SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número1Francisco Berra y la primera cátedra de Ciencia de la Educación: los orígenes del pensamiento pedagógico entre el naturalismo y el positivismo«Progresos de la Educación en la República Argentina y Chile»1: Escuelas e Iglesias para los vecinos de Bariloche en las primeras décadas del siglo XX índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Historia de la educación - anuario

versión On-line ISSN 2313-9277

Resumen

MENDONGA, Mariana. La primera ola de expansión universitaria en la Argentina: consecuencias en el mediano plazo. Hist. educ. anu. [online]. 2018, vol.19, n.1, pp.1-10. ISSN 2313-9277.

Between 1971 and 1975, an expansión of the university higher education system was carried out in Argentina. During the period 1971-1973, under the presidency of Lanusse, more than 10 new institutions were created. This process continued during the following brief constitutional period between 1973 and 1975. In this article we aim to analyze the immediate consequences of the policy that created new national universities between 1971 and 1975. Also, given the impossibility of carrying out a detailed and in-depth analysis of the university situation in the long term, due to the self-called Proceso de Reorganización Nacional and dictatorship between 1976 and 1983, we will try to approach the consequences in the médium term (1982-1992). Specifically, we are interested in accounting trends regarding enrollments, graduations, as well as the distribution of those in the large areas of study in different parís of the country. To do this we will work with secondary and primary sources, among which we can mention the statistics ofthe Ministry of Culture and Education.

Palabras clave : University; expansión; enrollment; school retention.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons