SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número1Crítica, política y pedagogía decolonial: Una lectura a contrapeloNarrativa, mundo sensible y educación docente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Estudios de filosofía práctica e historia de las ideas

versión On-line ISSN 1851-9490

Resumen

MORRIS, Erick. An overlook on popular education and on the epitstemologies of the South: the Social Movements Popular University. Estud. filos. práct. hist. ideas [online]. 2017, vol.19, n.1, pp.31-40. ISSN 1851-9490.

This paper presents a reflection about some of the Social Movements Popular University (UPMS) experiences in Latin America in its 14 years of existence. This is done through the lens of popular education and of the epistemologies of the South, a theoretical proposal of Boaventura de Sousa Santos, which criticizes hegemonic western epistemological paradigms and argues for its overcoming. With a focus on Argentina and Brazil in the current context of regional political transformation, the text deals with challenges present in the articulation of resistances and the creation of emancipatory alternatives.

Palabras clave : UPMS; Popular Education; Latin America; Epistemologies of the South; Decolonial pedagogies.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons