SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número2«País afeminado, proletariado feminista». Mujeres inmorales e incapaces: la feminización del magisterio en disputa (1900-1920)Empoderamiento femenino a través de La Mujer Mexicana a finales del siglo XIX y principios del XX índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Historia de la educación - anuario

versión On-line ISSN 2313-9277

Resumen

REYES DE DEU, Lucía. Tensiones y desafíos entre varones y mujeres del normalismo: La maestra normal de Manuel Gálvez. Hist. educ. anu. [online]. 2016, vol.17, n.2. ISSN 2313-9277.

This article analyzes the Hterary representation of gender relations in The Normal Schoolteacher (La maestra normal), a novel by Argentine writer Manuel Gálvez. By the first decade of the Twentieth Century, the expansión of the public education system generated discussions and debates about the role of working women in Argentine society. Galvez's novel stands as a warning to all readers about the dangers of a non-religious education promoted by normalismo. This article examines the development of «the female schoolteacher» as a Hterary character who doesntfit the ideal ofthe teacher as a «second mother». Also, it explores two concomitant outcomes of public education: the «feminization» of males and the «masculinization» of women.

Palabras clave : Female school teachers, normal school, public education, citizenship.

        · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons