SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número2El léxico del poder en las traducciones de la Vida de Cicerón de Plutarco índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Circe de clásicos y modernos

versión On-line ISSN 1851-1724

Resumen

FERNANDEZ, Tomás. Lectiones adiaphorae, lectiones equipollentes and helical construction of stemmata. Circe clás. mod. [online]. 2019, vol.23, n.2, pp.104-121. ISSN 1851-1724.  http://dx.doi.org/10.19137/circe-2019-230207.

This article tries to determine the relevance of variants that are not innovations to filiate witnesses of a given work. Taking as its starting point a suggestive example by E. Menestò (I), it underlines the helical process leading to the construction of a stemma (II-III); it explains the purely negative relevance of genuine lessons (which allow to discard certain stemmata as invalid) (IV); it reviews the notions of lectiones adiaphorae (equally good) y equipollentes (equally good not only in themselves but also in the wider stemma) and offers a brief conclusion (V).

Palabras clave : Textual criticism; Stemmata; Errors; Lectiones adiaphorae; Menestò.

        · resumen en Español     · texto en Español