficult articulation between thought, democracy and inequality. As an illustration of the problematic ties which bind the university producers of knowledge with its own disciplinary field, the factors of power, the definition of their place in the struggles for the monopoly of knowledge and the means of orientation of collective life; the work includes an item on the conceptions of Argentine academics working in the field of sociology. In this case, data comes from in-depth interviews with professors- researchers developing activities in the School of Social Sciences at the University of Buenos Aires. The findings aim to show that reflective thinking and power maintain unstable relationships that renew the debates about the role and reinstall the problem of the legitimacy of intellectual autonomy. <![CDATA[<i>Cibercultura</i><i> y civilización universal</i>: <i>Hacia un nuevo orden cultural</i>]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232011000100024&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente escrito examina algunas caracterizaciones de la idea de intelectual, cuyos contenidos dan cuenta de los numerosos matices que encierra y las heterogéneas argumentaciones elaboradas para detallarla. El desarrollo de los apartados se nutre de los estudios sobre el tema y reseña las variaciones imputables a las distintas situaciones históricas, las vicisitudes de la relación entre intelectuales y política y las dificultosas articulaciones entre pensamiento, democracia y desigualdad. A modo de ilustración de los problemáticos nexos que vinculan a los productores universitarios de conocimiento con su propio campo disciplinar, con los factores de poder y con la definición de su lugar en las luchas por el monopolio del conocimiento y de los medios de orientación de la vida colectiva, se incluye un punto relativo a las concepciones de los académicos argentinos que actúan en el campo de la sociología. En este caso, los datos provienen de entrevistas realizadas a profesores-investigadores que desarrollan tareas en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Las conclusiones pretenden mostrar que el pensamiento reflexivo y el poder mantienen entre sí relaciones inestables que renuevan los debates sobre el rol y reinstalan el problema de la legitimidad de la autonomía intelectual.<hr/>This paper examines some of the features of the idea of an intellectual, accounting for the many nuances that its components enclose and the heterogeneous arguments that are elaborated in order to illustrate it. The development of the sections are based upon studies on the subject made by many analysts, and it reviews the changes attributable to the different historical situations, the vicissitudes of the relationship between intellectuals and politics, and especially, the difficult articulation between thought, democracy and inequality. As an illustration of the problematic ties which bind the university producers of knowledge with its own disciplinary field, the factors of power, the definition of their place in the struggles for the monopoly of knowledge and the means of orientation of collective life; the work includes an item on the conceptions of Argentine academics working in the field of sociology. In this case, data comes from in-depth interviews with professors- researchers developing activities in the School of Social Sciences at the University of Buenos Aires. The findings aim to show that reflective thinking and power maintain unstable relationships that renew the debates about the role and reinstall the problem of the legitimacy of intellectual autonomy.