SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número45La transformación frustrada: condiciones de trabajo y carrera docente en Uruguay (2005-2014)Condiciones de trabajo y carrera docente en las escuelas públicas brasileñas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Propuesta educativa

versión On-line ISSN 1995-7785

Resumen

MARTINEZ BOOM, Alberto. Maestro, función docente y escolarización en Colombia. Propuesta educativa (Online) [online]. 2016, n.45, pp.34-49. ISSN 1995-7785.

This paper draws on a historical perspective to explore teacher´s mutations and changes in Colombia. It explores transformations since the public teacher who appears in school, in the late eighteenth and early nineteenth century, to the teacher function that modulates time and space in contemporary schooling. The paper risks a political regard about that subjectivity which varies from the preeminence of methodological skills to the commitments demanded today by educapital, performance society, optimization devices and the learning to learn speed.

Palabras clave : Teachers history; Schooling; Teachers function; Learning; Subjectivity.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons