SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número40Reforma Universitaria y Liberación Nacional: Las "primeras" agrupaciones peronistas y los orígenes de la FURN en La Plata (1962-1966)En las últimas casamatas: El movimiento estudiantil de la UBA en 1975 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Estudios - Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba

versión On-line ISSN 1852-1568

Resumen

YANN, Cristal. Los estudiantes frente a la Ley de Educación Superior en 1995: El caso de la Universidad de Buenos Aires. Estud. - Cent. Estud. Av., Univ. Nac. Córdoba [online]. 2018, n.40, pp.75-92. ISSN 1852-1568.

Abstract This article rebuilds a significant and little-researched process in the history of Argentine student movement, such as the student conflict in 1995, in which takeovers of universities and massive concentrations took place against the approval of the Law of Higher Education by Carlos Menem's government. Focusing on the case of the University of Buenos Aires, the work establishes a periodization and analyses the students' mobilization repertoires, the scope of the demonstrations and the role of the different student groups. Likewise, the text examines the incidence of student protest in the maintenance of the gratuity and autonomy of Argentine public University, as well as its influence on the social conflict during the 90s against the so-called neoliberal policies and its possible impact on the growth of the opposition to menemism.

Palabras clave : student movement; University of Buenos Aires; Law of Higher Education; menemism; neoliberalism.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons