Scielo RSS <![CDATA[Anclajes]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1851-466920110002&lang=pt vol. 15 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA["I went behind the workers singing": poetry, history and revolution in Todos bailan by Raúl González Tuñón]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt en 1935 Raúl González Tuñón publica Todos bailan, un poemario a partir del cual se puede leer un cambio en la imagen de escritor que el autor construye en sus textos. Si bien muchos de los aspectos de esta imagen ya estaban contenidos en sus libros de la década anterior, su afiliación al Partido Comunista en 1934 y el rol de intelectual que asume, interviniendo desde diversos periódicos y revistas en los acontecimientos políticos de su tiempo, involucran un nuevo modo de pensar la poesía en relación con los imperativos revolucionarios y una imagen de escritor ligada a una moral de la escritura.<hr/>In 1935, Raúl González Tuñón published Todos bailan, a collection of poems that accounts for a new writer's image, which the author built up in his texts. Although many aspects of such an image were already present in his previous books, his affiliation to the Communist Party in 1934 and the role of intellectual he assumed when expressing his opinion about current political affairs in diverse newspapers and magazines, expose a new thinking of poetry in accordance with revolutionary essentials and a new writer's image related to a moral conception of writing. <![CDATA[The authorship problem in theatrical collective production: An analysis on the play 3x3 by Manojo de Calles from Tucumán]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt la historia del teatro occidental ha dado muestras de la compleja red de disputas por la autoría entre los productores del acontecimiento escénico. El presente artículo pretende profundizar algunas discusiones entre teatro y literatura, particularmente la problemática relación entre el autor del texto dramático y el/los autores de la escena teatral, centrando el análisis en la obra 3x3 del grupo tucumano Manojo de Calles. Esta producción permite reconsiderar los escritos del Nuevo Teatro de Enrique Buenaventura y Jacqueline Vidal desde una posición post-estructuralista, apoyada principalmente en las lecturas que Jacques Derrida hace sobre el "Teatro de la Crueldad" de Antonin Artaud.<hr/>The history of Western theatre provides several examples of authorship disputes among producers of theatrical works. The present paper is aimed at analyzing some arguments derived from the linkage between theatre and literature, particularly, the problematic relation between theatre producers and playwrights. To do so, we have selected the play 3x3 by the school Manojo de Calles from Tucumán. Such a production will allow us to review Enrique Buenaventura and Jacqueline Vidal's Nuevo Teatro writings from a post-structuralist perspective supported by Jacques Derrida's readings on Antonin Artaud's "Teatro de la Crueldad." <![CDATA[Women readers and writers in Argentina in the 1860s: Margarita Rufina Ochagavía y M. Sasor]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt no se sabe con exactitud cuántas mujeres se atrevieron a escribir literatura en la Argentina durante la segunda mitad del siglo XIX. Seguramente fueron muchas más de las que registran las historias literarias. Mientras que los intelectuales más progresistas promovían una literatura que contribuyera al progreso de la joven nación, es decir, una literatura útil y moral para educación no sólo de los varones sino también de las mujeres, se renovaban los prejuicios sociales contra la publicación de novelas y contra la escritura femenina. Las mujeres que publicaron se destacan por traspasar estas barreras, por tener una profunda necesidad de escribir, de manifestar sus opiniones y sus fantasías, y también por pretender ser reconocidas como escritoras. En este trabajo, presentamos a dos de las menos recordadas: Margarita Rufina Ochagavía, autora de Un ángel y un demonio, o El valor de un juramento (1857), y M. Sasor (Mercedes Rosas de Rivera), autora de María de Montiel: Novela contemporánea (1861) y Emma o La hija de un proscripto (1863). En particular, examinaremos el concepto de novela que manejan, las lecturas que han frecuentado, la descripción de la sociedad argentina que realizan a través de la trama novelesca y los contenidos ideológicos que defienden ambas mujeres.<hr/>The number of women who dared write literature in Argentina during the second half of the nineteenth century remains unknown. It is highly probable there were more than those registered in literary history. Social prejudice against novels and women writers was renewed as the most progressive intellectuals wee promoting a type of literature that would contribute to the progress of the young nation, that is, a literature useful to educate both men and women in morals. Women who published overstepped that barrier mostly for two reasons: their inner need to express their opinions and fantasies in writing, and their personal goal of becoming acknowledged as writers. This paper presents two of the most forgotten female novelists: Margarita Rufina Ochagavía, author of An angel and a demon, or The value of a promise (Un ángel y un demonio, o El valor de un juramento; 1857), and M. Sasor (Mercedes Rosas de Rivera), author of María de Montiel: a Contemporary Novel (María de Montiel: Novela contemporánea; 1861) and Emma or a Proscript's Daughter (Emma o La hija de un proscripto; 1863). In particular, this paper examines the idea of novel they had in mind, the readings they did, the description of the Argentine society presented in their plots, and the ideological issues stated by both women. <![CDATA[The Transformers' Significance in the Topical Argentine]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt la novela de Roberto Arlt El juguete rabioso (1926) pone en marcha a la narrativa del siglo XX en los estertores del período celebratorio del Centenario. Abre una genealogía en la literatura argentina identificada con una estética de la exageración y una narrativa de cuño netamente urbano. Las dinámicas que se perciben en la narrativa actual, con toda la savia aportada por los medios masivos de comunicación y la cultura de masas, remiten a otro tipo de imaginarios que incluyen a la técnica como elemento configurador e inseparable de la percepción de los eventos narrados. Se lo puede trabajar en particular a partir del nuevo paradigma desarrollado por la teórica Donna Haraway alrededor de la noción del cyborg, lo que aparece sugerido en la figura del Transformer. El Bicentenario se inaugura con una narrativa que sigue siendo vital y no pierde su aptitud novelesca, hereditaria de la tradición de la novela de aventuras, del folletín, pero a su vez atravesada por una estética aun más violenta y paródica. El artículo analiza una serie de elementos que se exacerban como resultado de una nueva concepción de las masculinidades en dos novelas recientes, Los topos (2008) de Félix Bruzzone y Letra muerta (2009) de Mariano García.<hr/>Roberto Arlt's first novel Mad Toy (1926) inaugurated a new genealogy in Argentine literature at the beginning of the Twentieth Century. Such a period was characterized by an exultant aesthetics and a purely urban narrative. The contemporary writing dynamics has introduced different sort of imagery that makes technique -provided by mass media and popular culture- the configurative element of the narrative perception. The new paradigm developed by Donna Haraway -the notion of cyborg- grants access to a new theoretical approach to the Transformers'image. The Bicentennial celebration has reinforced the vitality and novelistic potential of the Argentine literature, inherited from adventure and periodical novels but, at the same time, cross-grained by a more violent and parody-like aesthetics. This piece of article explores a series of elements which have been intensified as a result of a new manhood conception in two recent novels, Félix Bruzzone's Los Topos (2008) and Mariano García's Letra Muerta (2009). <![CDATA[Irreverently sensual: Trento by Leónidas Lamborghini]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt la escritura de Leónidas Lamborghini se caracteriza por una lectura crítica de la tradición literaria de Occidente. A diferencia de otras formas de relaciones intertextuales más ortodoxas, las vinculaciones ensayadas por el autor transgreden las convenciones y extreman las estrategias intertextuales componiendo enrevesados mosaicos, plagados de alusiones a textos previos. Este trabajo aborda uno de sus últimos libros, Trento (2003), donde se deconstruye el concilio de Trento, durante el cual el cuerpo de la Iglesia acordaría los aspectos dogmáticos más sobresalientes del Catolicismo. Especialmente, nos interesa analizar el modo en que el texto subvierte valores, enjuicia postulados, se burla de los fanatismos, entroniza la sexualidad y, en definitiva, revela las contradicciones irresueltas de la Iglesia como institución, desde una perspectiva carnavalesca que la parodia facilita. Es ese papel contestatario, que la risa y la "moral del bufón" apuntalan, el que imprime en el volumen su más evidente condición de reescritura revolucionaria y farsesca de la Historia.<hr/>the writing of Leónidas Lamborghini is characterized by a critical reading of the Occidental literary tradition. Unlike other forms of more orthodox intertextual relations, the entailments tried by the author transgress the conventions and carry far the intertextual strategies composing complicated mosaics, plagued of references to previous texts. This article analyze one of its last books, Trento (2003), where is deconstructed the council of Trento, during which the body of the church would decide the dogmatic aspects more substitutes of the Catholicism. Especially, it interests to us to analyze the form in that the text subverts values, judges postulates, deceives of the fanaticisms, it enthrones the sexuality and, really, reveals the contradictions of the institution Church, from a carnival perspective that parody facilitates. It is that opposition, which the laughter and the "moral of buffoon" prop up, the one that prints in the volume his more evident condition of revolutionary and satirical re-writing of History. <![CDATA[Resources in scientific popularization for children: Verbal and visual construction of nonsense]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt la escritura de divulgación científica para niños se ha enriquecido, en la última década, con nuevos y variados recursos de orden verbal y visual como medios eficaces del pasaje del conocimiento de sentido común al saber científico. Entre estos recursos, se analiza, en una colección destinada a niños de escolaridad primaria, el potencial de significación del disparate y su operatoria retórica en texto e imagen. El marco teórico-metodológico integra una perspectiva tradicional de análisis retórico con la perspectiva sistémico-funcional desarrollada por Michael Halliday y la gramática del diseño visual de Gunther Kress y Theo van Leeuwen.<hr/>scientific popularization for children has been enriched, in the last decade, with new and varied written and visual resources as effective means in the passage from common sense to scientific knowledge. Among these resources, we analyse, in a book series for children in school age, the meaning potential of nonsense in its rhetorical performance in written and visual texts. The theoretical and methodological approach integrates a traditional view of rhetorical analysis with the systemic-functional perspective developed by Michael Halliday, as well as Gunther Kress and Theo van Leeuwen´s grammar of visual design. <![CDATA[El hacer argumentativo: Pedagogía y teoría de la argumentación. Entrevista a Christian Plantin]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt la escritura de divulgación científica para niños se ha enriquecido, en la última década, con nuevos y variados recursos de orden verbal y visual como medios eficaces del pasaje del conocimiento de sentido común al saber científico. Entre estos recursos, se analiza, en una colección destinada a niños de escolaridad primaria, el potencial de significación del disparate y su operatoria retórica en texto e imagen. El marco teórico-metodológico integra una perspectiva tradicional de análisis retórico con la perspectiva sistémico-funcional desarrollada por Michael Halliday y la gramática del diseño visual de Gunther Kress y Theo van Leeuwen.<hr/>scientific popularization for children has been enriched, in the last decade, with new and varied written and visual resources as effective means in the passage from common sense to scientific knowledge. Among these resources, we analyse, in a book series for children in school age, the meaning potential of nonsense in its rhetorical performance in written and visual texts. The theoretical and methodological approach integrates a traditional view of rhetorical analysis with the systemic-functional perspective developed by Michael Halliday, as well as Gunther Kress and Theo van Leeuwen´s grammar of visual design. <![CDATA[Viaje y relato en Latinoamérica]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt la escritura de divulgación científica para niños se ha enriquecido, en la última década, con nuevos y variados recursos de orden verbal y visual como medios eficaces del pasaje del conocimiento de sentido común al saber científico. Entre estos recursos, se analiza, en una colección destinada a niños de escolaridad primaria, el potencial de significación del disparate y su operatoria retórica en texto e imagen. El marco teórico-metodológico integra una perspectiva tradicional de análisis retórico con la perspectiva sistémico-funcional desarrollada por Michael Halliday y la gramática del diseño visual de Gunther Kress y Theo van Leeuwen.<hr/>scientific popularization for children has been enriched, in the last decade, with new and varied written and visual resources as effective means in the passage from common sense to scientific knowledge. Among these resources, we analyse, in a book series for children in school age, the meaning potential of nonsense in its rhetorical performance in written and visual texts. The theoretical and methodological approach integrates a traditional view of rhetorical analysis with the systemic-functional perspective developed by Michael Halliday, as well as Gunther Kress and Theo van Leeuwen´s grammar of visual design. <![CDATA[Mapa de una pasión caribeña: Lecturas sobre Edgardo Rodríguez Juliá]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt la escritura de divulgación científica para niños se ha enriquecido, en la última década, con nuevos y variados recursos de orden verbal y visual como medios eficaces del pasaje del conocimiento de sentido común al saber científico. Entre estos recursos, se analiza, en una colección destinada a niños de escolaridad primaria, el potencial de significación del disparate y su operatoria retórica en texto e imagen. El marco teórico-metodológico integra una perspectiva tradicional de análisis retórico con la perspectiva sistémico-funcional desarrollada por Michael Halliday y la gramática del diseño visual de Gunther Kress y Theo van Leeuwen.<hr/>scientific popularization for children has been enriched, in the last decade, with new and varied written and visual resources as effective means in the passage from common sense to scientific knowledge. Among these resources, we analyse, in a book series for children in school age, the meaning potential of nonsense in its rhetorical performance in written and visual texts. The theoretical and methodological approach integrates a traditional view of rhetorical analysis with the systemic-functional perspective developed by Michael Halliday, as well as Gunther Kress and Theo van Leeuwen´s grammar of visual design. <![CDATA[Roberto Arlt en los años treinta]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-46692011000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt la escritura de divulgación científica para niños se ha enriquecido, en la última década, con nuevos y variados recursos de orden verbal y visual como medios eficaces del pasaje del conocimiento de sentido común al saber científico. Entre estos recursos, se analiza, en una colección destinada a niños de escolaridad primaria, el potencial de significación del disparate y su operatoria retórica en texto e imagen. El marco teórico-metodológico integra una perspectiva tradicional de análisis retórico con la perspectiva sistémico-funcional desarrollada por Michael Halliday y la gramática del diseño visual de Gunther Kress y Theo van Leeuwen.<hr/>scientific popularization for children has been enriched, in the last decade, with new and varied written and visual resources as effective means in the passage from common sense to scientific knowledge. Among these resources, we analyse, in a book series for children in school age, the meaning potential of nonsense in its rhetorical performance in written and visual texts. The theoretical and methodological approach integrates a traditional view of rhetorical analysis with the systemic-functional perspective developed by Michael Halliday, as well as Gunther Kress and Theo van Leeuwen´s grammar of visual design.