SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número40PINTAR LA PROPIA ALDEA. EL TRATAMIENTO DEL ESPACIO EN LA DEUDA INTERNA (1988) Y LA ÚLTIMA SIEMBRA (1991)HACIA LA CONQUISTA DEL NORTE: EL PROYECTO PIONERO DE FILM GRÁFICO Y LAS BATALLAS POR LA DISTRIBUCIÓN (1916-1918) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Folia Histórica del Nordeste

versión impresa ISSN 0325-8238versión On-line ISSN 2525-1627

Resumen

MORALES, Iván. BADUR HOGAR, A COSMOPOLITAN BET FOR REGIONAL CINEMA. Folia [online]. 2021, n.40, pp.149-162. ISSN 0325-8238.  http://dx.doi.org/10.30972/fhn.0404719.

In this article I will analyze Rodrigo Moscoso’s Badur Hogar (2019), a film from Salta that appropriates the romantic comedy genre to narrate a local and, at the same time, universal story. The film avoids the touristic slogan -“Salta, la linda”- but does not give up the chance to create, right from the capital city of Salta, a cinema of urban aspirations. This raises the questions of whether the so-called “regional cinema” can be cosmopolitan without falling into exotism for export, or whether it has to adjust itself to a certain independent film codified style that film festivals demand. Moscoso does not reject the typical elements of local culture or identity: a certain mode of being, acting, and talking. But he uses the comedy resources to mock any intention of converting the salteñidad into a fixed identity condemned to repeat the same practices, traditions, landscapes, topics, and characters.

Palabras clave : Cinema of Salta; Romantic comedy; Regional cinema..

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )