SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número19El poder y la construcción de la identidad laboral de los docentes de infancia: Limitaciones de la teoría para pensar la transformación escolarDiversidad y desigualdad en las políticas de Estado: Reflexiones a propósito del proyecto de Educación Intercultural Bilingüe en el Ministerio de Educación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos de antropología social

versión On-line ISSN 1850-275X

Resumen

NEUFELD, María Rosa  y  THISTED, Jens Ariel. "Vino viejo en odres nuevos": acerca de educabilidad y resiliencia. Cuad. antropol. soc. [online]. 2004, n.19, pp.83-99. ISSN 1850-275X.

   In this article, we explore two concepts widely used today in educational milieux: "educability" (why education isn't equally successfull with every children) and "resilience" (which explains the reasons for differences: some people, in adversity -social or familial violence- or poverty, "go ahead" while others, in the same situations, fail to do so). Prestigious agencies and authors foster these concepts, and we ask for the new problems they introduce. Those who talk about "educability" look at the child and put the blame at the family, but don´t take care on the context of  schools and pedagogic practices. We point on the racialization of the culture concept, and the supposition of the intergenerational transmision of poverty. And the deceitful way in which a collective problem associated to inequality is thought as individual capabilities, make it possible to look for "resilients": those who are able to cope with their milieu. At the same time, it hides the social origin of singular problems.

Palabras clave : Educability; Resilience; Familial context; Socialization; Culture of poverty.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons