SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.1 número14DE RELATOS Y EXPERIENCIAS: ELEGIR LA UNIVERSIDAD PARA FORMARSE COMO PROFESOR DE LA ESCUELA SECUNDARIAEXPERIENCIAS DE BUENAS PRÁCTICAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR MATANCERA, SOBRE LA BASE DE LA IGUALDAD DE GÉNERO Y EL RESPETO A LA DIVERSIDAD EN POS DE LA TRANSFORMACIÓN SOCIAL índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

versión impresa ISSN 1851-6297versión On-line ISSN 2362-3349

Resumen

SCHWAMBERGER, Cintia. LA ESCUELA NOS ELIGE A NOSOTROS: TRAYECTORIAS ESCOLARES DE ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD EN CONTEXTOS DE POBREZA URBANA . Rev. Esc. Cienc. Educ. [online]. 2019, vol.1, n.14, pp.133-148. ISSN 1851-6297.

The present article proposes, through research results in the Metropolitan Region of Buenos Aires, to characterize the inclusion-exclusion processes of students with disabilities in special education schools located in contexts of urban poverty. Through an ethnographic work in education we describe the tensions that occur in educational trajectories, recovering the voices of the protagonists. We propose that institutions daily make school to replace the discourses of inclusion in precarious and extremely vulnerable contexts. Firstly, we analyze the educational policies implemented and a brief historical overview. Next, we propose that the inclusion / exclusion dynamics that are transferred to the interior of the schools have a direct impact on the trajectories of the students. Finally, we describe the proposals carried out by the institutions from the perspective of the students and the educational actors involved.

Palabras clave : Schooll trajectories; Inclusion Exclusion; Disability; Urban Poverty.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons