SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.2 número2Categorización de la comprensión de gráficas estadísticas en estudiantes de secundaria (12-15)El grado de reflexión de los alumnos de cálculo diferencial: Una experiencia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Bookmark


Revista electrónica de investigación en educación en ciencias

versión On-line ISSN 1850-6666

Resumen

LLANOS, Viviana Carolina; OTERO, Maria Rita  y  BANKS LEITE, Luci. Argumentación matemática en los libros de texto de la enseñanza media. Rev. electrón. investig. educ. cienc. [online]. 2007, vol.2, n.2, pp. 39-53. ISSN 1850-6666.

This investigation studies some problems arising around the mathematical argumentation used by text books in the secondary school. One hundred and thirty seven (N = 137) textbooks have been analyzed using an inductive categorization referring at diverse argumentation aspects like: traditions, argumentation beginnings, argumentation degrees, relationships between the external images and the argumentation. The changes of mathematical argumentation and its modifications in the texts during the time and their didactic implications are analyzed and are discussed. In addition, it is analyzing like the educative level of texts has influenced its argumentation style and how over certain mathematical properties the argumentations was made. The constructed categories are described and are discussed. Some first results that would be interesting for mathematical education are discussing here.

Palabras llave : Mathematical argumentation; Scholastic text books; Epistemology.

        · resumen en Español     · texto en Español     · pdf en Español