SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9Porción o proporción: un lugar femenino de la cultura política en Buenos AiresControl y generización de los cuerpos durante el peronismo: La educación física como transmisora de valores en el ámbito escolar (1946-1955) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


La aljaba

versión On-line ISSN 1669-5704

Resumen

HERNANDEZ, Adriana  y  REYBET, Carmen. Body and curriculum: Discursive practices in the field of physical education. Aljaba [online]. 2005, vol.9, pp.91-103. ISSN 1669-5704.

The present work approaches physical education as a schooling space particularly significant in the production of the gendered subjectivity. From a Foucaultian perspective on discourse, as constitutive of social life, we use the term discursive practices in the sense that habilitates the recognition of the interrelation among ideas, the schooling institution and the specific technologies that produce life in schools. In this article we intend to make visible the articulation of discursive practices that structure experiences, classifications and distinctions of men and women. The category 'hidden curriculum' is re-signified as a dispositive articulating certain relations of knowledge and power. From a gender perspective, we try to understand the particular power effects on the bodies of girls and boys in the classes of physical education.

Palabras clave : Gender; Discursive practices; Curriculum; Body.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons