SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número2Las Salamancas: Testimonios Etnográficos, Historia Oral y Memoria ColectivaLa producción de pasiones en el enunciatario: A propósito de "No se culpe a nadie" (1956) de Julio Cortázar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Anclajes

versión On-line ISSN 1851-4669

Resumen

MACCIONI, Laura. Portraits of the New Man: revolutionary subjectivity in Episodes of the Cuban Revolutionary War and "the parade begins". Anclajes [online]. 2013, vol.17, n.2, pp.77-89. ISSN 1851-4669.

The New Man ideal depicted on Ernesto "Che" Guevara's Episodes of the Cuban Revolutionary War, and invoked as a social model in the discourse of the new revolutionary Cuban state after 1959 is taken here as a reference for reading Reinaldo Arena's short story "The parade begins". Contrary to Guevara's text, Arenas proposes that the revolutionary event does not mean the final de-alienation and emancipation of the repressed original subject, but the chance of opening up a space that allows to escape from the socially prescribed identities (man, warrior, hero) and explore new possible forms of subjectivity.

Palabras clave : Reinaldo Arenas; Ernesto "Che" Guevara; Cuban literature; Literary criticism; Cuban revolution.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons