SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 issue1On what is inscribed and not erased. Short physiology of repression and enjoyment author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Subjetividad y procesos cognitivos

On-line version ISSN 1852-7310

Abstract

ACEVEDO, María José. Las defensas funcionales en la constitución del sujeto social. Subj. procesos cogn. [online]. 2013, vol.17, n.1, pp.17-41. ISSN 1852-7310.

El presente estudio, de carácter psicosociológico, está basado en el análisis del relato de una joven docente, a partir de la aplicación del Algoritmo David Liberman. En el curso del mismo intentaremos mostrar la complementariedad de conceptos provenientes del psicoanálisis y el sociopsicoanálisis para dar cuenta del complejo proceso a lo largo del cual la narradora se desprende de la autoridad parental, y se asume como un sujeto social consciente de su proyecto de vida.

Keywords : Mecanismos defensivos; Deseos; Ideales; Modelo; Autoridad; Psicofamiliarismo; Psicosocialidad; Fuerza de creación; Cooperación estructural.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License