SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número2Liberación o dependencia" en el debate parlamentario de la "Ley Taiana: Un acercamiento al enfoque etnográfico para el estudio de la cuestión universitaria en el pasado recienteGénesis y continuidad de un proyecto de educación no formal en el tiempo libre: Testimonios de 60 años de la colonia Zumerland en Argentina índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Historia de la educación - anuario

versión On-line ISSN 2313-9277

Resumen

TEOBALDO, Mirta Elena  y  JARAMILLO, Jesús. La patria en el sur: Representaciones del territorio patagónico argentino en textos escolares de Río Negro y Neuquén. 1960-1990. Hist. educ. anu. [online]. 2011, vol.12, n.2, pp.00-00. ISSN 2313-9277.

This article traces some pedagogical speeches that - presented as "objective", formal and legitimate- have helped to build a lasting imagery of Patagonia in textbooks between 1960 and 1990. For that, we analyze a corpus of documents including manuals and textbooks of publication and national circulation, corresponding the second and third cycle of elementary schools in Río Negro and Neuquén. In this regard, we note a repetition of the contents as a discursive strategy that blocks the entry of updated arguments, produced by the new trends and approaches in the social sciences and state policies in different historical periods. Thus, we noticed a set of reports that consolidate a multiple physiognomy but at the same time harmonic where the conflict is not part of the representations on the Patagonian territory, excepting, of course, the conquest and military occupation to defend sovereignty. The first argument is built around the description of a space that passes the "wilderness" to "civilization", the second as "border zone" and place to be populated, the third space as a source of support, production and regional enrichment.

Palabras clave : Representation; Patagonian territory; School Texts; Río Negro; Neuquén; Republic of Argentina.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons