SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue12The Bicentenary, the psychology in education and interpretation categories of a latin-american realityWe are people without memory: Proposals for literary independence author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista Pilquen

On-line version ISSN 1851-3123

Abstract

ORTIZ MARIN, Ángel Manuel  and  DUARTE RAMIREZ, María del Rocío. El periodismo a principios del siglo XX (1900-1910). Rev. Pilquen [online]. 2010, n.12, pp.00-00. ISSN 1851-3123.

La etapa del porfiriato representó un episodio de enormes contradicciones para la historia de México del siglo XX. Los procesos sociales, económicos y políticos ocurridos entre 1900 y 1910 condicionaron a la sociedad de esa época y fueron el detonante para la ocurrencia de la "Revolución Mexicana", una de las más importantes revoluciones mundiales del siglo pasado. Este texto se propone analizar el periodismo que se ejerció en esos años, pues se constituyó en un fiel reflejo no sólo de una sociedad en transformación hacia la modernidad, sino también fue el espacio público en el cual se manifestaron nuevas formas de expresión de las renovadas corrientes del pensamiento liberal a principios del siglo XX.

Keywords : Porfiriato; Historia de México; Periodismo; Revolución Mexicana; Procesos socioculturales, políticos y económicos.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License