SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número1Geometría, gráficas, funciones en la escuelaEl análisis de video como recurso dirigido a la enseñanza de la física experimental: un ejemplo de aplicación en la mecánica índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Bookmark


Revista electrónica de investigación en educación en ciencias

versión On-line ISSN 1850-6666

Resumen

WERLE DE ALMEIDA, Lourdes M.; PESSOA DA SILVA, Karina A.  y  VERTUAN, Rodolfo E.. On the categorization of the signs in the Peircean Semiotics in activities of Mathematical Modelling. Rev. electrón. investig. educ. cienc. [online]. 2011, vol.6, n.1, pp. 8-17. ISSN 1850-6666.

In this paper we looking for an approach between Peircean Semiotics, particularly, between the phenomenological categorizations and the signs' levels of relationships established by Peirce and the Mathematical Modelling as a pedagogical alternative. The analysis of a Modelling activity allows us to infer that there are actions that are 'firsts', actions that are 'seconds' and actions that are 'thirds' in the development of a Mathematical Modelling activity, in line with the Peirce's categories: Firstness, Secondness and Thirdness. The analysis of the levels of relations (signification, objectivity, interpretation) established by the signs and made effective by the students, involves observing the relations or conceptual generalizations issued by them for their actions, enabling to observe indicative elements of the thinking reflected in the representations associates to the phenomenon in study.

Palabras llave : Mathematical modelling; Peircean semiotics; Phenomenological categories.

        · resumen en Portugués | Francés     · texto en Portugués     · pdf en Portugués