SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 issue22“In a few years, we would have our domestic service regenerated”.: Maid schools in the city of Córdoba (Argentina, first decades of the 20th century)Solidaridad y conflicto entre combatientes del Grupo de Artillería 3 del Ejército Argentino en la guerra y posguerra de Malvinas: Solidarity and conflict between fighters of the Group of Artillery 3 of the Argentine Army during Falklands war and postwar author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Avances del Cesor

Print version ISSN 1514-3899On-line version ISSN 2422-6580

Abstract

CAMMAROTA, Adrián. Nacionalizar y educar: problemas de la Educación Común en los Territorios Nacionales (1890-1940). Av. Cesor [online]. 2020, vol.17, n.22, pp.23-50. ISSN 1514-3899.

El trabajo tiene por objetivo analizar la educación primaria en los Territorios Nacionales entre 1890 y 1940 en la Argentina. Desde una perspectiva tributaria de la historia social, se abreva en un conjunto de nudos problemáticos que tuvo la repartición central para llevar adelante la gesta educativa, a saber: el rol de las comunidades locales en las demandas para la creación de escuelas, las condiciones materiales de los edificios, las limitaciones presupuestarias, la cuestión de la "nacionalización" de las comunidades indígenas y, por último, la fiscalización de las escuelas particulares extranjeras.

Keywords : Educación; Territorios nacionales; Nacionalismo; Demandas; Comunidades locales.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License