SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número1Validación de un cuestionario para investigar concepciones de profesores sobre ciencia y modelado científico en el contexto de la físicaEl Diagrama de Cuerpo Libre como recurso de evaluación del aprendizaje significativo de la Biomecánica de un curso de formación de profesores de Educación Física índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista electrónica de investigación en educación en ciencias

versión On-line ISSN 1850-6666

Resumen

RAVIOLO, A.; AGUILAR, A.; RAMIREZ, P.  y  LOPEZ, E.. Two analogies in teaching the scientific model concept: Analysis of classrooms observations. Rev. electrón. investig. educ. cienc. [online]. 2011, vol.6, n.1, pp.61-70. ISSN 1850-6666.

Teaching about scientific models´ nature, as part of the nature of science, it is a priority objective recognised in science teaching. The purpose of this work is to verify the efficacy of a certain didactic proposal based on the use of analogies to understand the scientific model concept. It is presented a research design carried out by prospective teachers which includes the application of two analogies: black box and maps. Both analogies have been improved in relation to what is developed in bibliography. In this work, the students` achievements are exhibited in qualitative terms, using class analysis observations and self-evaluation questionnaire. It is proved here that this proposal resulted in an advance in the understanding of the science model and modelling concept as well as nature of analogies as a pedagogic resource.

Palabras clave : Nature of science; Model concept; Teaching and learning with analogies.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons