SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número36Radicalización política y represión estatal: la juventud obrera y universitaria ante la Revolución Cubana y el Plan CONINTES. El caso de la ciudad de La Plata, Argentina (1959-1962)MEMORIAS COLECTIVAS, IDEAS DE PROVINCIA Y CATOLICISMO EN LOS DEBATES DE LA ÚLTIMA LEY DE EDUCACIÓN DE CHACO (2008-2010) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Folia Histórica del Nordeste

versión impresa ISSN 0325-8238versión On-line ISSN 2525-1627

Resumen

SCHOSSLER, Mariana. Questions about the Nueva Escuela Histórico argentina: problems and proposals on the study of a historiographical school. Folia [online]. 2019, n.36, pp.73-100. ISSN 0325-8238.  http://dx.doi.org/10.30972/fhn.0363719.

This article aims to discuss some of the central topics of the PhD thesis project that I have been developing at the University of Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), Brazil, since the second half of 2016. I show part of my research trajectory and how I constructed the research problem. I explore some of my main questions about the Nueva Escuela Histórica group in Argentina and reflect on how the trajectories of Ricardo Levene and Guillermo Furlong SJ can help to understand the Argentine historiography of the first half of the 20th century. Finally, I point out several questions relevant to the study of groups of historians that are part of historiographical schools and try to establish a dialogue on the different variables that compose the research topic and are important to problematize it.

Palabras clave : Nueva Escuela Histórica; Ricardo Levene; Guillermo Furlong SJ; Historiografia argentina.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )