Scielo RSS <![CDATA[Anclajes]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1851-466920100002&lang=es vol. 14 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA[La construcción de una "lengua brasileña" en Amar, verbo intransitivo, de Mário de Andrade]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo presenta una lectura crítica de la novela Amar, verbo intransitivo del brasileño Mário de Andrade. Publicado en 1926, el texto forma parte del Movimiento Modernista que tuvo como uno de sus principales objetivos la renovación de la lengua literaria. En este trabajo se analizan algunos de los procedimientos puestos en juego por el autor para producir esa renovación y se estudia lo que la crítica y el propio autor denominaron "lengua brasileña". Esta expresión remite a una construcción lingüística que, mediante el montaje de elementos léxicos y sintácticos, busca aproximar el lenguaje literario a las formas de la oralidad brasileña y diferenciarse del portugués de Portugal. Partiendo del análisis textual y estableciendo relaciones con otros textos de la obra de Mário de Andrade, principalmente su correspondencia, este trabajo busca establecer los vínculos entre la novela y su contexto de producción, esto es, la vanguardia literaria de la década del ´20. En este sentido, se problematiza la relación entre los procedimientos de renovación lingüística empleados por Mário de Andrade y otras propuestas modernistas.<hr/>This article presents a critical reading of the novel Amar, verbo intransitivo from de Brazilian writer Mario de Andrade. Th is novel was published in 1926 and it was written during the Modernist Movement, when one of the main objectives of art was the renewal of literary language. Th rough this analysis, we will be addressing some of the techniques utilized by the author to arrive at this characteristic renewal, as well as studying what critics and the author himself called "Brazilian language". Th is expression -Brazilian language- leads to a linguistic construction that, through the manipulation of lexical and syntactic elements, tries to approximate literary language to Brazilian Portuguese, while distinguishing itself from Portuguese from Portugal. By way of textual analysis and establishing relation with other Andrade´s works, mainly his mail correspondence, this article attempts to fi nd links between the novel and its contexts, which is literary Avant Garde from the 20th decade. In this way, the relationship between Andrade´s techniques and another modernistic proposals is juxtaposed. <![CDATA[Última novela del escritor en sus comienzos: La grande y el proyecto de Saer]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Sosteniendo la ilusión de que es posible volver a empezar, La grande (2005) redefine el proyecto de Juan José Saer a partir de cero. Favorecida por la ocasión de morir escribiendo, aunque más acá de esa contingencia, esta última novela elude el final y vuelve a los comienzos para seguir narrando: avanza retrocediendo. La grande recupera y cruza a dos personajes suspendidos al inicio (En la zona) y hacia el final del proyecto (Lugar), y efectúa sutiles cambios de función sobre la forma narrativa reconocible y consagrada, privilegiadamente a través de una falsa explosión de la intriga, que cubre el lugar ampliado al universo y alcanza a las subjetividades representadas.<hr/>Supporting the illusion that is possible to start again, La grande (2005) redefines Juan José Saer ´s project back to zero. Favored by occasion of death while writing, although prior to that contingency, this last novel eludes ending and gets back to beginnings to go on narrating: it advances going back. La grande recovers and crosses one another two characters that had been suspended in the beginning (En la zona) and towards the end of the project (Lugar), and effects subtle changes of function over recognized and established narrative pattern, mainly through a false intrigue ´s explosion, which covers space expanded to the universe and reaches represented subjectivities. <![CDATA[Posiciones y polémicas en la literatura del Noroeste argentino: El grupo "La Carpa" y la conciencia poética en la región]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo parte de la pregunta por las circunstancias que permiten explicar el lugar dominante que alcanza en el campo de la literatura del Noroeste argentino el grupo La Carpa, constituido en Tucumán a comienzos de la década de 1940 e integrado por jóvenes escritores de distintas provincias de la región, hasta entonces prácticamente desconocidos. Propone que la respuesta a esa pregunta se relaciona en buena medida con la eficacia de lo que podría denominarse como el "discurso metapoético" de La Carpa, a partir del cual el grupo se "inventa" a sí mismo elaborando y difundiendo una posición de carácter colectivo que evidencia una clara conciencia sobre la poesía y sobre la responsabilidad del poeta y trasciende, además, los límites provinciales para abarcar toda una región del país. Dicha posición se ve articulada sobre todo en el prólogo a la Muestra colectiva de poemas, especie de manifiesto del grupo publicado en 1944. El trabajo analiza ese texto a la luz de lo planteado y en relación con el contexto literario de emergencia de La Carpa y se detiene además en la consideración de una polémica -desarrollada en el diario tucumano La Gaceta y motivada en ciertas controvertidas afirmaciones del prólogo- que ilumina acerca del lugar de la agrupación en el ámbito de la literatura del Noroeste.<hr/>This article's starting point is the question about the circumstances that explain the dominant position that the group La Carpa (constituted in Tucumán in the beginnings of the 1940s and integrated by young writers -practically unknown by that time- from diff erent provinces of the Northwest of Argentina) reaches in the feld of literature in that region. It proposes that the answer to that question is related to the efficacy of what can be called as the "metapoetic discourse" of La Carpa, by which the group "invents" itself by elaborating and promoting a collective position that shows a clear consciousness about poetry and the poet's responsibility, and goes beyond the provincial limits in order to embrace a whole region. Such position is pronounced in the prologue to the Muestra colectiva de poemas, a kind of group manifesto published in 1944. Th is article analyses that text in relation to all that was pointed out above and in relation to the literary context of emergence of La Carpa. It also examines a polemic -motivated in certain controversial affirmations present in the prologue and developed in La Gaceta, a newspaper from Tucumán- that illuminates the consideration about the position of the group in the Argentine Northwestern literature. <![CDATA[La isla del arte martinfierrista]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo se propone volver a preguntar cuál fue la historia del afán de distinción de la esfera del arte que había emergido en el modernismo finisecular y que buscó afianzarse en la vanguardia literaria argentina de los '20. ¿Qué elementos contribuyeron a deslindar un campo específico para las letras y a confirmar la existencia de un espacio imaginado como autónomo? ¿Qué interlocutores colaboraron con el relato emergente sobre obras de arte aisladas en un mundo propio, únicamente fieles a criterios de forma? ¿Cómo se trazaron las fronteras de lo artístico literario? A las respuestas disponibles propongo agregar un elemento olvidado: la figura del madrileño José Ortega y Gasset, cuyos escritos y conferencias tuvieron extraordinaria recepción en la Argentina. Es bien conocido su influjo en la década del 10 sobre los jóvenes luego nucleados en la revista Valoraciones y su relación con Victoria Ocampo en los 30, pero casi no hay referencias al papel de este gestor cultural en el período intermedio.<hr/>This article cross-examines an aspect that characterizes the Argentine literary avant-garde of 1920's: the attempt of making a great divide between Art and other practices, an eff ort that had previously emerged in Modernism by the turn of the century. In this paper, I will inquire about the elements which contributed to strengthen that division and, in that way, confirmed the existence of a literary space imagined as autonomous. Th us, I will examine the nature of the contributions to a discourse about Art, which in this context is understood as a self-ruling realm wholly devoted to formal interests. Also, attention will be given to the delimitation of literary boundaries. Consideration of the production of the contemporary Spanish intellectual, José Ortega y Gasset, will be crucial as his writings and lectures were very well-known at that time in Argentina. It is well known Ortega y Gasset's strong influence over young Argentine intellectuals in 1910's as well as his close friendship with Victoria Ocampo in the 1930's, but little is known about his role and influence on the Argentine intellectual scenario in the 1920's. <![CDATA[Acerca de los usos estratégicos del policial en El secreto y las voces de Carlos Gamerro]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la línea abierta por Villa (1995) de Luis Gusmán, El secreto y las voces (2005) de Carlos Gamerro vuelve sobre el problema de la responsabilidad civil en el secuestro y la desaparición forzada de personas durante la última dictadura en Argentina. Desplazando el eje del relato de la responsabilidad individual a la responsabilidad colectiva, la novela de Gamerro hace de la "investigación" un dispositivo literario y se sirve de algunas convenciones del género policial no tanto para conducirnos a la resolución de un enigma sino para explorar críticamente el funcionamiento del "secreto" como instancia privilegiada de producción y circulación del sentido, tanto en el espacio de aquellos años, como en el inquietante y urgente presente vivo del recuerdo. Las voces que a instancias del narrador va tejiendo el relato se disponen a evocar ese y otros sucesos significativos, componiendo un complejo entramado cuyo interés se cifra no solo en la indagación de la responsabilidad de cada cual sino en los modos singulares de articulación y producción de un saber conflictivo que -en la forma de un "secreto a voces"- contribuyó a sostener colectivamente el siniestro accionar de los militares en el poder.<hr/>In the line opened by Villa (1995) by Luis Gusman, El secreto y las voces (2005) by Carlos Gamerro returns to the issue of liability in the abduction and enforced disappearance of persons during the last dictatorship in Argentina. Moving the axis of the story from individual responsibility to collective responsibility, the novel envolves "investigation" as a literary device and uses some conventions of the detective genre not so much to lead to resolution of an enigma but to explore critically the operation of secrecy as a privileged instance in the production and circulation of meaning, both in the space of those years, as in the disturbing and urgent living memory of today. The voices at the behest of the narrator weaves the story set out to evoke that and other significant events, composing a complex figure whose interest relays not only in the investigation of the responsibility of each person but in the unique modes of articulation and production a conflicting knowledge that -in the form of secret- collectively helped to sustain the military actions in power. <![CDATA[Matices de la subalternidad en La sexualidad de la Pantera Rosa]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo centra su interés en los estudios de género como teoría analítica, que permite desvelar las representaciones, ideas, comportamientos, que se han ido construyendo socialmente como "naturales" y atribuidos a las diferencias biológicas de los sexos. Se opone en el texto la figura patriarcal a las de aquellos que rompen con los patrones convencionales, y que son definidos como subalternos. El ícono de la pantera rosa funge como símbolo de apertura a la vez que constituye la antítesis de una supuesta supremacía heterosexual. El texto aborda la necesidad de tolerar la diversidad humana al tiempo que cuestiona el orden tradicional. La noción de subalternidad engloba el origen periférico de los latinoamericanos en relación a los sujetos nacionales de países desarrollados. Asimismo, esta reflexión alude a la democratización que da cabida al pluralismo humano, no obstante la diversidad crea tensiones entre personajes que el texto literario describe como estereotipadas. El sujeto anticonvencional que personifica el narrador de Efraim Medina es el opuesto al pater familia, una especie de enemigo de la iglesia católica, que no tiene ningún tipo de preocupación moral.<hr/>This article focuses on Gender Studies as an analytical theory that allows revealing the representations, ideas, behaviors that have been built socially as "natural" and usually thought of being related to biological diff erences between sexes. In the text, the patriarchal figure and those who break conventional patterns, known as subordinates, are opposed. The Pink Panther icon acts as an openness symbol that at the same time constitutes the antithesis of a supposed heterosexual supremacy. The text deals with the need of tolerating human diversity tolerance and at the same time calls into question the traditional order. The idea of "subordinatedness" embraces the peripheral status of Latin American people relative to those from developed countries. Also this reflection deals with how democratization fosters human pluralism, although diversity leads to tensions between characters that the novel describes as stereotyped. The unconventional character who embodies the narrator of Efraim Medina is the opposite of the pater familia, a sort of enemy of the Catholic Church who does not have any kind moral preoccupation. <![CDATA[Para leer a Rabelais: Miradas plurales sobre un texto singular]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo centra su interés en los estudios de género como teoría analítica, que permite desvelar las representaciones, ideas, comportamientos, que se han ido construyendo socialmente como "naturales" y atribuidos a las diferencias biológicas de los sexos. Se opone en el texto la figura patriarcal a las de aquellos que rompen con los patrones convencionales, y que son definidos como subalternos. El ícono de la pantera rosa funge como símbolo de apertura a la vez que constituye la antítesis de una supuesta supremacía heterosexual. El texto aborda la necesidad de tolerar la diversidad humana al tiempo que cuestiona el orden tradicional. La noción de subalternidad engloba el origen periférico de los latinoamericanos en relación a los sujetos nacionales de países desarrollados. Asimismo, esta reflexión alude a la democratización que da cabida al pluralismo humano, no obstante la diversidad crea tensiones entre personajes que el texto literario describe como estereotipadas. El sujeto anticonvencional que personifica el narrador de Efraim Medina es el opuesto al pater familia, una especie de enemigo de la iglesia católica, que no tiene ningún tipo de preocupación moral.<hr/>This article focuses on Gender Studies as an analytical theory that allows revealing the representations, ideas, behaviors that have been built socially as "natural" and usually thought of being related to biological diff erences between sexes. In the text, the patriarchal figure and those who break conventional patterns, known as subordinates, are opposed. The Pink Panther icon acts as an openness symbol that at the same time constitutes the antithesis of a supposed heterosexual supremacy. The text deals with the need of tolerating human diversity tolerance and at the same time calls into question the traditional order. The idea of "subordinatedness" embraces the peripheral status of Latin American people relative to those from developed countries. Also this reflection deals with how democratization fosters human pluralism, although diversity leads to tensions between characters that the novel describes as stereotyped. The unconventional character who embodies the narrator of Efraim Medina is the opposite of the pater familia, a sort of enemy of the Catholic Church who does not have any kind moral preoccupation. <![CDATA[Dime cómo cuentas...: Narradores folklóricos y narradores urbanos profesionales]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo centra su interés en los estudios de género como teoría analítica, que permite desvelar las representaciones, ideas, comportamientos, que se han ido construyendo socialmente como "naturales" y atribuidos a las diferencias biológicas de los sexos. Se opone en el texto la figura patriarcal a las de aquellos que rompen con los patrones convencionales, y que son definidos como subalternos. El ícono de la pantera rosa funge como símbolo de apertura a la vez que constituye la antítesis de una supuesta supremacía heterosexual. El texto aborda la necesidad de tolerar la diversidad humana al tiempo que cuestiona el orden tradicional. La noción de subalternidad engloba el origen periférico de los latinoamericanos en relación a los sujetos nacionales de países desarrollados. Asimismo, esta reflexión alude a la democratización que da cabida al pluralismo humano, no obstante la diversidad crea tensiones entre personajes que el texto literario describe como estereotipadas. El sujeto anticonvencional que personifica el narrador de Efraim Medina es el opuesto al pater familia, una especie de enemigo de la iglesia católica, que no tiene ningún tipo de preocupación moral.<hr/>This article focuses on Gender Studies as an analytical theory that allows revealing the representations, ideas, behaviors that have been built socially as "natural" and usually thought of being related to biological diff erences between sexes. In the text, the patriarchal figure and those who break conventional patterns, known as subordinates, are opposed. The Pink Panther icon acts as an openness symbol that at the same time constitutes the antithesis of a supposed heterosexual supremacy. The text deals with the need of tolerating human diversity tolerance and at the same time calls into question the traditional order. The idea of "subordinatedness" embraces the peripheral status of Latin American people relative to those from developed countries. Also this reflection deals with how democratization fosters human pluralism, although diversity leads to tensions between characters that the novel describes as stereotyped. The unconventional character who embodies the narrator of Efraim Medina is the opposite of the pater familia, a sort of enemy of the Catholic Church who does not have any kind moral preoccupation. <![CDATA[Esas niñas cuando crecen, ¿dónde van a parar?]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo centra su interés en los estudios de género como teoría analítica, que permite desvelar las representaciones, ideas, comportamientos, que se han ido construyendo socialmente como "naturales" y atribuidos a las diferencias biológicas de los sexos. Se opone en el texto la figura patriarcal a las de aquellos que rompen con los patrones convencionales, y que son definidos como subalternos. El ícono de la pantera rosa funge como símbolo de apertura a la vez que constituye la antítesis de una supuesta supremacía heterosexual. El texto aborda la necesidad de tolerar la diversidad humana al tiempo que cuestiona el orden tradicional. La noción de subalternidad engloba el origen periférico de los latinoamericanos en relación a los sujetos nacionales de países desarrollados. Asimismo, esta reflexión alude a la democratización que da cabida al pluralismo humano, no obstante la diversidad crea tensiones entre personajes que el texto literario describe como estereotipadas. El sujeto anticonvencional que personifica el narrador de Efraim Medina es el opuesto al pater familia, una especie de enemigo de la iglesia católica, que no tiene ningún tipo de preocupación moral.<hr/>This article focuses on Gender Studies as an analytical theory that allows revealing the representations, ideas, behaviors that have been built socially as "natural" and usually thought of being related to biological diff erences between sexes. In the text, the patriarchal figure and those who break conventional patterns, known as subordinates, are opposed. The Pink Panther icon acts as an openness symbol that at the same time constitutes the antithesis of a supposed heterosexual supremacy. The text deals with the need of tolerating human diversity tolerance and at the same time calls into question the traditional order. The idea of "subordinatedness" embraces the peripheral status of Latin American people relative to those from developed countries. Also this reflection deals with how democratization fosters human pluralism, although diversity leads to tensions between characters that the novel describes as stereotyped. The unconventional character who embodies the narrator of Efraim Medina is the opposite of the pater familia, a sort of enemy of the Catholic Church who does not have any kind moral preoccupation. <![CDATA[Los himnos de Hölderlin "Germania" y "El Rin"]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692010000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo centra su interés en los estudios de género como teoría analítica, que permite desvelar las representaciones, ideas, comportamientos, que se han ido construyendo socialmente como "naturales" y atribuidos a las diferencias biológicas de los sexos. Se opone en el texto la figura patriarcal a las de aquellos que rompen con los patrones convencionales, y que son definidos como subalternos. El ícono de la pantera rosa funge como símbolo de apertura a la vez que constituye la antítesis de una supuesta supremacía heterosexual. El texto aborda la necesidad de tolerar la diversidad humana al tiempo que cuestiona el orden tradicional. La noción de subalternidad engloba el origen periférico de los latinoamericanos en relación a los sujetos nacionales de países desarrollados. Asimismo, esta reflexión alude a la democratización que da cabida al pluralismo humano, no obstante la diversidad crea tensiones entre personajes que el texto literario describe como estereotipadas. El sujeto anticonvencional que personifica el narrador de Efraim Medina es el opuesto al pater familia, una especie de enemigo de la iglesia católica, que no tiene ningún tipo de preocupación moral.<hr/>This article focuses on Gender Studies as an analytical theory that allows revealing the representations, ideas, behaviors that have been built socially as "natural" and usually thought of being related to biological diff erences between sexes. In the text, the patriarchal figure and those who break conventional patterns, known as subordinates, are opposed. The Pink Panther icon acts as an openness symbol that at the same time constitutes the antithesis of a supposed heterosexual supremacy. The text deals with the need of tolerating human diversity tolerance and at the same time calls into question the traditional order. The idea of "subordinatedness" embraces the peripheral status of Latin American people relative to those from developed countries. Also this reflection deals with how democratization fosters human pluralism, although diversity leads to tensions between characters that the novel describes as stereotyped. The unconventional character who embodies the narrator of Efraim Medina is the opposite of the pater familia, a sort of enemy of the Catholic Church who does not have any kind moral preoccupation.