SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 issue3Higher education and cultural diversity: analysis of formative experiences of young indigenous students in university extension programsAutonomy and ICT in Young and Adults' learning: Socio critical pedagogy through scratch workshops author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Praxis educativa

On-line version ISSN 0328-9702

Abstract

BUSTAMANTE, Laura Andrea; AYLLON, Silvia  and  ESCANES, Gabriel. Abordando la trayectoria universitaria desde el pensamiento complejo. Prax. educ. [online]. 2018, vol.22, n.3, pp.64-70. ISSN 0328-9702.  http://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220307.

Esta investigación se propone analizar desde el punto de vista del pensamiento complejo, las experiencias vitales de estudiantes durante los primeros años en la universidad. Se han tomado como referencia teórica, algunas de las más destacadas ideas de Edgar Morin, específicamente los tres principios de la complejidad: dialógico, recursivo y hologramático. La metodología utilizada es cualitativa, se analizan entrevistas en profundidad a estudiantes con diferentes trayectorias académicas. Los principales resultados obtenidos se organizan alrededor de las categorías autonomía/dependencia, estudio/trabajo y continuidad/discontinuidad.

Keywords : Estudiantes; Universidad; Complejidad.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License