SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número2El Siglo de Oro desde una consideración atlántica: Miguel de Cervantes y el Inca GarcilasoLa novela no-ve-la realidad salvo que sea Rulfo quien la escriba: Novela y humor en América Latina índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos del CILHA

versión On-line ISSN 1852-9615

Resumen

PERILLI, Carmen. Doctor Lunarejo and the indigenous Rosa: Criollismo and religiousness  in a XVIIth century baroque sermon. Cuad. CILHA [online]. 2011, vol.12, n.2, pp.23-32. ISSN 1852-9615.

Juan de Espinosa Medrano's Oración Panegírica a la Gloriosa Santa Rosa, included in La novena maravilla, shows the close link between criollismo and religion in a baroque sermon delivered in the XVIIth century at the center of Lima's lettered city. The autor constructs a peruvian religious genealogy rooted in a "double consciousness" that endorses criollismo in geopolitical terms, while still vindicating "europeanness". He builds on the myth of Rosa, a criollo limeña, whose martyrdom and sanctity elicit both acceptance in the upper colonial classes and enormous popular fervour. Rosa, comissioned by Christ from Perú to Rome, inverts the movement and grants priority to the indigenous orb. The relevance of Rosa's figure, embodying the idea of parousia, inscribes in divine history, with new characters, a geography previously tarred as barbarous and idolatrous. The sermon, a rethorical artifact offering a poetical spectacle to an audience is, by the same token, a demand of inclusion in the imperial orb.

Palabras clave : Sermon; Baroque; Criollismo; Religiousness; Colonialism.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons