SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número1Descripción y ejemplificación de un instrumento de análisis del estado de la defensa en el componente tonal-paraverbal del lenguajeEstudio de las discrepancias respecto de los hechos en terapia de pareja y familia: conceptos, instrumentos, procedimientos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Subjetividad y procesos cognitivos

versión On-line ISSN 1852-7310

Resumen

RUTSATZ, Patrícia  y  MEDEIROS KOTHER MACEDO, Mônica. Challenges and changes in the psychoanalytic listening, in cases of toxicomania. Subj. procesos cogn. [online]. 2016, vol.20, n.1, pp.216-234. ISSN 1852-7310.

The article centers on a qualitative research on the challenges and changes taking place in the psychoanalytic listening of toxicomania. Six psychoanalysts having renowned expertise in this clinical area were interviewed. The data obtained were analyzed applying the method of interpretative analysis which allowed to make three proposals: the challenge of basing analyst transference on psychoanalysis when confronting therapy failure, the construction of analysis demand and the listening of the counter transference and the potential of harm reduction through the listening of another scene. Reflections, challenges and changes referred to by interviewed psychoanalysts confirm the relevant contribution of psychoanalysis to the field of toxicomania. It´s important that psychoanalysts accept the difficulties of clinical work and ensure encouraging processes of change in the exercise of listening.

Palabras clave : Toxicomanía; Psychoanalytical listening; Psychoanalysis.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons