SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 issue1The networks of peripheral intellectuals between 1920 and 1940: Attempt at a mapping and a theoretical approachPortinari's murals at the Hispanic Room of the United States' Library of Congress: the building of a Panamerican identity through the arts author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Cuadernos del CILHA

On-line version ISSN 1852-9615

Abstract

COLOMBI, Beatriz. Alfonso Reyes y las "Notas sobre la inteligencia americana": Una lectura en red. Cuad. CILHA [online]. 2011, vol.12, n.1, pp.109-123. ISSN 1852-9615.

En 1936 se realizan en Buenos el XIV Congreso Internacional del los PEN Clubs y la Séptima Conversación de la Organización de Cooperación Intelectual. En el contexto del avance del fascismo y de los regimenes totalitarios en Europa y el estallido de la Guerra Civil Española, los intelectuales europeos redefinen su lugar y a lo largo de la década del treinta la ideología del escritor como clerc comienza a ser sustituida por la del escritor comprometido. En este escenario polémico, Alfonso Reyes lee sus "Notas sobre la inteligencia americana", donde establece la paridad de América con Europa y funda la reflexión crítica sobre el letrado en una sociedad proveniente de la experiencia colonial. Este trabajo se propone trazar las redes intelectuales y las continuidades conceptuales en la obra de Reyes que iluminan la lectura de este ensayo.

Keywords : Alfonso Reyes; Redes intelectuales; Inteligencia americana; Alfonso Reyes; Intellectuals Networks; American intellectuals.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License