SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número46Neuroeducación: un panorama desde el puenteRumo ao cultivo ecológico da mente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Propuesta educativa

versión On-line ISSN 1995-7785

Resumen

CASTORINA, José Antonio. La relación problemática entre Neurociencias y educación: Condiciones y análisis crítico. Propuesta educativa (Online) [online]. 2016, n.46, pp.26-41. ISSN 1995-7785.

This work analyzes the philosophical issues that educational neuroscience gives rise to: firstly, categorial errors are identified which take place when transferring statements from one discipline to the other; secondly, the inconveniences of the epistemological frame which underlie reductionism will be exposed, as well as the advantages of a relational frame that exceeds the dualism and ontological monism. Then, the epistemological “applicationism” of neurosciences to education will be questioned, and the thesis of cerebral activity as a necessary but not sufficient condition for the learning process in the classroom will be supported. Finally, the meaning / the necessity of an “interdisciplinary” requirement for organizing educational neuroscience studies will be examined, and a complex-system perspective will be proposed.

Palabras clave : Pedagogical field; Epistemological frame; Educational neuroscience; Interdisciplinary; Complex system.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons