SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número41El voyeurismo virtual: Aportes a un estudio de la intimidadRedes imaginarias y ciudades globales: El caso del stencil en Buenos Aires (2000-2007) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Bookmark


Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

versión On-line ISSN 1853-3523

Resumen

EIRIZ, Claudio. El oído tiene razones que la física no conoce: De la falla técnica a la ruptura ontológica. Cuad. Cent. Estud. Diseño Comun., Ens. [online]. 2012, n.41, pp. 59-80. ISSN 1853-3523.

The present article describes how Pierre Schaeffer, from a technical fault and a fortuitous discovery, was forced not only to discuss with the musical acoustics of the age, but also to establish the bases to include studies in the sound within the paradigm of the complexity. From the analysis of the "Treatise on Musical Objects" it is tried to give proof about how Pierre Schaeffer confronts with reductionist thesis; with the simplifying visions about chance and with the thought that it is based on the subject-object disjunction. In addition to the hypothesis that sustains that the theory consisting of listening to Schaeffer, can be interpreted like a semiology able to unravel the complex processes of sound and musical simbolism. Finally a "forgotten paradigm" in the work of Schaeffer is rescued: the object-structure dialectic. This dialectic estimates discontinuity and hierarchy as the basic principles of the ontology of complexity.

Palabras llave : Complexity; Listening; Music; Schaeffer; Sonorous object;Sound.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · pdf en Español