SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 issue1The teaching of Modern and Contemporary Physics at high school level and teachers initial education: missing the emancipatory communicative action and dialogical actionConceptions and beliefes in science, learning and teaching of university teachers author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista electrónica de investigación en educación en ciencias

On-line version ISSN 1850-6666

Abstract

LLANCAQUEO HENRIQUEZ, Alfonso; JIMENEZ-GALLARDO, Carlos  and  LEBRECHT DIAZ-PINTO, Walter. Aprendizaje de los conceptos de fuerza y energía en estudiantes de ingeniería: un estudio exploratorio. Rev. electrón. investig. educ. cienc. [online]. 2013, vol.8, n.1, pp.14-23. ISSN 1850-6666.

El presente trabajo informa resultados de un estudio descriptivo exploratorio  del aprendizaje de los conceptos de fuerza y energía, realizado con estudiantes de ingeniería de primer año. Participaron en este estudio 125 estudiantes de una asignatura de física general de la Universidad de La Frontera, Chile. La investigación se fundamenta en la teoría de los campos conceptuales de Vergnaud, adoptada como referencial teórico para el estudio de procesos de aprendizaje significativo de física. Los resultados obtenidos describen rasgos de la conceptualización y comprensión de significados de estos conceptos en dos momentos diferentes, al inicio y al término de la asignatura. Estos resultados permiten explorar el avance de los estudiantes en el aprendizaje y dominio de este campo conceptual.

Keywords : Fuerza y energía; Campos conceptuales; Aprendizaje significativo.

        · abstract in English | Portuguese | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License