SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número1El análisis de video como recurso dirigido a la enseñanza de la física experimental: un ejemplo de aplicación en la mecánicaValidación de un cuestionario para investigar concepciones de profesores sobre ciencia y modelado científico en el contexto de la física índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Bookmark


Revista electrónica de investigación en educación en ciencias

versión On-line ISSN 1850-6666

Resumen

FRANZONI, Gilberto; LABURU, Carlos Eduardo  y  MOURA DA SILVA, Osmar Henrique. O desenho como mediador representacional entre o experimento e esquema de circuitos elétricos. Rev. electrón. investig. educ. cienc. [online]. 2011, vol.6, n.1, pp. 33-42. ISSN 1850-6666.

This article presents results of an investigation structured from multimodal representational principles in which drawing is used as mediatory activity to solve conceptual problems of high school students' learning when they pass in the experimental way for the conventional schemes used in electric circuits. The modal representation based on drawing allowed to open an initial space of dialogue for establishment of meanings linked to the content of electric circuits and it was later formalized with the official schematic language. In compatibility with the multimodal referential founds indicate that the mediation through drawing transforms it in a kind of representational bridges that facilitates the learning of the schemes and scientific contents in the study of electric circuits.

Palabras llave : Drawings; Multi-modal representation; Electric circuits; High school.

        · resumen en Español | Portugués | Francés     · texto en Portugués     · pdf en Portugués