SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.5 número5Atal allur a catade: Recuperación figural de la antigüedad pagana en las cantigas de Santa María de Alfonso XNarrar para contarlo: Labrando la memoria histórica en Beatus ille de Antonio Muñoz Molina índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Bookmark


Olivar

versión On-line ISSN 1852-4478

Resumen

NITSCH, Wolfram. Prisiones textuales: Artificio y violencia en la poesía española del barroco. Olivar [online]. 2004, vol.5, n.5, pp. 31-47. ISSN 1852-4478.

In search of a new artificial language, Góngora tries to retrieve by poetic means a similarity between words and things. Thus, in his sonnet «Prisión del nácar era articulado» (1620), in which artifice and violence are correlated, artificiality of the description itself corresponds to artificiality of the beauty that is described. Gongorine techniques have here a mimologic function, by which the text seems to make visible and audible a violence that has always been underlying the lyric praise of the mistress. Her «hyper-precious» image ows its outstanding beauty to masculine compelling action. This feature is reworked by other baroque poets such as Quevedo

Palabras llave : Góngora; Quevedo; Poesía barroca; Artificio; Violencia; Mimológicas.

        · resumen en Español     · texto en Español     · pdf en Español