SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número41LA PRÁCTICA DE ENSEÑANZA DE PROFESORES EN FORMACIÓN DE PEDAGOGÍA EN HISTORIA, GEOGRAFÍA Y CIENCIAS SOCIALES. UNA APROXIMACIÓN DESDE EL PORTAFOLIO índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Papeles de trabajo - Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural

versión On-line ISSN 1852-4508

Resumen

ANDREANI, Héctor. UN PATIO QUICHUA CON FRECUENCIA MODULADA. Pap. trab. - Cent. Estud. Interdiscip. Etnolingüíst. Antropol. Soc. [online]. 2021, n.41, pp.1-37. ISSN 1852-4508.

We analize the uses of bilingualism (Quichua-Spanish), exploring the network of “Quichuist” participants in a radio program developed since 2008 in a Mesopotamian town from Santiago del Estero (Argentina). Given its “social effectiveness”, and outside of postmodern or chauvinist explanations, we describe how the radio process is a propagator of the bilingual repertoire generated in seasonal migrant labor. This ethnographic investigation of the deployment of this driving force offers a more effective material explanation of the causes of linguistic maintenance.

Palabras clave : Bilingual Quichua/Spanish repertoire; Radio program; Linguistic ideologies; Driving force; Agonistic mischief.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )