SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número107Mulheres editoras independentes: Constanza Brunet (Argentina) Maria Mazarello (Brasil) e Paula Anacaona (França) e as projeções de siDisidencia, resistencia y reposicionamiento: la actividad editorial entre dictadura y democracia. Mujeres editoras índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

versión On-line ISSN 1853-3523

Resumen

TORRES TORRES, Alejandra. “Mujeres editoras en el Uruguay contemporáneo: de Susana Soca (1906-1959) a Nancy Bacelo (1931-2007)”. Cuad. Cent. Estud. Diseñ. Comun., Ensayos [online]. 2022, n.107, pp.130-147.  Epub 22-Mayo-2022. ISSN 1853-3523.  http://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi107.4206.

Until the second half of the twentieth century, in Uruguay, the edition was in charge of publishers, with an almost absolute invisibility of women in those spaces. It will be from the 50’s when the presence of two women begins to be profiled in the Montevidean capital, who, with notorious differences, will enter the publishing field of that time: Susana Soca, responsible for the Entregas de la Licorne (1953-1959) and Nancy Bacelo, responsible for the publishing label 7 Poetas Hispanoamericanos (1960-2006) and the creation of the National Book and Engraving Fair (1961). I propose then to place these two enterprises in dialogue based not only on their differences but, fundamentally, on what approaches them.

Palabras clave : Women publishers; Edition; Uruguay; XX Century..

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )