SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número1Investigación documental sobre metodologías para la promoción de habilidades argumentativas escritas en países hispanohablantes, período 2000-2012Transformaciones en la producción simbólica en la clínica con niños con problemas de aprendizaje provenientes de contextos de pobreza índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Anuario de investigaciones

versión On-line ISSN 1851-1686

Resumen

GRECO, M. Beatriz. Explorations in educational psychology: scenes and authority's configurations in teaching and learning contexts. Anu. investig. [online]. 2013, vol.20, n.1, pp.167-171. ISSN 1851-1686.

This article proposes to locate in educational psychology to analyze scenes and authority's configurations in teaching and learning contexts. This analysis combines a critical reading of the emancipation's philosophy, particularly the Jacques Rancière's philosophy and its conceptual categories to explore and analyze specific educational phenomena, with the construction of "scenes" that are visible through the "use " of theoretical tools provided by the thought of this author. The "unprecedented knotting between universal and particular", the "disruption of a successive order of causes and effects naturalized", the "production of new meanings and sensitive in an equal sense" creating "a world within a world",  makes educational psychology work around an authority that keeps the asymmetry as its feature  and holds firmly equality as a principle.

Palabras clave : Educational psychology; Authority; Emancipation.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons