SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número13Territorio y creación de empresas de economía social: Estudio a nivel de las Comunidades Autónomas de EspañaLa intermediación laboral con la participación de la administración pública. Una buena práctica de gestión municipal: Los casos de Medellin (Colombia) y San Cristóbal (Venezuela) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Pampa (Santa Fe)

versión On-line ISSN 2314-0208

Resumen

MENDEZ SASTOQUE, Marlon Javier  y  JURADO GALLEGO, Gloria Esperanza. La universidad en la promoción de procesos de desarrollo local: reflexiones alrededor del proyecto «Universidad en el Campo». Pampa [online]. 2016, n.13, pp.115-126. ISSN 2314-0208.

It reflects on the role of universities in promoting local development processes, through the analysis of a particular case: the project «University in the country», experience that joined six universities around a common aim: generating processes of development through the design and implementation of a program of higher education for rural youth in poverty, In four Latin American countries (Colombia, Bolivia, Mexico and Nicaragua). The analysis identified four main social roles: a) the university as increaser of the cooperative actions, b) the university as empower of the local social tissue, c) the university as expander of circles of relationships, and d) the university as promoter of development networks. We conclude that contribute to reinforcement the local capacities for development management is the main contribution of university extension to social transformation.

Palabras clave : University and Development; University extension; Local rural development.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons