Scielo RSS <![CDATA[Subjetividad y procesos cognitivos]]> http://www.scielo.org.ar/rss.php?pid=1852-731020130002&lang=pt vol. 17 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.ar/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.ar <![CDATA[Relevance of Awareness of Social Representations of Male Adolescents Regarding Paternity in Adolescence, for the Development of Social Policies]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En Brasil poco se conoce sobre investigaciones, discusiones y políticas públicas relacionadas a la paternidad adolescente, normalmente se privilegia la temática de la maternidad, quedando el padre adolescente olvidado. En este contexto, el presente artículo pretendió reflexionar sobre la importancia del conocimiento de las representaciones sociales de los adolescentes varones acerca de la paternidad adolescente para la creación de políticas públicas capaces de ofrecerles apoyo para el ejercicio de la paternidad. El estudio abordó aspectos sobre representaciones sociales, políticas públicas, adolescencia, sexualidad y paternidad. Los resultados de la investigación evidencian la importancia de las representaciones de los propios adolescentes varones acerca de la paternidad en la adolescencia, intentando contribuir en la construcción de políticas públicas orientadas a la facilitación del proceso de aceptación de la paternidad por parte de esta población, ya que, el adolescente que vivencia el proceso de la paternidad puede hacer contribuciones positivas, mostrando al Estado sus dificultades y necesidades y, en contrapartida, la deficiencia de las políticas públicas ya existentes.<hr/>In Brazil, little is known about research, discussions or public policies regarding adolescent paternity, since normally motherhood themes are prioritized, disregarding the adolescent father. In this context, the present article sought to reflect on the importance of learning about social representations of male adolescents regarding the adolescent paternity role. The study considers aspects of social representations, social policies, adolescence, sexuality and paternity. The research results stress the importance of the representations of male adolescents as regards adolescent paternity in view of contributing to the creation of social policies that facilitate the acceptance of paternity by male adolescent parents, since the adolescent who experiences the paternity process can make positive contributions, by manifesting to the state his difficulties and needs as well as deficiencies in present social policies. <![CDATA[Why Do People Pay Their Taxes?]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo es contribuir al debate sobre por qué algunas personas pagan impuestos y otras no, revisando el modelo desarrollado por Weigel, Heissing and Elffers (1987). Según ello, el incumplimiento de las leyes fiscales puede ser comprendida como un acto defectuoso parte de un dilema social. En este tipo de dilema, también conocido como la tragedia de los comunes, los individuos maximizan sus resultados si hacen una elección defectuosa, sin embargo, todos se perjudican si todos hacen la misma elección. Lo más importante del modelo es que resalta la importancia de considerar las interacciones entre las variables para explicar el cumplimiento de las leyes fiscales. El comportamiento fiscal presenta más de una dimensión y por lo tanto, la respuesta final del por qué las personas pagan sus impuestos está en la reunión de un gran conjunto de variables, frecuentemente aisladas y en la transformación del supuesto ceteris paribus que hoy representa la investigación completa en un simple, pero importante, primer paso.<hr/>The aim of this work is to contribute to the debate on why some people pay their taxes and some don't, based on a revision of the model developed by Weigel, Heissing and Effers (1987). According to the model, not abiding by tax regulations can be perceived as an unsound act, part of a social dilemma. In this type of dilemma, also known as the tragedy of the commoners, individuals maximize the results if they make an unsound choice, yet all are at a disadvantage if all make the same choice. The most significant feature of the model is that it underscores the importance of considering the interactions among variables to explain compliance with tax regulations. Attitudes towards tax present more than one dimension and, therefore, the final answer to why people pay their taxes is found in a combination of variables, frequently isolated, and in the transformation of the supposed ceteris paribus which now represents the complete research in one simple, but important, first step. <![CDATA[Religiosity, Spirituality and Skepticism: Mediation of Authoritarianism]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Inicialmente la Religiosidad y la Espiritualidad fueron categorías utilizadas indistintamente en la literatura académica. Sin embargo, actualmente se plantean como categorías independientes, tanto en términos de opuestos como complementarios. En este sentido, ciertos aspectos de la religiosidad -en mayor medida que de la espiritualidad- se han asociado históricamente a fenómenos como el autoritarismo en términos de pensamiento dogmático. El objetivo principal de este trabajo fue, en primer lugar, describir las autoidentificaciones que realizan los sujetos evaluados religiosos, espirituales y escépticos, para luego observar si existen diferencias entre estos grupos y el autoritarismo. Para tal fin, se trabajó con una muestra de tipo intencional, no probabilística, compuesta por 359 estudiantes universitarios. Los datos fueron recolectados a través de un instrumento de evaluación autoadministrable que indagaba la autoidentificación Religioso-Espiritual-Escéptico, la Escala de autoritarismo del ala de derechas (RWA) y Variables sociodemográficas. En primer lugar, se observa que la muestra, en su gran mayoría, se autoidentifica como religiosa o espiritual (92.7%). En segundo lugar, se observan mayores niveles de autoritarismo entre los que se identifican a sí mismos religiosos.<hr/>Initially religiosity and spirituality were interchangeable terms, as concerns academic literature. However, nowadays, the terms are considered as separate categories, either as opposite or complementary ones. In this sense, certain aspects of religiosity -more than those of spirituality- have been traditionally associated with such phenomena as authoritarianism, as regards dogmatic thinking. The main objective of this paper is to describe auto identifications asserted by individuals appraised as religious, spiritual and skeptical, in order to conclude if there are differences between these groups and authoritarianism. To this end, the sample chosen was intentional, not random, composed of 359 university students. The data was collected through a self-administered assessment instrument which inquired on the nature of auto identification: religious- spiritual-skeptical, as well as through the right-wing authoritarianism scale (RWA) and through socio-demographic definitions. It can be observed in the first place, that the majority of the sample auto identify as spiritual or religious (92.7%). It is observed, in the second place, that higher levels of authoritarianism were found among those who identify themselves as religious. <![CDATA[The Fundamentalist Oriented Violence in Journalistic Notes: Common Traits and Differences Regarding the Object and Subject of the Wishes in the Notes]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los autores estudian seis notas periodísticas en periódicos de Argentina, España y México sobre dos situaciones de violencia, una en Noruega (fundamentalismo católico) y otra en Nigeria (fundamentalismo islámico). Para ello aplican los instrumentos del algoritmo David Liberman (ADL) que permite analizar los deseos y las defensas en los relatos y en las palabras. Los autores concluyen que I) los periódicos tienden a caracterizar las acciones de violencia con una orientación fundamentalista con los mismos rasgos: 1) afán de venganza, 2) tendencia a la deshumanización de los propios actos, 3) respeto del dogma. Además, tienden a caracterizar los argumentos de tales actos de violencia en los mismos rasgos: 1) apego al dogma, 2) sentimiento de injusticia. El pasaje desde el apego al dogma hasta el sentimiento de injusticia parece ser el detonante concreto de los actos violentos, II) además de estos rasgos comunes, se presentan algunas diferencias entre las caracterizaciones de uno y otro acto de violencia: el fundamentalismo en Noruega (que es producido por un sujeto individual) es considerado como contagioso e histriónico, y el fundamentalismo en Nigeria está organizado de manera grupal, con líderes reconocidos, III) las acciones de los actores opuestos al fundamentalismo tienen algunos rasgos comunes y otros contrapuestos. Entre los rasgos comunes se encuentra sobre todo el padecer la violencia de los actores fundamentalistas, y entre los rasgos diferenciales se encuentra el hecho de que los noruegos responden a estos actos violentos con medidas que se atienen a la ley, mientras que los nigerianos recurren a actos basados en los mismos deseos y defensas que el grupo fundamentalista. En cuanto a los argumentos de uno y otro grupo que responde a las agresiones de orientación fundamentalista, consisten en el apego al dogma. A ello se agrega otro argumento entre los agredidos en Noruega, consistente en considerar al agresor como insano, IV) En cuanto al vínculo entre agresor y agredido, en Noruega tiende a la desaceleración de la violencia, y en Nigeria tiende a que se incremente, V) Se destaca además la importancia de la cantidad de muertos por los atentados, VI) Los periódicos se posicionan de de manera diferenciada respecto de cada uno de los actos de violencia. Respecto de los atentados en Noruega, las notas periodísticas tienen un enfoque coincidente con el de la de la comunidad atacada, salvo en cuanto al argumento referido al desequilibrio mental, en lugar del cual proponen otro argumento, referido a una agenda política similar a la del nazismo. En cambio, respecto de los atentados en Nigeria las notas periodísticas tienen un enfoque más imparcial y "objetivo" de los hechos. Tal vez se pueda atribuir al periódico la posición (descrita en una de las notas) de los líderes espirituales nigerianos de diferentes credos que exhortan a la no beligerancia de los contendientes, las cuales, sin embargo, no tienen resultados positivos inmediatos, VII) Mientras que la crudeza de la violencia asesina predomina en las notas referidas a los actos de los fundamentalistas nigerianos, estos rasgos quedan algo más matizados en las notas referidas a los actos del fundamentalista noruego, ya que alternan con especulaciones sobre sus determinantes y con alusiones al juicio que se le realizaba.<hr/>The authors study six journalistic notes appearing in newspapers from Argentina, Spain and Mexico about two situations of violence, one in Norway (Catholic fundamentalism) and the other one in Nigeria (Islamic fundamentalism). For this purpose, they apply the instruments of the David Liberman algorithm (DLA) which allow them to analyze the wishes and defenses in the narrations and the words. The authors conclude that I) the newspapers tend to characterize the acts of violence with a fundamentalist orientation with the same traits: 1) thirst for revenge, 2) inclination to the dehumanization of the own acts, 3) respect for dogma. Moreover, they tend to characterize the arguments of such acts of violence in the same features: 1) adherence to dogma, 2) feeling of injustice. The passage from the adherence to dogma to the feeling of injustice seems to be the detonator of the violent acts. Apart from these common features, there are some differences between one act of violence and another. The fundamentalism in Norway (which is produced by an individual subject) is considered contagious and histrionic, and the fundamentalism in Nigeria is organized as a group, with recognized leaders, III) The actions of the actors opposed to the fundamentalism have some common and countered features. Within the common features, we have specially the fact of suffering violence from the fundamentalist actors, and among the countered features, we have the fact that Norwegians respond to these violent acts using legal measures, while Nigerians use acts based on the same wishes and defenses of the fundamentalist group. Regarding the arguments of one and other groups in response to the aggressions of fundamentalist orientation, they consist in the attachment to dogma. In addition, there is another argument among the attacked in Norway, consisting in considering the aggressor as insane, IV) Regarding the link between aggressor and victim, it tends to the deceleration of the violence in Norway, and to it's acceleration in Nigeria, V) we also emphasize the importance of the amount of deceased due to attempts, VI) The newspapers have a differential position regarding each of the acts of violence. In regards the attacks in Norway, the journalistic notes have an approach coincident with the community attacked, except from the argument referred to mental imbalance, which they propose to replace with another argument, referred to a political agenda similar to the one of Nazism. On the contrary, regarding the attempts in Nigeria, the journalistic notes have a more impartial and "objective" approach of the facts. We may be able to attribute to the newspaper the position (described in one of the notes) of the Nigerian spiritual leaders of different creeds that exhort to the non-belligerency of the contenders, which, however, have no immediate positive results, VII) While the rawness of the assassin violence predominates in the notes referred to the Nigerian fundamentalists' acts, these traits are more attenuated in the notes referred to the Norwegian fundamentalists' acts, because they alternate with speculations over their determinants and with references to the judgment that was performed to it. <![CDATA[Comparative Study of Two Newspapers Informing on the Same Political Event]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presenta un estudio sobre periodismo político que contiene dos sectores diferenciados. Por un lado, se analizan con el algoritmo David Liberman (ADL) las tapas de dos diarios argentinos referidas a un mismo suceso político. En la segunda parte, de esos mismos diarios y con el mismo método se estudiaron dos notas de autor. Finalmente, se combinan los resultados de uno y otro análisis.<hr/>A study on political journalism, containing two dissimilar sectors, is presented. On the one hand, the analysis concerns the front pages of two argentine newspapers referring to the same political event. Secondly, in the same newspapers and with the same method, two opinion pieces are analysed. Finally, results of both analyses are combined. <![CDATA[Analysis of the Narratives of Five Coordinators of Basic Ecclesial Communities to Identify the Ideals that Prompt Their Collective Actions in the Decade of the 80's with the David Liberman Algorithm (DLA) Method on the Narrative Level]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Primero se presenta el proyecto investigativo y el contexto donde se realiza la investigación en curso. Después, se contextualiza al lector respecto de lo que son las Comunidades Eclesiales de Base (CEB) y sus ideales propuestos. Posteriormente, se desarrolla brevemente la propuesta teórica de los ideales basada en la teoría psicoanalítica y se esboza la base metodológica de análisis de los relatos desde el algoritmo David Liberman. Finalmente, se presenta el análisis de los relatos de cinco entrevistados que participaron en las Comunidades Eclesiales de Base en la década de los 80, con el objetivo de destacar los ideales predominantes expresados en sus narrativas. Según el resultado global del análisis, los ideales predominantes en los relatos analizados fueron: la valentía, como una actitud fundamental para emprender acciones al interior y exterior del grupo. El ideal religioso aparece como contexto que aglutina a los miembros mediante actividades como los ejercicios espirituales. Este valor queda al servicio de la promoción de acciones reivindicativas en búsqueda de justicia en la obtención de servicios públicos, así como del ideal de una formación que concientiza. El ideal estético se manifiesta como subsidiario de la formación social en actividades lúdicas y recreativas como el teatro y el deporte. Finalmente, se analiza la dispersión existente de los ideales y se discute tanto con los referentes bibliográficos sobre CEB así como con el marco teórico referencial. A modo de conclusión, se manifiesta la importancia y prospectiva de la investigación.<hr/>First, the research project is presented as well as the context in which the research is conducted. Then, the concept of the Basic Ecclesial Communities (BEC) and their proposed ideals is introduced. After that, the theoretical principles regarding ideals, based on psychoanalytic theory, are presented, and the methodological basis of analysis of the narratives, based on the David Liberman algorithm, is outlined. Finally, the analysis of the narratives of five interviewees who participated in the Basic Ecclesial Communities in the 80's is shown, with the aim of highlighting the dominant ideals expressed in their narratives. The overall result of the analysis shows that the dominant ideal in the narratives was courage, as a fundamental attitude to undertake action inside and outside the group. The religious ideal appears as a pervading ideal that reunites members through activities such as retreats. This value is at the service of vindictive action to reclaim social service benefits, as well as of guidance for a conscience awareness ideal. The aesthetic ideal is manifested as subsidiary of the social civility guidance regarding leisure and recreational activities such as the theatre and sports. Finally the dispersion existing concerning ideals is analysed and discussed in the light both of bibliographic BEC references and of the theoretical framework. The conclusion shows the importance and prospects of the research. <![CDATA[Political Corruption and Its Expression in the Journalistic Discourse]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo expone el estado del arte de una investigación en curso sobre los deseos, defensas e ideales que manifiesta el discurso periodístico en torno al problema de la corrupción política. El artículo considera desarrollos sobre corrupción política, psicología política, análisis del discurso político y análisis del discurso periodístico. La revisión de literatura abarca la perspectiva de la definición nominal y empírica de los conceptos y el marco referencial de tratados y de investigaciones sobre el tema. El análisis del estado del arte se cierra justificando el empleo de la metodología del análisis del discurso algoritmo David Liberman (ADL) para la presente investigación.<hr/>The present article presents the state of the art of an on-going research on wishes, defenses and ideals manifested in journalistic discourse regarding the problem of political corruption. The article considers production on political corruption, political psychology, political discourse analysis and journalistic discourse analysis. The literature revision takes into account the nominal as well as the empirical definition of the concepts, and the reference frame of books and research on the subject. The state of the art analysis closes with a justification for the use of the David Liberman algorithm (DLA) discourse analysis methodology in the present research. <![CDATA[Political Psychology: Fernando de la Rúa and Cristina Fernández de Kirchner, Their Expression Styles on Dealing with the Subjects of International Politics and Economy in Their Assumption Speeches]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo es un fragmento de una investigación mayor, la cual toma los discursos de Asunción de los presidentes del Mercosur desde el año 2000 a la actualidad como su objeto. Las categorías que se analizan son dos, enunciaciones en referencia a la Economía y las Relaciones Internacionales del país. Se trabaja sobre solo dos discursos de asunción de presidentes de la República Argentina, Fernando de la Rúa y Cristina Fernández de Kirchner. Se utiliza el algoritmo David Liberman como metodología de análisis del discurso, específicamente los niveles de actos del habla y redes de palabras. El método se aplica sobre un fragmento, obtenido por el juicio interjueces, los cuales determinan la idea nuclear y las ideas complementarias para cada temática en cada discurso.<hr/>This work is the fragment of a larger research, whose object is the assumption discourses of the Mercosur presidents, from the year 2000 to the present. The categories analyzed are two, enunciations referring to Economy and to International Relations of the country. The present article focuses on only two assumption discourses of argentine presidents, Fernando de la Ra and Cristina Fernandez de Kirchner. The methodology of discourse analysis, specifically on the speech act and word net levels, is the David Liberman algorithm. The method is applied to a fragment, proposed by inter-judge deliberation, since it's they who determine the nuclear idea as well as the complementary ones for each theme in each discourse. <![CDATA[A New Approach to Persuasion, from a Psychoanalytic Perspective]]> http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta un aporte al estudio de la persuasión dentro del marco de la intersubjetividad en los vínculos. El conjunto corresponde a una tesis doctoral sobre la manipulación a través del discurso. La muestra que se utilizó para esta investigación es una obra literaria -el Ricardo III de Shakespeare- cuyo personaje central es un maestro en el arte de persuadir. La investigación abarca dos etapas: la primera, en que los estudios se focalizaron en el proceso que se produce al momento de la persuasión y una segunda etapa, en que el acento está puesto en lo que resulta apto, en cada caso particular, para convencer o persuadir al interlocutor. El texto que aquí se analiza está formado por fragmentos seleccionados de una escena de la obra, a los que se le aplicó el Algoritmo David Liberman (ADL), un método de análisis del discurso, basado en la teoría freudiana de pulsiones y defensas. Dicha escena, considerada de antología, nos ha ofrecido óptimas condiciones para generar un nuevo aporte a la interpretación de la persuasión desde la perspectiva psicoanalítica y para profundizar en el tema de la intersubjetividad en los vínculos.<hr/>This article presents a contribution to the study of persuasion, including it in the area of intersubjective bonds. Both concepts are part of a doctoral thesis on manipulation through discourse. The sample used for this investigation is a literary play, Richard III by W. Shakespeare. The main character is well known for his expertise in the art of persuasion. This investigation includes two stages: the first one that centers the studies on the process that takes place at the moment of persuasion; and a second stage, centered on what is suitable, in each particular case, to convince or persuade the interlocutor. The text here analyzed is constituted by selected fragments to which the David Liberman Algorithm (DLA) was applied. It is a method on discourse analysis, based on the Freudian theory of drives and defenses. The scene, considered memorable, provided excellent conditions to investigate a new approach to the interpretation of persuasion from a psychoanalytic perspective as well as an opportunity for a more sophisticated research on the subject of intersubjective bonds.