SciELO - Scientific Electronic Library Online

SciELO - Scientific Electronic Library Online

Referencias del artículo

AMADO, Bibiana María del Carmen  y  BORZONE, Ana María. La comprensión de textos expositivos: Relevancia del conocimiento previo en niños de distintos entornos socioculturales. Interdisciplinaria [online]. 2011, vol.28, n.2, pp. 261-277. ISSN 1668-7027.

    1. Adams, B., Bell, L. & Perfetti, C. (1995). A trading relationship between reading skill and domain knowledge in children's text comprehension. Discourse Processes, 20(3), 307-323. [ Links ]

    2. Álvarez, A. (1990). Diseño cultural: Una aproximación ecológica a la educación desde el paradigma histórico - cultural [Cultural design: An ecological approach to the education from the historical - cultural paradigm]. Infancia y Aprendizaje, 51-52, 41-77. [ Links ]

    3. Álvarez, A. & del Río, P. (2001). Culturas, desarrollo humano y escuelas. Hacia el diseño cultural de la educación [Cultures, human development, and schools. Towards the cultural design of the education]. Cultura y Educación, 13(1), 9-20. [ Links ]

    4. Amado, B. (2010). Desarrollo de estrategias de comprensión de textos expositivos en alumnos rurales: Incidencia de sus conocimientos previos sobre los sistemas de actividad en el aprendizaje formal [Development of strategies of comprehension of expository texts in rural pupils: Incident of his knowledge about the systems of activity in the formal learning]. Tesis de Doctorado no publicada. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. [ Links ]

    5. Amado, B. & Borzone, A.M. (2003). Diseño de una propuesta pedagógica intercultural a partir de las actividades productivas de una comunidad rural de Córdoba [Design of a pedagogic intercultural program based on the productive activities of a rural community of Córdoba, Argentina]. Lingüística en el Aula, 6, 9-19. [ Links ]

    6. Amado, B. & Borzone, A.M. (en prensa). Leer y comprender en la escuela rural: La relación entre la perspectiva ecológica de los textos expositivos y los conocimientos previos de los niños [Reading and understanding in the rural school: The relation between the ecological perspective of the expository texts and children's previous knowledge]. Cultura y Educación. [ Links ]

    7. Berger, P. & Luckmann, T. (1973). La construcción social de la realidad [The social construction of the reality]. Buenos Aires: Amorrortu. [ Links ]

    8. Borzone, A.M. & Rosemberg, C. (1999). El fracaso escolar: El caso de las comunidades collas [School failure: The case of kollas communities]. Revista Argentina de Educación, 26, 29-46. [ Links ]

    9. Britton, B. & Graesser, A. (1996). Models of understanding text. New Jersey: Erlbaum. [ Links ]

    10. Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Helsinski: Orienta-Konsultit. [ Links ]

    11. ETSA. (1996). Los alcances de la noción de "cultura" en la educación intercultural. Exploración de un ejemplo: Sociedad y cultura bora [The scopes of the notion of "culture" in intercultural education. Exploration of an example: Society and culture bora]. En J.C.Godenzzi (Comp.), Educación e interculturalidad en los Andes y la Amazonía. Cuzco: Centro de Estudios Regionales Andinos "Bartolomé de las Casas". [ Links ]

    12. Gasché, J. (2001). El reto de una educación indígena amazónica: Alcances provisionales [The challenge of an indigenous Amazonian education: Provisional scopes]. Cultura y Educación, 13, 59-72. [ Links ]

    13. Gernsbacher, M.A. (1990). Language comprehension as structure building. Hillsdale, NJ: Erlbaum. [ Links ]

    14. Gernsbacher, M.A. (1997). Two decads of structure building. Discourse Processes, 23, 265-304. [ Links ]

    15. Heredia, L. & Bixio, B. (1991). Distancia cultural y lingüística. El fracaso escolar en poblaciones rurales del oeste de la provincia de Córdoba[Cultural and linguistic distance. The school failure in rural west populations of the province of Córdoba]. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina. [ Links ]

    16. Kintsch, W. (1988). The role of knowledge in discourse comprehension: A constructive-integration model. Psychological Review, 95, 163-182. [ Links ]

    17. Kintsch, W. (1994). Text comprehension, memory and learning. American Psychologist, 49(4), 294-303. [ Links ]

    18. Mannes, S. (1994). Strategic processing of text. Journal of Educational Psychology, 86(4), 577-588. [ Links ]

    19. Mannes, S. & Kintsch, W. (1987). Knowledge organization and text organization. Cognition and Instruction, 4, 91-115. [ Links ]

    20. Mannes, S. & St. George, M. (1996). Effects of prior knowledge on text comprehension: A simple modeling approach. En B. Britton & A. Graesser (Eds.), Models of understanding text (pp. 115-139). Hillsdale, NJ: Erlbaum. [ Links ]

    21. Meyer, B. (1975). Identification of the structure prose and its implications for the study of reading and memory. Journal of Reading Behavior, 7, 7-47. [ Links ]

    22. Meyer, B. (1985). Prose analysis: Purposes, procedures, and problems. En B. Britton & J.Black (Eds.), Understanding expository text (pp. 11-64). Hillsdale, NJ: Erlbaum. [ Links ]

    23. Nelson, K. (1996). Language in cognitive development. The emergence of the mediated mind. Cambridge: Cambridge University Press. [ Links ]

    24. Pappas, C. (1993). Is narrative «primary»? Some insights from kindergartners' pretend reading of stories and informational books. Journal of Reading Behavior, 25, 97-127. [ Links ]

    25. Pressley, M., El-Dinary, P.B., Gaskins, I., Schuder, J., Bergman, J.L., Almasi, J. & Brown, R. (1992). Beyond direct explanation: Transactional instruction of reading comprehension strategies. Elementary School Journal, 92, 511-554. [ Links ]

    26. Rawson, K. & Kintsch, W. (2002) How does background information improve memory for the text content? Memory and Cognition, 30, 768-778. [ Links ]

    27. Richgels, D.J. (2002). Informational texts in kinder garten. The Reading Teacher, 55, 586-595. [ Links ]

    28. Rosemberg, C. & Amado, B. (2007). Aprender haciendo con otros. Un estudio del aprendizaje infantil en el marco de los sistemas de actividad de comunidades rurales [Learning with others. A study of children learning in the frame of the activity systems of rural communities]. Revista de Psicología de la Universidad de San Marcos, 10(2), 9-27. [ Links ]

    29. Rosemberg, C., Borzone, A.M. & Diuk, B. (2003). La lectura de textos expositivos: Estrategias de interacción para acercar los textos a los niños [The reading of expository texts: Interaction strategies to bring texts near the children]. Interdisciplinaria, 20(2), 121-145. [ Links ]

    30. Schank, R. & Abelson, R. (1977). Scripts, plans, goals and understanding. Hillsdale, NJ: Erlbaum. [ Links ]

    31. Silvestri, A. (1999). La tarea de estudio en la escuela secundaria: El recuerdo literal del texto [The study task in the secondary school: The literal memory of the text]. Cultura y Educación, 16, 81-91. [ Links ]

    32. van Dijk, T. & Kintsch, W. (1983). Strategies in discourse comprehension.Orlando, FL: Academic Press. [ Links ]

    33. Voss, J. & Bisanz, G. (1985). Knowledge and the processing of narrative and expository texts. En B. Britton & J. Black (Eds.), Understanding expository text (pp. 173-198). Hillsdale, NJ: Erlbaum. [ Links ]

    34. Vygotsky, L.S. (1962). Pensamiento y lenguaje [Thought and language]. Buenos Aires: Lautaro. [ Links ]

    35. Vygotsky, L.S. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores [The development of higher psychological processes]. Barcelona: Grijalbo. [ Links ]