SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número1El uso de aischýne (vergüenza) en Antifonte y la política democrática de la Atenas clásica¿Qué hace el "Ateniense" en Creta?: Sobre Leyes 949 e3-953 e4 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Argos

versión On-line ISSN 1853-6379

Resumen

MAZZILLI, Claudia. Dedalo e Pigmalione: la parodia dell' ékphrasis nel Satyricon. Argos [online]. 2011, vol.34, n.1, pp.31-53. ISSN 1853-6379.

In the Cena, Daedalus' gastronomical sculptures allude to the archetype of the artist and emphasize the mímesis as aesthetics of freedmen. In Sat. 126, Polyaenus admires Circe like a statue: this ékphrasis, modelled on Ovidian sources, hints at Pygmalion, the artist who creates images free from reality impurities (Met. 10. 238-297). His art is not anti-naturalistic; the dissimulatio artis ensures the verisimilitude: Circe is more genuine than Polyaenus, whose beauty is sophisticated. Petronius confuses ironically or overturns art and nature: while in the Cena he aims at a social characterization, here everything is uncertain between realism and literary fiction.

Palabras clave : Mímesis; Archetype of artist; Ékphrasis; Dissimulatio artis; Ovidian allusions.

        · resumen en Español     · texto en Italiano     · Italiano ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons