SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13The secondary school in the crossroad of the citizenship: The state of knowledge and its investigationHeterogeneity of shifts and tensions in the mental models of "psychologists becoming professionals" in intervention over situated problems: Toward the dialectic of the diversity author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Anuario de investigaciones

On-line version ISSN 1851-1686

Abstract

CHARDON, María Cristina et al. Prácticas de cuidado y estilos de participación: algunas relaciones. Anu. investig. [online]. 2006, vol.13, pp.99-104. ISSN 1851-1686.

El objetivo del presente trabajo es reflexionar teóricamente acerca de la articulación de algunos hallazgos empíricos realizados en la investigación PS064. Se trabaja sobre la conceptualización de prácticas de cuidado, que implican aspectos valorares y también llevan implícitos estilos de participación. Se analizan las prácticas de cuidado a partir de los siguientes ejes: formas de nominación, manejo de la causalidad, instrumentos de registro, lógica de la resolución, contexto histórico de producción. El marco teórico incluye desarrollos de la etnografía educativa (Rockwell), de la Psicología Cultural (Cole) la teoría de los sistemas de actividad (Engeström) y desarrollos piagetianos y vigostkianos.Se incluyen conceptualizaciones del sociólogo alemán Norbert Elías.

Keywords : Prevención; Niños; Psicología cultural; Prácticas de cuidado.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License