SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número1La educación entre la familia, el Estado y la Iglesia. Criterio y Combate, la Argentina plural y la nación católica (1955-1957)Estado de la cuestión acerca de las investigaciones históricas sobre la formación inicial docente de maestros y profesores en Argentina en el período 1860-1990 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Historia de la educación - anuario

versión On-line ISSN 2313-9277

Resumen

FERNANDEZ PAIS, Montea. Mujeres, género y jardín de infantes: entre el regazo materno y la sala. Hist. educ. anu. [online]. 2017, vol.18, n.1, pp.1-35. ISSN 2313-9277.

In this añide we study the place ofwomen in the history of early childhood education in Argentina; his point of departure is the thought of Sarmiento. In the first place, the importance attributed to the mother figure for the construction of the social order and the preoecupation of the modern pedagogues for their education is established. From these representations the añide recovers the influence of Fróbel's thought on the centrality that took on thefemale role in early childhood education. In turn, the influence of the first kindergartens and their heirs -who helped to build a way ofbeing a master gardener that crystallized over the past century- in the process of consolidating the national kindergarten is analyzed. To this end, texts on kindergarten that werepart ofteacher training in the 1960s and 1970s are reviewed.

Palabras clave : Kindergarten teacher, maternity, kindergarten, training.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons