SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18Parsimonia cognitiva y legitimación de las injusticias sociales: la creencia en el mundo justo y el fatalismo latinoamericanoAdaptación y validación de la versión reducida de la escala de autoritarismo de derechas (RWA) al contexto argentino índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Anuario de investigaciones

versión On-line ISSN 1851-1686

Resumen

DI IORIO, Jorgelina; LENTA, Malena  y  HOJMAN, Gabriel. Conceptualizations of childohood: From the minority to the child's interest.  A study of scientific productios in psychology. Anu. investig. [online]. 2011, vol.18, pp.227-236. ISSN 1851-1686.

Childhood as a subject-object is in a field of senses' disputes in Social Sciences. Normalization hegemonic perspective reproduces the idea of a single child possibly and desirable, connoting deicit those who don´t fulill that expectations. This raises the need to make visible and include other narratives that allow problematize the ield of childhood, rethinking their relationship with the production of knowledge from the university. From a purposive sampling, we analyzed 55 scientific articles in 2006 and 71 of 2010 published in "Memorias Jornadas de Investigación" (Faculty of Psychology, UBA) to describe the conceptualizations of childhood and its relation to supervisory logic and/or the interests of the child. It realized an inductive data analysis, finding that while some texts explicit rights perspective, practices -research or professional- still "objectifies" childhood.

Palabras clave : Childhood; Scientific production; Psychology.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons